سپاهی: بدسلیقگی‌ها نباید دلیلی برای زیرسوال بردن نظام باشد

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه اصفهان، گفت: راه حفظ انقلاب مشارکت مردم است هرچند علیرغم برخی بدسلیقگی‌ها که ممکن است وجود داشته باشد اما به دلیل این بدسلیقگی‌ها نباید کل نظام را زیر سوال برد.

‌مجتبی سپاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد مشارکت مردم در انتخابات اظهار کرد: دنیایی که در آن قرار داریم به دنبال این است تا سرنوشتمان را خودمان تعیین نکنیم. تمام نزاع‌ها با ملت ایران بر سر همین موضوع بوده که چرا این ملت سرنوشتش را خودش به دست گرفته است.

وی با بیان اینکه ایران فرصت دخالت به افرادی که به دنبال غنایم این کشور بودند نداد، افزود: به همین دلیل هم آنها به دنبال این هستند تا روزنه‌ای ایجاد کنند و بتوانند در عالم ذهنی مردم تأثیر گذاشته و انگیزه‌های اصلی آنها را در طول زمان به دلیل خستگی‌های مختلف جنگ تحمیلی و مشکلات اقتصادی تحلیل ببرند تا احساس کنند نمی‌توانند زندگی قابل قبولی ایجاد کنند و تنها باید تحت لوای سیاست کشورهای سلطه‌گر قرار بگیرند.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه اصفهان، تصریح کرد: مردم ما به این بلوغ رسیده‌اند که دلخوری‌ها از برخی نهادهای تصمیم‌گیر نمی‌تواند کلیت انتخابات که تعیین سرنوشت فراگیر آنها بوده و امری وجدانی است را زیر سوال برده و بخواهند در این زمینه کوتاهی داشته باشند یا عقب نشینی کنند.

سپاهی با بیان اینکه اگر در انتخابات شرکت نکنیم، بازهم بخشی از مردم دست به انتخاب خواهند زد، اظهار کرد: از آنجا که کشور نیازمند مجلس است و روند آن تعطیل بردار نیست، ممکن است افرادی وارد مجلس شوند که به هر دلیلی تصمیمات آنها متناسب با خواسته‌های ما نباشد؛ در این زمان ممکن است انتخاب این افراد با انتخاب ما متفاوت باشد اما همان‌ها تصمیم نهایی را خواهند گرفت.

وی با تاکید بر اینکه بزرگترین شاخصه ملت ایران تعیین سرنوشت خود است، گفت: باید آنقدر دموکراسی را تمرین کنیم که از صورت دموکراسی به محتوای دموکراسی برسیم؛ یعنی باید صورت و فرم دموکراسی که همین انتخاب ظاهری است را تمرین کنیم تا در طول زمان به انتخابی با کیفیت، آگاهانه و با شناخت دست بزنیم و به سمتی برویم که بتوانیم سازوکار انتخاب آگاهانه را ایجاد کنیم.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه سازوکار انتخاب در کشور مشکلاتی دارد، افزود: این امر با قهر از انتخابات یا بی‌تفاوت شدن به آن اصلاح نمی‌شود؛ این کار ما را ضعیف می‌کند و زمینه تصمیم‌گیری سلطه‌گران و تسلط افرادی که تصمیمات درستی ندارند را ایجاد می‌کند.

سپاهی با اشاره به خطبه ۲۱۶ نهج‌البلاغه حضرت علی (ع)، اظهار کرد: رابطه حاکمیت، حاکم و مردم در این خطبه آمده است و حضرت علی (ع) در این باره می‌فرمایند: "حاکمیت اصلاح نمی‌شود مگر اینکه مردم اصلاح شوند و بر اصلاح خود پایدار باشند و مردم اصلاح نمی‌شوند مگر اینکه حاکمان صالحی بر آنها حاکم شوند. " یعنی رابطه مردم با حاکمیت یک رابطه دو طرفه است و مسئولین افرادی هستند که نا آنها را انتخاب کرده‌ایم.

وی در تشریح این موضوع، افزود: اگر احساس می‌کنیم نماینده‌ای در چهار سال گذشته ناکارآمد بوده چرا مجدداً او را برای این امر انتخاب می‌کنیم؟ چرا یک عده کنار می‌کشند؟ باید مردم وارد میدان شوند و به افراد دیگر رأی دهند و تلاش کنند تا این افراد انتخاب نشوند.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه اصفهان با بیان اینکه خالی کردن عرصه، میدان را برای افراد منفعت طلب باز می‌کند، تصریح کرد: منافع به این افراد انگیزه می‌دهد و با نبود نمایندگان شایسته، این افراد برای تصاحب قدرت وقت و انرژی می‌گذارند.

سپاهی با بیان اینکه حاکمیت توسط مردم نظارت می‌شود، اظهار کرد: نظارت مردم بر حاکمیت اینگونه است که وقتی چهار سال بعد افراد برای انتخاب وارد می‌شون، د دیگر به آن افراد و سیاست‌ها رأی نمی‌دهند و سیاست‌های جدیدی را برای مجلس انتخاب می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ممکن است بگوئیم فیلترهایی موجود برخی افراد را کنار گذاشته است، افزود: این امر را انکار نمی‌کنم و به هر حال این موضوع در جامعه ما وجود دارد، اما آیا اگر یک فرد به هر دلیلی اعم از مصلحت‌های غیرمنطقی کنار گذاشته شد، هیچ فرد دیگری برای انتخاب وجود ندارد؟ به نظر می‌رسد بسیاری از این افراد که آنها را انتخاب نمی‌کنیم بهتر از مهره‌های قبلی عمل کنند.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه اصفهان با اشاره به وجود شخصیت‌های مستقل از مردان یا بانوان در بین کاندیداها، گفت: ممکن است این افراد بهتر از افرادی باشند که نامشان تحت یک جریان در انتخابات شرکت می‌کنند و به نظر من این دوره مردم ما باید " نه به لیست " بگویند چرا که لیست‌ها تا امروز هیچ امتحانی پس نداده‌اند. چه اشکالی دارد خارج از لیست رأی بدهیم؟ چرا باید همواره تحت عنوان لیست قرار بگیریم؟ انتخاب یک یا چند مورد از لیست هم اشکالی ندارد اما نباید به صورت یک فرض واجب بگوئیم به تمام لیست رأی می‌دهیم.

سپاهی در خصوص رأی دادن به صورت لیستی، گفت: آیا این افرادی که درون یک لیست قرار دارند خطایی نداشته یا ملاک‌های قابل قبولی داشته‌اند؟ آیا این لیست‌ها صددرصد معیارهای مجلس را دارد؟ یا بر اساس قرعه این افراد وارد لیست شده‌اند؟ شاید افراد خارج از لیست شایستگی بیشتری داشته باشند.

وی در خصوص روند دموکراسی، تصریح کرد: رکن مهم در دموکراسی این است که بتوانیم روندی ایجاد کنیم تا مردم بتوانند در فرآیندی به آگاهی برسند و برای این کار باید ساختاری باشد که نیروهای تربیت شده دارای طراز انتخاب شدن را به مردم معرفی کرده باشیم که در این زمینه نیازمند تشکل‌ها و احزاب هستیم.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه اصفهان با بیان اینکه تعیین سرنوشت منوط به آگاهی افراد است، تصریح کرد: شناخت زمینه انتخاب، درست است اما متأسفانه این موارد در جامعه ما کمرنگ بوده و کسانی که لیست ارائه می‌دهند به نحوی فعالیت حزبی انجام می‌دهند؛ اما فعالیت آنها بدون پذیرفتن مسئولیت بوده و در برابر مردم بعد از رأی گرفتن احساس مسئولیت نمی‌کنند و بعد از دوره خود پاسخگویی ندارند.

وی با بیان اینکه روح انقلاب در مردم هنوز بیدار است، خاطرنشان کرد: مردمی که برای تشییع سردار دل‌ها شهید اینگونه به صحنه می آیند، معتقد اند باید در انتخابات شرکت کرد تا انقلاب و کشور از سر دشمنان حفظ شود. باید توجه کرد که مردم علی رغم برخی نارضایتی‌ها و بی‌میلی‌ها در انتخابات مشارکت خواهند کرد. راه حفظ انقلاب مشارکت مردم بوده و مسئولان نیز باید متوجه این موضوع باشند؛ ممکن است برخی بدسلیقگی‌ها وجود داشته باشد اما به این دلیل نباید کل نظام را زیر سوال برد.

کد خبر 410609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.