به گزارش ایمنا، مهدی جمالینژاد با اشاره به تخلفات انجام شده در سطح مدیریت شهری، شوراها و شهرداریها، اظهار کرد: قطعاً شوراها وقتی میتوانند موفق، نقشآفرین و تاثیرگذار باشند که نظام و سازمان ارگانیک درستی داشته باشند همانند بدن انسان که سلولها در کنار هم قرار میگیرند و بافتها را تشکیل میدهند؛ بافتها دستگاه و اندام و نهایتاً بدن انسان شکل میگیرد و اگر همه موارد به خوبی کنار هم قرار نگیرند و ارتباط سیستماتیکی نداشته باشند بدن انسان به درستی کار نخواهد کرد؛ شوراها نیز با قرارگیری کنار یکدیگر به شکلی صحیح و همراستا و منسجم نقشآفرین خواهند بود.
وی افزود: اعضای شوراهای روستا، شهر، بخش، شهرستان، استان و نهایتاً شورای عالی استانها به عنوان بالاترین نهاد شورایی کشور که ظرفیت ارایه طرح را دارد، نیازمند آموزش هستند و این آموزش باید قبل، حین و بعد انتخابات شوراها وجود داشته باشد؛ باید افرادی که قصد ورود به حوزه شوراها را دارند با وظایف و قانون و حدود شوراها آشنا باشند.
رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور ادامه داد: در جامعه شورایی کشور با جمعیت بیش از ۱۲۰ هزار نفر عضو روبهرو هستیم، هرچند که حتی یک تخلف برای ما زیاد است، اما تاحدی نسبت به جامعه آماری تخلفات اندک بوده است، در حقیقت در حدود یکدهم درصد برای سلب عضویتها بوده؛ با این حال باید نظارتها به شکلی دقیقتر و جدیتر پیگیری و اعمال شود؛ وزیر کشور نیز بر اعمال جدیتر نظارتها همواره تاکید دارند.
جمالینژاد با تاکید بر گستردگی مجموعه وزارت کشور افزود: باید نظارتهای خود را یکپارچه و سامانندهی کنیم. بیتردید نظارتهای سیستمی به صورت انفرادی امکانپذیر نیست؛ لذا برای اولین بار در کشور و برای نظارت بیشتر بر شوراها و مصوبات آنها سامانهای نظارتی به زودی رونمایی خواهد شد.
وی با اشاره به آنچه که پس از سهمیهبندی شدن بنزین با استفاده از منابع مالی این محل در حوزه ایمنی و حمل و نقل عمومی انجام شده است، گفت: در کمیسیون ایمنی راههای کشور که دبیرخانه آن در وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است و در زمینه کاهش تلفات جادهای و امن کردن جادهها فعالیت میکند و موضوعات دیگر در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به ریاست معاون وزیر کشور دنبال میشود در حقیقت در این شورا مسائل ترافیکی مختلفی که از استانها و شهرهای مختلف میآید و موضوعاتی که توسط کمیسیونهای متناظر ارسال میشود مورد بررسی قرار میگیرد.
رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور افزود: باید حمل و نقل عمومی مناسبی داشته باشیم تا شهروندان را به سمت استفاده از آن و خودداری از استفاده خودرو شخصی سوق دهیم. بیتردید مردم باید با خیال آسوده از حمل و نقل عمومی بهره بگیرند، در همین راستا در حوزه نوسازی ناوگان تاکسیرانی در طول دولت فعلی اقدامات خوبی انجام شده به شکلی که ۶۷ هزار دستگاه نوسازی شده و ۷۰ هزار تاکسی هم اسقاط شده یعنی تعدادی پس از اسقاط برای دریافت تاکسی مراجعه نکردهاند البته امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.
جمالینژاد با اشاره به روند نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در کشور گفت: با توجه به شرایط سخت اقتصادی و تحریمها بسیاری از خودروسازان کشور متاسفانه موجودی اتوبوس ندارند؛ جلسات متعددی با معاون اول رییس جمهور برگزار شد تا روند تزریق اتوبوسهای جدید به ناوگان موجود تعیین تکلیف شود.
وی افزود: در حال حاضر ۷۹ درصد ناوگان اتوبوسرانی موجود فرسوده است که درصد بسیار بالایی است، لذا نیاز به همت جدی داریم، در همین راستا مقرر شد سه هزار میلیارد تومان برای خرید و تزریق اتوبوسهای جدید و دو هزار میلیارد تومان برای نوسازی و بازسازی به عنوان کمک اختصاص پیدا کند و قول داده شده حتی در شرایط سخت این ارقام با کمک بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه اختصاص پیدا کند؛ مقرر شده بود این کار تا پایان سال محقق شود.
رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور ادامه داد: برای بودجه سال ۱۳۹۸ نیز هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در نظر گرفته شده است تا به عنوان کمک به بخش مترو و اتوبوس و بازآفرینی اطراف اماکن مذهبی محقق شود و تاکید شد که ۱۰۰ درصد بخش مترو و اتوبوس تخصیص یابد. در حقیقت از این میزان اوراق مشارکت ۱,۲۳۰ میلیارد تومان برای اتوبوس و چهار هزار میلیارد تومان نیز برای مترو اختصاص پیدا خواهد کرد و مابقی برای نوسازی بافتهای فرسوده اطراف اماکن مذهبی و حرمهای مطهر اختصاص داده خواهد شد.
جمالینژاد با اشاره به شروع اجرای طرح تراموا در شهرهای کشور گفت: شهر رشت در این زمینه اقداماتی مقدماتی انجام داده؛ شیراز شروع به کار کرده و مصوبه لازم را دارد و ۵۰۰ میلیارد تومان هم برای اجرای این طرح گذاشته است و شهر تهران هم طرح مصوب دارد ولی تاکنون اقدام عملی نداشته و طرح را به صورت فاینانس در مسیر خیابان ولیعصر (عج) اجرایی خواهد کرد.
وی افزود: برای مسیرهای دوچرخه سواری نیز ۵۰۰ میلیون توسط سازمان و تا یک و نیم برابر هم توسط حدود ۶۰ شهر پرداخت خواهد شد تا پروژههای گردشگری با رویکرد حمل و نقل پاک اجرایی شود. در بعضی شهرها همانند تبریز و اردبیل نیز پیاده راههایی افتتاح شده است و هشت شهر نیز مسیر سلامت افتتاح کردهاند.
رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت نیروی انسانی شهرداریهای کشور نیز گفت: نیروهای انسانی پیمانی که هشت سال سابقه کار داشتهاند دستورالعمل تغییر وضعیت آنها ابلاغ شد؛ نیروهای پیمانی به رسمی با هشت سال سابقه پیمانی نیز تغییر وضعیت پیدا کردند؛ موضوعی درباره بکارگیری نیروهای موقت بود که با اولویت به کارگیری نیروهای شرکتی دارای تحصیلات دانشگاهی و سابقه که مجوز عقد قرارداد برای آنها صادر شد و چند استان هم هفته آینده ابلاغ خواهد شد.
جمالینژاد افزود: یکی از مشکلات کارکنان شهرداریها و خود شهرداران تفاوت حقوق و مزایای آنها با سایر دستگاههای اجرایی بود که دو اقدام انجام شد؛ نخست اصلاح آیین نامه حقوق و مزایای شهرداران در دولت مطرح و درحال پیگیری است و دوم افزایش فوق العاده جذب کارکنان شهرداریها که آن هم در دولت مطرح و درحال پیگیری است.
وی ادامه داد: در حوزه جذب نیروی انسانی در شهرداریها نیز چهار هزار جذب در حوزه آتشنشانی انجام میشود که فرایند آزمون انجام شده و در حال طی فرایند گزینش هستند که سه هزار نفر از آنها در نیمه نخست سال آینده در شهرداریهای مورد نظر مشغول به کار خواهند شد. همچنین در سال آینده برای کلیه مشاغل شهرداریها در حوزههای فنی، معماری و آتشنشانی آزمون استخدامی بر اساس نیاز شهرداریها و جمعبندی نیازها و اخذ مجوز برگزار خواهد شد.
رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با اشاره به بستههای معیشتی رانندگان تاکسی گفت: در نخستین مرحله مشکل تامین لاستیک رانندگان با طراحی فرایندی رفع شد تا به صورت مستقیم از کارخانه لاستیک دریافت کنند و به این ترتیب ۴۰ درصد ارزانتر لاستیکها را خریداری کنند و تا به امروز هم ۲۰ هزار حلقه لاستیک بین رانندگان توزیع شده است. در مرحله دیگر امکان خرید اقلام ضروری از طریق فروشگاهها برای آنها فراهم شد که با کارت اعتباری خریداری کنند و اقساطی پرداخت کنند.
جمالینژاد ادامه داد: لوازم یدکی نیز در دستور کار قرار گرفته است که از هفته آینده با هزینهای خیلی کمتر در اختیار رانندگان تاکسی قرار گیرد. در بحث بیمه شخص ثالث نیز با هماهنگی بانک قرض الحسنه مهر ایران فرایندی تبیین شده که بدون پیش پرداخت و سودبانکی به صورت اقساط ۱۲ ماهه امکان اخذ بیمه فراهم شده است.
منبع: ایسنا
نظر شما