المان مطالعه در شهر باغبادران رونمایی شد

نخستین المان مطالعه شهر باغبادران رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از لنجان، حجت‌الله امینی، شهردار باغبادران در آئین رونمایی از المان مطالعه در شهر باغبادران اظهار کرد: کتاب و کتابخوانی ریشه در نظام خلقت داشته و نخستین سوره‌ای که بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد نیز بر اهمیت خواندن و نوشتن تاکید داشته است، مطالعه کتاب باعث افزایش سطح دانایی شده و دانایی باعث افزایش توانایی در انسان می‌شود.

وی افزود: ارتقای سطح مهارت‌های زندگی، تقویت فرهنگ شهروندی و عمق‌بخشی به نگاه آینده‌سازان کشور به واسطه مطالعه کتاب است از این رو همه باید با اتحاد برای گسترش فرهنگ مطالعه و نهادینه کردن این مهم تلاش کنیم.

شهردار باغبادران با اشاره به سهم ناچیز خرید کتاب در سبد خانوارها، تصریح کرد: کتاب محرک توسعه و رشد جوامع مختلف بشمار می‌آید اما امروز تکنولوژی‌های جدی و فضای مجازی جای مطالعه را گرفته از طرفی برخی گرانی کتاب را یکی از عوامل کاهش فرهنگ مطالعه و حذف تدریجی آن از سبد فرهنگی خانوار می‌دانند.

امینی ادامه داد: ممکن است وضعیت اقتصادی سبب شده مردم توجه ویژه‌ای به خرید کتاب نداشته باشند، اما مسئله مهم آن است که اگر مطالعه کتاب را به بهانه گرانی آن کنار بگذاریم قطعاً این حرکت برای ما و نسل‌های آینده گران‌تر تمام خواهد شد از این رو باید با استفاده از روش‌های مختلف به اشاعه فرهنگ مطالعه اهتمام داشته باشم.

وی با اشاره به نقش و کارکردهای مختلف نمادهای شهری، اضافه کرد: امروزه هویت شهرها با شتاب بسیار زیاد دستخوش تغییر بوده و بر همین اساس جایگاه المان‌ها و نمادها به عنوان عناصر هویت بخش در شهرها دو چندان شده است، زیرا فرهنگ و هویت جامعه را به نمایش می‌گذارند.

شهردار باغبادران با بیان این که المان‌های شهری فرایند شکل‌گیری، تغییر و بازتولید هویت شهری را بر عهده دارند عنوان کرد: جای خالی المان‌های شهری در باغبادران احساس می‌شد و بر همین اساس مدیریت شهری در دوره پنجم به سمت طراحی مبلمان شهری با تکیه بر داشته‌های فرهنگی شهر حرکت کرد و با پیکره تراشی درختان و دیوارنگاری در شهر قدم‌هایی در راستای هویت بخشی در شهر برداشته شد.

امینی با اشاره به نگاه مدیریت شهری باغبادران به استفاده از ظرفیت هنرمندان بومی گفت: مدیریت شهری باغبادران بر این باور است که انتقال پیام‌های فرهنگی به شهروندان باید با توجه به خصیصه‌های فرهنگی و هویت بومی شهر باشد تا برای شهروندان قابل درک بوده و ارتباط بصری بیشتری با آنان ایجاد کند و در این میان نیز از توانمندی هنرمندان شهر بهره‌مند شود.

وی با بیان این که در مکان‌یابی نصب المان‌های شهری باید به مباحثی از قبیل ایست‌ها و مکث‌ها، گذرها، آمد و شدهای جمعیتی توجه داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در طراحی مبلمان شهری تطابق بین فرم و عملکرد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است بر همین اساس المانی که تحت عنوان المان دانایی طراحی شده در پارک ساحلی شهر باغبادران و در مقابل کتابخانه عمومی شهر نصب شد تا در کنار ترویج فرهنگ مطالعه القای هویت شهری و تقویت حس مکان را برای شهروندان همراه داشته باشد.

کد خبر 410663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.