نقدینگی در حال حرکت به سوی صنایع بنیادی است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در وضعیت کنونی بازار، نقدینگی میان گروه‌های مختلف در گردش است. در معاملات روز گذشته، نقدینگی از صنعت خودرو و بانک کاملاً خارج شده و به سمت گروه‌های بنیادی مانند فلزی، پالایشی، معدنی و پتروشیمی حرکت کرده است و به نظر می‌رسد تا پایان سال شاهد رشد در این نمادها باشیم.

رضا حشمتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: روز گذشته به دلیل رشدی که پیش‌تر در نمادهای بانکی شاهد بوده و این نمادها تقریباً به اهداف خود تحلیلی رسیده است، نقدینگی از این گروه خارج شده و بنابراین شاهد منفی بودن این گروه بودیم. همچنین در نمادهای خودرویی نیز به واسطه افزایش سرمایه کمتر از انتظار که در برخی نمادهای گروه خودرویی انجام شد، انتظار اصلاح وجود دارد. در ابتدای بازار روز گذشته این نمادها به طور متعادل آغاز اما به مرور نزولی و صف خرید شد؛ حال از آنجا که حجم معاملات نیز در محدوده منفی این گروه‌ها زیاد بود، با اثر بر شاخص باعث کاهش آن از سقف روزانه شد.

وی افزود: به عنوان مثال در نماد "خساپا" پس از افزایش سرمایه، ارزش واقعی کارشناسی شده سهم برابر با ۱۸۵ تومان تعیین شده در حالی که همین سهم در محدوده ۳۰۰ تومان معامله می‌شود بنابراین به نظر می‌رسد اصلاحی در گروه خودرو شاهد باشیم.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سبد گردان هدف تصریح کرد: در وضعیت کنونی بازار، نقدینگی میان گروه‌های مختلف در گردش است. در معاملات روز گذشته، نقدینگی از صنعت خودرو و بانک کاملاً خارج شده و به سمت گروه‌های بنیادی مانند فلزی، پالایشی، معدنی و پتروشیمی حرکت کرد؛ به نظر می‌رسد در روزهای آینده و تا پایان سال شاهد رشد در این نمادها باشیم.

وجود تعطیلات زیاد باعث افزایش نااطمینانی به بازار می‌شود

حشمتی درباره وضعیت آتی بازار سهام تا پایان سال گفت: باید توجه داشت که عده‌ای در بازار وجود دارند که به واسطه انتخابات پیش رو محتاطانه عمل کرده و به احتمال قوی پیش از برگزاری انتخابات از بازار خارج می‌شوند. همین افراد احتمالاً پس از انتخابات با بررسی دوباره وضعیت، به بازار وارد می‌شوند.

وی اضافه کرد: تعطیلات عید نیز باعث می‌شود نقدینگی از بازار خارج شود؛ به طور کل وجود تعطیلات زیاد باعث افزایش نااطمینانی به بازار می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بیشتر نمادهای کوچک بازار در صنایعی مانند صنایع شیمیایی، دارویی، غذایی و کشاورزی تا کنون، رشد زیادی را تجربه کرده و بنابراین ممکن است روند اصلاحی در پیش بگیرند با این حال شدت این اصلاح قوی نخواهد بود. البته باید به این مسئله نیز توجه کرد که تحلیل وجود چنین اصلاحی مختص به عموم نمادهای یک گروه است؛ در همین صنایع نیز ممکن است نمادهایی وجود داشته باشد که اصلاح نشده و به رشد خود ادامه دهد.

حشمتی با بیان این که تحلیل‌ها در روزهای اخیر به سمت دارایی محور بودن حرکت کرده است، گفت: احتمال بروز رشدهای هیجانی در بازار بسیار کم است زیرا بسیاری از سهام بازار رشد بسیار زیادی داشته و اصطلاحاً حبابی است. البته اگر از نظر دلاری به برخی از نمادهای بازار سهام نگاه شود، برخی نمادها به دلیل صادرات محور بودن می‌تواند به روند صعودی خود ادامه دهد.

کد خبر 410622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.