۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۰
شغلی که سقف ندارد!

با طلوع خورشید، بساط کاسبی را کنار خیابان پهن می‌کند و به رفت و آمد مردم خیره می‌شود تا بالاخره چشم یکی از آن‌ها به اجناسش بیفتد؛ دستفروشی هم شغلی است که او به ناچار انتخاب کرده تا بتواند زندگی‌اش را اداره کند ...

به گزارش خبرنگار ایمنا، این شغل نیازی به تحصیلات و گذراندن دوره‌های تخصصی ندارد و با کمترین سرمایه و بدون پرداخت مالیات و عوارض، اجاره، قبوض آب و برق و گاز و … در هر کجای شهر توسط افرادی با هر سن و جنس راه‌اندازی می‌شود.

در کلانشهر کرمانشاه که بیشترین آمار بیکاری در کشور را دارد، آمار بالای دستفروشان نشان می‌دهد که بسیاری از افراد از این طریق امرار معاش کرده و به سختی روزگار می‌گذرانند و دستفروشی یک راه سالم و ساده برای کسب درآمد است و مردم نیز با توجه به گرانی بیش از حد کالاها، به‌دلیل ارزان‌تر بودن اجناس، به خرید از دستفروش‌ها تمایل دارند.

«آقای حیدری» بازنشسته سازمان تأمین اجتماعی است که اکنون به دستفروشی شال و کلاه زمستانی مشغول است؛ او می‌گوید: حقوق بازنشستگی کفاف اداره زندگی‌ام را نمی‌دهد و به همین دلیل به شغل دستفروشی مشغول هستم؛ هر چند این شغل درآمد کمی دارم، اما حلال است و آن را به کارهای خلاف ترجیح می‌دهم.

حیدری ادامه می‌دهد: در فصل زمستان همسرم انواع شال و کلاه می‌بافد و من در این خیابان می‌فروشم.

اکبری، یکی از دستفروشان در خیابان دبیراعظم، از وضعیت بد کاسبی‌اش می‌گوید: تا قبل از گرانی سرسام‌آور اجناس، فروش‌مان نسبتاً خوب بود.

او که مدرک فوق دیپلم فنی و حرفه‌ای دارد، ادامه داد: پنجم ابتدایی که بودم، دستفروشی را شروع کردم و همین باعث شد که به راحتی با این شغل کنار بیایم و اکنون که سنم بیشتر شده از دستفروشی خجالت نکشم و به این نتیجه رسیدم که باید برای خودم کار کنم، دوست داشتم مستقل باشم و برای کسی کار نکنم تا کسی نتواند حقم را تضییع کند.

درآمد کم دستفروشی و ناتوانی در پرداخت هزینه‌های زندگی!

«قادری» خانم میانسالی که در کنار میز کوچک دستفروشی‌اش ایستاده است، اظهار می‌کند: همسرم به دلیل بیماری و از کارافتادگی قادر به تأمین هزینه‌های زندگی نیست و به ناچار بدلیجات دستی و سبزیجات معطر می‌فروشم.

قادری ادامه می‌دهد: از مسئولان تقاضا دارم که به زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست بیشتر رسیدگی کنند زیرا با درآمد بسیار کم دستفروشی در مقابل هزینه‌ها و مخارج بالای زندگی و اجاره منزل، ناتوان هستم.

«عسگرآبادی» یکی دیگر از دستفروش‌های خیابان دبیراعظم کرمانشاه است که می‌گوید: توان اجاره کردن مغازه یا دکه را ندارم چون با توجه به اوضاع بد اقتصادی نمی‌توانم هزینه قبوض آب، برق، تلفن، مالیات و بسیاری از هزینه‌های دیگر را بپردازم.

او با اشاره به اینکه شغل دستفروشی با توجه به درآمد کم آن، با سختی‌های زیادی هم همراه است، تاکید می‌کند: شرایط کاری بسیار سختی داریم مخصوصاً در فصل زمستان و هنگام بارندگی و برف نمی‌توانیم بساط کار را پهن کنیم؛ یک سایه‌بان یا سقفی وجود ندارد که در فصل سرما و بارندگی بتوانیم به کارمان ادامه دهیم.

ساماندهی دستفروشان در بازارچه‌های نوروزی

«خسرو عیسائیان» معاون خدمات شهری شهردار کرمانشاه با بیان اینکه در آستانه عید نوروز دست‌فروشان در بازارچه‌های نوروزی ساماندهی می‌شوند، اظهار می‌کند: با تمام مناطق هشت‌گانه کرمانشاه و همچنین اعضای کمیسیون زیباسازی شهر جلسات متعددی در رابطه با برنامه‌های نوروزی برگزار شده است.

وی می‌افزاید: امسال باید هر طرحی که در بحث زیباسازی شهر انجام می‌شود، در کمیسیون زیباسازی مطرح شود.

معاون خدمات شهری شهردار کرمانشاه ادامه می‌دهد: در ایام نوروز در زمین‌های خالی نقاط مختلف شهر، بازارچه‌های نوروزی برپا خواهد شد که علاوه بر کمک به مردم در خرید وسایل مورد نیاز ایام عید، دستفروشان نیز ساماندهی می‌شوند.

عیسائیان خاطرنشان می‌کند: دست فروشان به دلیل نیازمند مالی، به این کار روی آورده‌اند و باید مشکلات آن‌ها پیگیری و حل شود، ضمن اینکه امسال در نظر داریم طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، دستفروشان در غرفه‌های متعدد بازارچه نوروزی ساماندهی شوند.

ایجاد فرصتی برای کسب درآمد دستفروشان

«غلامرضا شهبازی» مدیرکل اداره اجراییات شهرداری کرمانشاه در این رابطه اظهار می‌کند: با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال، طبق روال هر ساله برای ساماندهی دستفروشان برنامه‌هایی در دست اجرا داریم.

وی ادامه می‌دهد: برای ساماندهی وانت‌های دستفروش، آن‌ها را در پیاده‌روهایی که عریض هستند و شاکی خصوصی ندارد مستقر می‌کنیم تا مزاحمتی برای شهروندان و عابران پیاده ایجاد نشود.

شهبازی می‌افزاید: در حال حاضر دستفروشان در شهرک مسکن، محدوده خیابان دبیراعظم و خیابان نوبهار در پیاده‌روها و بازارهای شبانه فعالیت دارند.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری کرمانشاه خاطرنشان می‌کند: هدف از ساماندهی دستفروشان علاوه بر پیشگیری از مزاحمت‌های ایجاد شده برای مردم و صنوف، فراهم کردن فرصتی برای این قشر از جامعه است تا بتوانند کسب درآمد داشته باشند.

کد خبر 410783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.