عابدی: مجلس و شورای نگهبان اشکالات ساختاری دارند

مناظره میان دو کاندیدای نمایندگی و یک عضو مجلس شورای اسلامی در نشستی با عنوان "انتخاب ما، آینده ما" امروز -۲۷ بهمن ماه ۹۸- در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این مناظره زهرا شیخی و عباس مقتدایی از کاندیداهای اصولگرای مجلس شورای اسلامی و حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس در دانشگاه اصفهان حضور داشتند.

حیدرعلی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیم خود در خصوص حضور نیافتن مجدد در مجلس اظهار کرد: این تصمیم بر اساس دو دلیل گرفته شد، در سال ۸۵ در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عضو هیئت علمی بودم و باز نشسته شدم، در مجلس دهم قانونی مبنی بر اینکه بازنشستگان به کار گرفته نشوند تصویب شد در آنجا من پیشنهاد دادم که این امر شامل حال نمایندگان مجلس نیز شود، اما رد شد؛ دلیلی ندارد به حرفی که خود به آن اعتقاد داشتم عمل نکنم.

وی افزود: من این انتقاد را به مجلس دهم نیز دارم که هرکس به این قانون رأی داده است دیگر انصاف نیست کاندیدا شود، دلیل دوم آن است که من به جایگزینی نیروی جوان اعتقاد دارم.

عابدی با اشاره به عملکرد مجمع نمایندگان اصفهان گفت: ساختار مجلس متشکل از کمیسیون‌هایی است که سلول‌های اصلی مجلس بوده، فراکسیون‌ها معمولاً روی یک موضوع خاص متمرکز و مجمع نمایندگان روی اهداف، برنامه‌ها و توسعه استان متمرکز است.

وی افزود: در مجمع استانی تلاش کردیم مسائل سیاسی و جناحی و اختلافات شخصی را دخیل نکنیم و خوشبختانه حرکت‌های خوبی در خصوص تأمین خواسته‌های مردم در خصوص زاینده رود، توسعه طرح‌ها و اخذ بودجه‌های عمرانی انجام گرفت.

این عضو مجلس دهم ادامه داد: هماهنگی و همدلی خوبی وجود داشت و بسیاری از برنامه‌های تعطیل شده به حرکت در آمد. از دید من در این زمینه خوب عمل کردیم و اگر بخواهم نمره بدهم به این مجمع نمره بسیار خوب خواهم داد.

عابدی اضافه کرد: فکر می‌کنم در ادوار گذشته این سطح از پیگیری و هماهنگی در کارهای استانی وجود نداشته است که نمونه آن استعفای دسته جمعی برای رفع مسائل زاینده رود بود که منجر به تشکیل ستاد احیای زاینده رود شد.

در ادامه عباس مقتدایی در جواب این گفته عابدی عنوان کرد: آقای عابدی استعفا را امتیاز نمایندگان مجلس دانستند در صورتی که از دید من این استعفا نه تنها نتوانست حقوق مردم را رعایت کند بلکه این خطر را به وجود آورد که بخشی از حقوق قبلی ما نیز از بین برود نتیجه این استعفا اگر تشکیل ستاد احیای زاینده رود باشد، من این کار را در سال ۹۲ انجام داده بودم و بنابراین ایشان برای کار انجام شده استعفا دادند.

وی افزود: ما نماینده مردم هستیم چرا باید استعفا دهیم؟ آن فردی که کار خود را به درستی انجام نداده است باید استعفا دهد.

عابدی در این خصوص گفت: زمانی که ما آمدیم رودخانه خشک بود و کسی قصد آب دادن به اصفهان را نداشت، ۳۲ طرح غیر قانونی نیز در چهارمحال و بختیاری فعال بود، مصوبات شورای عالی آب بهترین مصوبات بوده است و ما به هیچ عنوان اجازه ندادیم خدشه‌ای در مصوبات ایجاد شود.

وی افزود: اما یک جو بسیار بد علیه اصفهان وجود داشت که زمانی که می‌گفتیم مردم اصفهان آب شرب ندارند کسی این موضوع را جدی نمی‌گرفت اما زمانی که استعفا دادیم چنان تأثیری داشت که همه متحول و متوجه شدند که بحث بسیار جدی است.

این عضو مجلس دهم ادامه داد: آقای مقتدایی شما وظیفه بسیار سنگینی دارید، امیدواریم سال آینده حاضر شوید و بگویید جلوی همه طرح‌های غیرقانونی را گرفتیم همان طور که عابدی گرفت.

عابدی تصریح کرد: چرا وقتی می‌بینیم شاهرگ حیاتی پنج میلیون جمعیت دستخوش بعضی تاراج‌هایی شده است، در جلسات خصوصی در مورد آن تصمیم بگیریم مردم باید بدانند که چه حقی دارد از آن‌ها ضایع می‌شود.

وی افزود: رودخانه زاینده رود حتماً باید سازماندهی شود و مناطقی برای برداشت آب تعیین شود که پیگیری کردیم و موافقت‌های اولیه را گرفتیم و البته امیدواریم که ادامه پیدا کند.

در ادامه مقتدایی گفت: حرف من این است که گاهی چون نمی‌دانیم چه اتفاقاتی افتاده است خواسته‌ای داریم که پیش تر عده‌ای آن را محقق کرده بودند، همچنین نماینده نباید بگوید من استعفا می‌دهم بلکه باید بگوید که من می‌خواهیم این کار انجام شود.

در ادامه زهرا شیخی ابتدای صحبت خود در خصوص آنچه گفته می‌شود به دلیل حضور یک زن در مجمع انقلاب در لیست ائتلاف اصولگرایان قرار گرفته است، گفت: این سخن را بسیار شنیده‌ام، در جلسه‌ای که با حضور دوستان خدمت آیت الله مهدوی رسیدیم به صراحت اعلام کردم که اگر دوستان به این نتیجه رسیدند که در بین این ۱۰ نفر فردی بهتر از من هست به جنسیت کاری نداشته باشند و من با کمال میل انصراف می‌دهم.

وی افزود: من به دلیل نیازی که در جامعه‌ام دیدم به این عرصه وارد شدم چراکه در حوزه سلامت معضلات بسیار زیادی داریم یکی از علت‌های سرطان، آلودگی هوا است آیا تا کنون برای این معضل کاری صورت گرفته است؟

عابدی در خصوص اینکه چرا حزبی که وی منتسب به آن است انتخابات را انتصابات و انتخابات تشریفاتی می‌دانند، عنوان کرد: دو تیم را در نظر بگیرید که می‌خواهند وارد زمین شوند و داوری نیز وجود دارد و این داور بازیکنان اصلی تیم حریف را حذف کند، در حال حاضر تمام کاندیداهای شناخته شده اصلاح طلبان رد صلاحیت شدند.

وی افزود: من ایراد را به شورای نگهبان وارد نمی‌دانم بلکه فکر می‌کنم ما هم در مجلس مشکل داریم هم در شورای نگهبان، اما اشکالاتی که من با دید کارشناسی خود بررسی کردم ساختاری هستند.

عضو مجلس دهم ادامه داد: شورای نگهبان می‌تواند نگاهش را عوض کند و بگوید من نگهبان قانون اساسی هستم و از طرفی به بحث مردم سالاری توجه می‌کنیم و برای اینکه جمهوریت و آزادی حفظ شود ساختارهایمان را اصلاح می‌کنیم.

وی افزود: چهل سال است که احزاب ما هنوز حزب نیستند، چراکه به آن‌ها نقش نمی‌دهیم اگر شورای نگهبان بگوید حزب‌های شناخته شده و فعال می‌توانند کاندیداهای خود را انتخاب کند و کسانی که جز حزب نیستند توسط هیئت‌های نظارت بررسی شوند یک تحول اساسی ایجاد می‌شود.

مقتدایی تصریح کرد: اشتباه می‌کنید چراکه جایگاه شورای نگهبان را به یک داور تقلیل دادید من متخصص می‌گویم که یک پنجم قانون اساسی مستقیم و غیر مستقیم مرتبط با شورای نگهبان است و بخش عمده‌ای از هویت شاکله شکل‌گیری نظام اسلامی در آن است تمام مقرراتی که در مجلس نوشته می‌شود بدون تأیید شورای نگهبان عملیاتی نمی‌شود.

عابدی خاطرنشان کرد: در مثال نباید مناقشه کرد نه شورای نگهبان داور است و نه نمایندگان مجلس بازیکن هستند اما شورای نگهبان باید بنویسد مغایر قانون اساسی یا مغایر با شرع، مورد سومی وجود ندارد.

در پایان زهرا شیخی در خصوص اینکه با وجود اینکه سال‌ها در تهران زندگی کرده است و اکنون خواستار نمایندگی اصفهان شده است، گفت: من به دلیل اشراف به مشکلات اصفهان کاندیدای نمایندگی اصفهان شده‌ام و نماینده اصفهان شدن نیز کار آسانی نیست چراکه مردم آن بسیار مطالبه گر هستند.

وی افزود: با توجه به بحث سرطان و بیماری‌های صعب‌العلاج حوزه زیرساختی سلامت نیاز به بازنگری نمایندگان مجلس دارد و این چند سال در حوزه اصفهان کم کاری دیده‌ایم.

این کاندیدای انتخابات یازدهمین مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما نگرانی‌های سلامت محور را در این استان داریم لذا برخی از امور را باید در اولویت قرار داد همچنین اتفاقاتی که در این سال‌ها افتاده است نیاز به اصلاح دارد و یک شبه درست نمی‌شود اما باید از جایی شروع کرد.

کد خبر 410749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.