کدام روش‌ عضله سازی بهتر است؟

مرکز کنترل بیماری و پیشگیری از بیماری‌ها اعلام کرده است که بزرگسالان باید حداقل دو روز در هفته، ورزش‌هایی مانند دراز نشست یا وزنه برداری را به منظور تقویت عضلات خود انجام دهند. 

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وزنه‌برداران به منظور تقویت ماهیچه‌های خود بیشترین مقدار وزنه‌ای را که می‌توانند، بلند می‌کنند. این روش افزایش حجم عضله PBT است؛ زمانی که ورزشکاران این تمرینات را به مدت چند روز یا چند هفته انجام دهند، ماهیچه‌های آن‌ها قوی خواهد شد. روش دیگر وزنه برداری تمرین بر اساس سرعت است که "VBT" نام دارد؛ در این روش، مدت زمانی که فرد وزنه‌ها را بلند می‌کند توسط مربی اندازه گیری می‌شود. سپس مربی مقدار وزنه‌هایی که فرد بلند می‌کند را با مدت زمان مورد نظر بررسی می‌کند.

گروهی از محققان انگلیسی به منظور مقایسه روش‌های عضله‌سازی، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف اطلاعات ۱۶ مرد بین سنین ۱۸ تا ۲۹ سال را که حداقل دو سال تجربه وزنه برداری داشتند، ارزیابی کردند. سپس پژوهشگران این افراد را به دو گروه تقسیم کردند؛ گروه اول ۶ جلسه از روش PBT و گروه دوم از روش VBT استفاده کردند.

پژوهشگران بیشترین مقدار وزنه‌ای را که هر فرد شرکت کننده می‌توانست بلند کند، مشخص کردند. گروه PBT تمرینات خود را بر اساس بیشترین وزنه‌ای که می‌توانستند بلند کنند، انجام دادند، اما گروه VBT قبل از شروع تمرین، بدن خود را گرم کردند تا محققان عملکرد آن‌ها را بر اساس بلند کردن بیشترین وزنه طی گرم کردن مشخص کنند. سپس محققان مقدار وزنه‌هایی که اعضای گروه VBT بلند کردند، در نظر گرفتند

طی انجام این مطالعه اگر فرد نمی‌توانست وزنه‌ها را مانند روزهای قبل بلند کند، مقدار وزنه‌ها را کاهش داده و بر عکس اگر او به سرعت روزهای قبل وزنه‌ها را بلند می‌کرد، مقدار وزنه‌ها را افزایش می‌دادند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد اگر فردی کمتر از توان خود وزنه بلند کند، عضلات او حجیم‌تر و قوی‌تر نخواهند شد. همچنین اگر فردی بیش از توان خود وزنه بلند کند، خسته شده و خطر آسیب دیدگی در او افزایش می‌یابد.

به گفته محققان این خستگی لزوماً پس از تمرین کردن رخ نخواهد داد. برای مثال شما ممکن است به طور منظم بیش از توان خود وزنه بلند کنید و سه هفته بعد متوجه شوید ماهیچه‌های شما آنقدر خسته شده است که قادر به تمرین کردن نیستید. بر اساس یافته‌های جدید با وجود اینکه تفاوت قابل توجهی بین عملکرد اعضای گروه PBT و VBT وجود نداشت، اما اعضای گروه VBT عملکرد بهتری نسبت به گروه PBT داشتند. نکته قابل توجه اینکه حتی با کاهش مقدار وزنه‌ها نیز می‌توان به نتیجه مورد نظر رسید و به افزایش حجم عضله کمک کرد؛ زیرا با کاهش مقدار وزنه‌ها، خستگی ماهیچه و حتی زمان ریکاوری عضلات کاهش پیدا می‌کند.

نتایج این مطالعه در مجله Strength and Conditioning Research منتشر شده است.

کد خبر 410776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.