خلاقیت جالب در طراحی کتابخانه روباز نیویورک

گروهی از معماران آمریکایی قرار است کتابخانه‌ای در پارک مرکزی کلانشهر نیویورک احداث کنند تا مردم را در فضای آزاد به مطالعه دعوت و کتاب‌ها را برای عموم مردم در دسترس قرار دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در رقابتی بین‌المللی که بین معماران مشهور سراسر دنیا برای طراحی کتابخانه‌ای به سبک معماری قرن بیست و یکم در فضای باز نیویورک برگزار شد، گروهی از معماران این کلانشهر بهترین طرح پیشنهادی را ارائه دادند. ایجاد فضایی با بیشترین امکان برقراری تعاملات اجتماعی بین کاربران کتابخانه، مهم‌ترین هدف احداث کتابخانه‌های جدید به شمار می‌رفت که معماران برگزیده این اصل را به خوبی تمام در طراحی خود پیاده کردند. در کتابخانه احداث شده مردم دور هم جمع می‌شوند، اطلاعات علمی خود را به اشتراک می‌گذارند و در مورد مسائل پیرامون خود با هم به بحث و گفتگو می‌پردازند.

معماران با الهام از ساختار کتاب، کتابخانه جدید نیویورک را که LIBRAIR نامیده شد، به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که همانند برگه‌های کاملاً باز شده کتاب، از بالا ظاهری دایره‌ای به وجود آورده است. هر قفسه از کتابخانه همانند یک صفحه از کتاب است که با فولاد بسیار محکم ساخته شده است تا در تمام فصول سال و در شرایط مختلف آب‌وهوایی مقاومت کافی داشته باشد. هر یک از قفسه‌های کتابخانه LIBRAIR به یک موضوع خاص اختصاص داده شده است و در مجموع ۹ قفسه شامل کتاب‌های ادبیات، شیمی، فلسفه، هنرهای سینمایی، کودکان، تاریخ، مسائل روز، مقالات و زندگینامه‌ها در این کتابخانه احداث شده است.

در هر یک از این ۹ قفسه سازه‌هایی پیش‌ساخته احداث می‌شود که محلی برای گرد هم آمدن مردم، فضایی برای مطالعه، تماشای چشم‌اندازهای سبز و زیبای اطراف و محیط بسیار دلپذیری را برای نوشتن به وجود می‌آورد. مردم در کتابخانه جدید LIBRAIR می‌توانند نرم‌افزارهایی روی گوشی‌های خود نصب کنند و از این طریق محل کتاب‌های مورد نیاز خود را به راحتی پیدا کنند. احداث کتابخانه LIBRAIR در فضای باز باعث جذب بسیاری از مردم نیویورک به مطالعه خواهد شد و مقامات رسمی این کلانشهر امیدوارند با طراحی ایده‌هایی مشابه نرخ بیسوادی در این شهر را به صفر برسانند. ساخت این کتابخانه در پارک مرکزی نیویورک از این حیث قابل اهمیت است که این مکان از پربازدیدترین نقاط گردشگری آمریکا است و سالانه میزبان ۳۷ الی ۳۸ میلیون گردشگر است؛ همین امر می‌تواند باعث جذب بسیاری از افراد به کتابخوانی شود.

کد خبر 410736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.