گمنامان مدعی کرسی سبز!

آخرین تحولات انتخابات و چهاردهمین نشست خبری رئیس‌جمهوری از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه ۲۸ بهمن ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گمنامان مدعی کرسی سبز!» به بررسی آخرین تحولات انتخابات پرداخت و نوشت: فضای کشور انتخاباتی نیست و این جمله یک ادعا نیست بلکه باید آن را باور کرد چون دیگر نه خبری از ذوق و شوق جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا برای ارائه لیست‌های مورد توجه مردم است و نه اینکه رقابت جدی و رجزخوانی به وسعت انتخابات‌های قبلی میان دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا وجود دارد. حاصل این شرایط شکل‌گیری آرام جریان سومی است که نمی‌توان نام آن را اعتدال گذاشت بلکه این جریان نه خود را اصلاح‌طلب و نه اصولگرا می‌داند و به‌طور کلی به‌رغم ادعای سیاسی بودن اما سوگیری سیاسی مشخصی در آن مشاهده نمی‌شود. این جناح به آرامی در آستانه انتخابات مجلس در حال شکل‌گیری است و نشانی از اعضای این جناح جدید در لیست‌های انتخاباتی قابل مشاهد است. لیست همت سرشناس‌ترین لیست گمنامان سیاسی یا جناح سوم است. دیروز مرتضی فغانی، جانشین دبیرکل حزب همت توضیح داد: «این حزب به عنوان یک جریان مستقل سیاسی با شعار همدلان تحول‌خواه، مطالبه‌گران شفافیت و مسئولان پاسخگو، وارد عرصه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شد و تعداد ۲۶ نفر را برای تهران و تعداد دیگری را برای سایر شهرها معرفی کرده است.» زمانی که نام کاندیداهای لیست همت در جست و جو گر گوگل وارد می‌شود نشانی از تجارت سیاسی یا عملکردهای مشخص سیاسی آنها وجود ندارد. نکته قابل تأمل آنجاست که هیچ اظهار نظر سیاسی هم از اعضای این لیست منتشر نشده که بتوان پی به هویت آنها برد.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انتخابات را کنار بگذاریم ضرر کرده‌ایم‌» به بررسی چهاردهمین نشست خبری رئیس‌جمهوری پرداخت و نوشت: فارغ از حاشیه‌های نشست خبری حسن روحانی، متن آن، سال پرماجرای ۹۸ برای مردم به روایت رئیس‌جمهوری بود. سالی که با شدیدترین حادثه طبیعی و جاری شدن سیل در ۲۵ استان آغاز شد، با مصائب ارزی و اقتصادی و بحران در دیپلماسی ادامه داشت، به اصلاح نرخ بنزین و اعتراضاتی که هنوز تعداد کشته‌شدگان آن مشخص نیست، رسید، هنوز زمانی نگذشته شهادت فرمانده سپاه قدس همه معادلات را دستخوش تغییراتی کرد، انتقام سخت با انهدام یک هواپیمای مسافربری همراه شد و قرار است با برگزاری انتخاباتی به پایان برسد که درباره تأیید صلاحیت‌هایش حرف و حدیث بسیار است. شاید به همین دلیل و سرعت بی‌سابقه حوادث و تحولات بود که با وجود برگزاری یک نشست خبری در مهر گذشته، با گذشت حدود ۴ ماه، سوالات از رئیس‌جمهوری بی‌پایان بود. اینکه قرار است چه فرجامی در انتظار برجام، سیاست خارجی و اقتصاد گره خورده به نظام بین‌الملل بیاید؟ اینکه چرا رئیس دولت به اعتراض مردم لبخند زد و گفت روز جمعه از گرانی بنزین خبردار شده است؟ اینکه در جریان این اعتراض‌ها چه تعداد کشته شده‌اند که هنوز و همچنان هیچ نهادی مسؤولیت ارائه آمار را برعهده نمی‌گیرد؟ اینکه چرا یک خطای انسانی عجیب در مورد انهدام یک هواپیمای مسافربری اوکراینی رخ داد و آسمان کشور در شرایط نیمه‌جنگی کلیر نشده است؟ اینکه چرا انتخابات مجلس شاید به انتخاباتی کم رقابت بدل شد. میانه همه این بحران‌ها و ابر بحران‌هایی که دولت با آن دست به گریبان است طرح این پرسش مهم که آیا حسن روحانی استعفا داده یا به استعفا فکر می‌کند؟

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دلسوزی کرده‌ام، نه تشویش اذهان» به گفت و گو با پروانه سلحشور نماینده مردم تهران پرداخت و نوشت: سلحشوری در ادامه تاکید کرد: در انتخابات مجلس دهم به مانند همین دوره، لیست خیلی دیر بسته شد. به همین دلیل تعیین اهداف درازمدت و دادن وعده‌های بسیار در برنامه‌های من قرار نگرفت. با این حال برنامه‌هایی که در ذهن داشتم خیلی زود محقق شد. به عنوان مثال ورود به حوزه ورزش زنان و جوانان برای من بسیار اهمیت داشت و در همان سال اول توانستیم در کمیسیون تلفیق برنامه، بخشی از مالیات ارزش افزوده را به حوزه ورزش، اختصاص دهیم.

توانمندسازی زنان نیز یکی دیگر از مواردی بود که در برنامه‌های من مورد اهمیت بود. مساله عدالت جنسیتی و همچنین ارتقا و پایش وضعیت زنان، از مواردی بود که در صدر برنامه‌های من قرار داشت.

در واقع ما صدای زنانی بودیم که صدای آنها اصلاً شنیده نمی‌شد. ما خواسته‌های بخشی از زنان را مطرح کردیم که هیچ گاه از طریق نمایندگان دنبال نشده و حتی نادیده گرفته شده و با آنها مخالفت می‌شد. می‌توانم بگویم که با پیگیری‌هایی که توسط ما در مجلس انجام شد، حضور زنان در ورزشگاه‌ها بیشتر شد.

از طرفی دنبال کردن برخی از آسیب‌های اجتماعی که زنان با آن درگیر هستند نیز از مواردی بود که در برنامه‌های من در مجلس وجود داشت. برای نمونه، پیگیری مساله حداقل سن ازدواج یکی از این موارد بود. ما به دنبال آن بودیم که ممنوعیت ازدواج زیر ۱۳ سال زنان را تصویب کنیم که البته به نتیجه نرسیدیم. از دیگر موارد، مبحث خروج زنان از کشور بدون لزوم اجازه همسر بود که البته این مساله هم به نتیجه نرسید. طرح وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز یکی دیگر از مواردی بود که به طور جدی پیگیری کردم که این طرح مصوب شد و هم اکنون با حضور این وزارتخانه روبه‌رو هستیم. باید بگویم که از جنبه سیاسی نیز همواره سعی کردم نگاه ملی داشته باشم و مشکلات همه کشور را رصد کنم. در همین زمینه همواره ارتباط نزدیکی با همه مردم در سطح کشور و استان‌های مختلف داشته‌ام. از طرفی همواره سعی کردم در این مجلس، نگاه مادرانه‌ای داشته باشم نسبت به فرزندان و دختران سرزمینم تا صدای آنها در مجلس باشم. همچنین میراث کشور و حفظ آن برای من اهمیت زیادی داشته است. گسترش آموزش و رونق ورزش نیز همواره در اهداف من قرار داشت

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر ««تورم زمین» از نفس افتاد» پرداخت و نوشت: بازار «زمین» در تهران مطابق پیش‌بینی‌ها و اطلاعاتی که پیش‌تر فعالان ساختمانی ارائه کرده بودند با «توقف رشد قیمت» روبه‌رو شد. داده‌های مرکز آمار ایران از جزئیات معاملات ملک کلنگی در پایتخت نشان می‌دهد تورم فصلی زمین سرانجام در پاییز از نفس افتاد؛ به‌طوری‌که این نوع املاک که به‌عنوان زمین معامله می‌شود در پاییز تقریباً با قیمت میانگین تابستان خرید و فروش شدند. ورود بازار زمین به فاز ثبات قیمت به معنای آغاز خروج سریع سفته‌بازها از این طبقه حساس بازار ملک - در مقایسه با مسکن و اجاره- می‌تواند باشد. فصل گذشته همچنین خرید زمین ۴۰ درصد نسبت به فصل قبل از آن افزایش یافت. این وضعیت بیانگر عکس‌العمل سریع تقاضای مصرفی در این بازار یعنی بسازوبفروش‌ها به آرامش قیمتی است. اکنون بررسی‌ها مشخص می‌کند ثبات قیمت زمین چهار تأثیر مثبت در بازار مسکن و ساخت‌وساز دارد که مهم‌ترین آن «سیگنال روشن به سفته‌بازها در معاملات آپارتمان» است. تورم زمین طی حداقل یک سال اخیر به‌عنوان موتور داخلی شارژ تورم مسکن (متغیر درونی بازار)، عامل بخشی از جهش‌های مکرر قیمت واحدهای مسکونی بود. در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود اوضاع عرضه واحدهای نوسازها و همچنین سطح قیمت مسکن در تهران از روند بدتر شدن فاصله بگیرد.

کد خبر 410793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.