دارچین ضد ویروس کرونا

تغییر رژیم غذایی و خاموشی بیماری ام اس، مزایای شگفت انگیز آب لیمو، شکلات داغ و تسکین درد انسداد عروق خونی پا، خواص سیب زمینی و دارچین ضد ویروس کرونا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطالعات جدید نشان می‌دهد، تغییر در رژیم غذایی بیماری‌هایی مانند ام اس را که شامل فعال‌شدن سیستم ایمنی بدن هستند، خاموش می‌کند. محققان مؤسسه ون اندل در میشیگان در مطالعه‌ای نقش رژیم غذایی را در حملات ام اس بررسی کردند. در این راستا نقش متیونین، نوعی اسید آمینه در واکنش التهابی ام اس مورد بررسی قرار گرفت. متیونین برای سلامت سیستم ایمنی ضروری است، ولی در افرادی که به بیماری‌های خود ایمنی مبتلا هستند، اثر منفی دارد.

این مطالعه نشان می‌دهد در افراد مبتلا به اختلالات التهابی و بیماری‌های خود ایمنی مانند ام اس، کاهش مصرف متیونین می‌تواند سلول‌های ایمنی دخیل در بیماری را تضعیف کرده و بیماری را خاموش کند. برخی محصولات حیوانی مانند گوشت، تخم مرغ و شیر حاوی متیونین هستند. محققان در تلاش هستنند تا داروهایی را توسعه دهند که متابولیسم متیونین را مورد هدف قرار دهد.

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی پاسخ غیر متعارفی به سیستم عصبی مرکزی (CNS ) می‌دهد. سیستم عصبی مرکزی شامل مغز، نخاع و اعصاب بینایی است. در بیماری ام اس، سیستم ایمنی به میلین حمله می‌کند. میلین به غلاف چربی اطراف سلول‌های عصبی گفته می‌شود. میلین آسیب دیده سبب بوجود آمدن تصلب بافت (sclerosis) می‌شود که نام بیماری نیز از همین واژه گرفته شده است. زمانی که پوشش میلین یا بافت‌های عصبی آسیب می‌بینند، ارسال پیام‌های عصبی مختل می‌شود که عوارض مختلفی دارد. ام اس پیشرونده مقدماتی، نوع عودکننده و فروکش کننده، ام اس پیشرونده ثانویه و نوع پیشرونده عودکننده اشکال مختلف این بیماری هستند و در حال حاضر حدود ۲.۵ میلیون نفر در سراسر جهان به ام اس مبتلا هستند.

خواص سیب زمینی

سیب‌زمینی به غیر از تأمین نیاز بدن به ویتامین‌ها، با وجود خواص ضد سرطانی و کمک به کاهش فشار خون، تسکین درد ناشی از روماتیسم مفصلی، جوانسازی پوست و بسیاری خواص دیگر، یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌های غذایی است. سیب زمینی که برای اولین بار ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد توسط اینکاها در پرو کشت شد، منبعی عالی از چندین ماده مغذی چون ویتامین‌های C و B۶، پتاسیم، ویتامین B۵ (پانتوتنیک اسید)، نیاسین و فیبر غذایی است. پروتئین موجود در سیب زمینی نیز حاوی اسید آمینه ضروری لیزین است که عموماً در غلات وجود ندارد. این گیاه علاوه بر تأمین نیاز بدن به ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی از چند خاصیت اثبات شده دیگر برای سلامتی نیز برخوردار است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

تسکین درد ناشی از روماتیسم و آرتریت روماتوئید و کاهش فشارخون از خواص سیب زمینی است و تحقیقات نشان داده است که مصرف تنها یک یا دو بار سیب زمینی در روز می‌تواند به اندازه جو دو سر فشار خون بالا را کاهش دهد بدون آنکه افزایش وزن را برای فرد به همراه داشته باشد. البته لازم به ذکر است که سیب زمینی‌ها در این مطالعه بدون استفاده از روغن تهیه شده بودند. مطالعات دیگر نیز از وجود ترکیباتی در سیب زمینی پرده برداشته‌اند که تأثیرات آنها بر بدن شباهت بسیاری با بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین دارد که یکی از پرمصرف‌ترین داروها در درمان فشار خون بالا هستند. حجم دیگر مواد فیتوشیمیایی موجود در گیاه سیب زمینی نیز با کلم بروکلی، اسفناج و کلم بروکسل قابل مقایسه است.

محققان سیب زمینی را به عنوان ارزان قیمت ترین منبع پتاسیم شناسایی کرده‌اند که در کاهش خطر بروز فشار خون بالا، اهمیت فراوان دارد. یک سیب زمینی متوسط با پوست ۱۸٪ از مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه پتاسیم را تأمین می‌کند. سیب زمینی سرشار از لکتین است. تحقیقات نشان داده است که لکتین‌های موجود در سیب زمینی از رشد سلول‌های سرطانی نیز جلوگیری می‌کنند. مواد معدنی موجود در سیب زمینی مانند فسفر، منیزیم و کلسیم به حفظ استحکام و ساختار استخوان‌ها کمک می‌کنند. همچنین روی و آهن موجود در این گیاه نیز نقش مهمی در تولید کلاژن ایفا می‌کنند که یکی از بلوک‌های اصلی سازنده استخوان‌ها است. سیب زمینی حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر غذایی است که می‌تواند به کاهش کلسترول خون کمک کند. پتاسیم، فیبر، ویتامین B۶ و ویتامین C موجود در سیب زمینی ضامن سلامت قلب است. ویتامین‌های گروه B موجود در سیب‌زمینی به پشتیبانی از عملکرد غدد فوق کلیوی، آرام کردن و حفظ سلامت سیستم عصبی کمک می‌کنند.

شکلات داغ و تسکین درد انسداد عروق خونی پا

مطالعات نشان می‌دهد شکلات داغ (هات چاکلت) می‌تواند موجب تسکین مشکلات دردناکی نظیر بیماری عروق محیطی شود. مری مک درموت، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه نورث‌وسترن شیکاگو، در این‌باره اظهار کرد: «تغذیه درمانی شیوه‌ای ایمن و مطمئن در جهت بهبود توانایی راه رفتن در افراد مبتلا به بیماری عروق محیطی است.»

او در ادامه افزود: «بیماری عروق محیطی مشکلی شایع و علت اصلی ناتوانی در افراد بالا ۵۵ سال است.» محققان در این مطالعه میزان فلاوانول‌های کاکائو را از طریق آزمایش خون بررسی کردند. فلاوانول‌ها ترکیبی موجود در بسیاری از مواد خوراکی گیاهی هستند که می‌توانند موجب بهبود جریان خون و کاهش فشارخون شوند. از آنجایی که فلاوانول‌ها در شکلات تلخ حاوی بیش از ۸۵ درصد کاکائو، بیشتر یافت می‌شوند از اینرو تأثیر بیشتری در تسکین درد ناشی از بیماری‌های عروق محیطی دارند.

مزایای شگفت انگیز آب لیمو

بهترین خاصیت موجود در آب لیمو آنتی اکسیدان های موجود در آن است. به گفته یک متخصص تغذیه مقدار زیاد ویتامین C موجود در آب لیمو به تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش جذب آهن و کاهش خطر ابتلاء به سرطان‌های خاص کمک می‌کند. برخی از مطالعات در حیوانات نشان می‌دهد که ترکیبات لیمو ممکن است به کاهش وزن کمک کنند، اما هنوز خیلی زود است تا بدانیم آب لیمو روی انسان و وزن او چه تأثیری دارد. از آنجا که لیمو حاوی پکتین است، این تئوری که آب لیمو به عنوان “سم زدایی عالی” عمل می‌کند را تحقیقات هنوز ثابت نکرده اند. این یک تئوری رایج است، اما به غیر از ویتامین C زیاد موجود در آب لیمو، که در غذاهای دیگر نیز وجود دارد، شواهد علمی کمی وجود دارد که تأیید کند که آب لیمو سیستم بدن را بهتر از آب سم زدایی می‌کند. در واقع، بدن به هیچ وجه نیازی به تمیز کردن و سم زدایی ندارد چرا که کلیه‌ها و کبد ما همه سم زدایی مورد نیاز بدن را انجام می‌دهند. توصیه می‌شود که غذاهای پر فیبر مانند جو، لوبیا و حبوبات در رژیم غذایی شخص قرار بگیرد و از آب لیمو به عنوان یک ابزار جایگزین برای کاهش وزن (مثلاً نوشیدن آن به جای نوشابه یا سایر نوشیدنی‌های شیرین) استفاده شود. آب لیمو از آنجا که کم کالری است، ممکن است به کاهش کلی کالری و کاهش وزن کمک کند.

دارچین ضد ویروس کرونا

یک متخصص طب سنتی، اظهار کرد: چوب دارچین مقوی کبد است؛ یعنی برای درمان تقویت کبد می‌توانیم از چوب دارچین در غذاها استفاده کنیم. گرم و خشک بوده و ماندگاری آن زیاد است.

نعمت الله مسعودی، افزود: اگر دارچین را جلوی نور قرار ندهیم تا ۱۵ سال می‌توانیم آن را استفاده کنیم؛ ضمن اینکه برای انواع عفونت‌ها بسیار خوب است. اکنون موضوع ویروس کرونا مطرح است و دارچین برای این عفونت و ویروس بسیار مفید است و می‌توانیم آن را در دهان گذاشته و مزه مزه کرده یا به صورت دمنوش استفاده کنیم.

این متخصص طب سنتی، خاطر نشان کرد: سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و مزه مزه کردن آن باعث از بین بردن بوی بد دهان می‌شود. حکماً استفاده از دارچین را به عنوان سرمه نیز نام برده‌اند؛ البته به دلیل اینکه طبع گرم دارد، توصیه می‌شود افراد گرم مزاج مانند جوانان که مستعد جوش زدن بدن بوده و کبد گرم دارند، استفاده نکنند.

مسعودی تصریح کرد: افراد مسن که مزاج و کبدشان سرد شده و قوت هضم آنها کم است می‌توانند استفاده کنند؛ افراد دارای میگرن باید کمی مراقب باشند؛ چرا که ممکن است در برخی افراد شدت میگرن را زیادتر می‌کند.

این متخصص طب سنتی، خاطر نشان کرد: از روغن دارچین نیز می‌توانیم استفاده کنیم؛ به ویژه برای افرادی که دارای رعشه، پارکینسون و ضعف قوه اعصاب هستند بسیار مفید است؛ به این شکل که روغن را ماساژ دهند.

وی تاکید کرد: پایین آورنده قند خون است و به دلیل اینکه تبع گرم دارد و افراد دیابتی معمولاً سرد هستند، افراد دارای قند خون بالا با مشورت پزشک خود مقداری دارچین را در غذا مصرف کنند.

کد خبر 410746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.