هر آهنگی مناسب پخش در مدارس نیست/ نگران موسیقی زیرزمینی نیستیم

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش‌وپرورش گفت: محتواهایی که در اختبار دانش آموزان قرار میگیرد توسط کارگروهیی بررسی میشود، البته ممکن است اشتباهاتی هم رخ دهد.

به گزارش ایمنا، علی رمضانی با اشاره به موسیقی‌هایی که در مدارس پخش می‌شود گفت: مخاطبان آموزش و پرورش دانش‌آموزانی با فطرت پاک هستند و ما شرعاً و قانوناً مجاز نیستیم هر محتوایی که تولید می‌شود در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم؛ در آموزش و پرورش محتواهایی که در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد در کارگروهی مورد بررسی قرار می‌گیرد و ممکن است در مدارس برخی عوامل دانش لازم را نداشته باشند و اشتباهاتی هم انجام دهند اما مطمئن هستیم که آنها اهداف بدی ندارند و دچار اشتباه می‌شوند.

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش‌وپرورش متذکر شد: تمام مدیران در حوزه فرهنگ و هنر باید آموزش‌های لازم را ببینند چرا که تربیت اساسی دانش‌آموزان در مدارس صورت می‌گیرد، بنابراین نیازمند آن هستیم آموزش ویژه‌ای در این حوزه به معلمان ارائه دهیم تا آماده باشند و البته در این رابطه نیاز به سرمایه است باید سازمان‌های فرهنگی به کمک آموزش و پرورش بیایند تا بتوانیم نسلی را تربیت کنیم که در تراز انقلاب اسلامی باشد.

رمضانی گفت: برخی آهنگ‌هایی که در مدارس پخش می‌شود ممکن است مناسب روحیه و سن و سال دانش‌آموزان نباشد بنابراین ضرورت دارد به مدیران و معلمان آموزش دهیم تا بدانند چه محتوایی مناسب پخش برای مدارس است.

وی گفت: به طور مثال در راهکارنامه آمده است هر ترانه یا تصنیفی قابلیت اجرا و همخوانی در مدارس ندارد، بعضاً از نظر تکنیکی و بعضاً از نظر محتوایی. یا در راهکارنامه بخش هنرهای آوایی آمده است استان‌هایی که دارای زبان، گویش و فرهنگ بومی و محلی هستند می‌توانند در بخش محلی و مقامی اقدام به فعالیت کنند؛ معتقدیم اینکه یک محتوای ثابت تولید و به استان‌ها ابلاغ کنیم تا مدارس از آن استفاده کنند، رویه نادرستی است چون در اینجا دیگر خلاقیتی صورت نمی‌گیرد.

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد: در دستورالعمل تدوین شده آمده که تولید سرود فاخر استانی با زبان معیار و با توجه به محدوده سنی و صدایی دانش‌آموزان با موضوعات فرهنگی، تاریخی، انقلابی، حماسی، آداب و سنن و توجه به نشاط افزایی توسط ادارات کل فرهنگی و هنری استان‌ها مدنظر باشد.

رمضانی با اشاره به اینکه موسیقی چارچوب دارد و باید براساس آن چارچوب حرکت کرد، گفت: حدود ۵ میلیون نفر در حوزه سرود با ما کار می‌کنند و فضایی جذاب و رقابتی که در بحث مسابقات سرود و هنرهای آوایی ایجاد شده است باعث می‌شود گروه‌های دانش‌آموزی در مدارس انتخاب شوند و حتماً باید این برنامه‌ها در مدارس و در جمع دانش‌آموزان اجرا شود، اگر سرودها در مدرسه اجرا نشود در سطح منطقه آن را بررسی نمی‌کنند.

وی با ذکر این نکته که در آموزش و پرورش نگران موسیقی زیرزمینی نیستیم، چون عوامل تعلیم و تربیت در مدارس به خوبی کار را پیش می‌برند، افزود: کار بزرگ در حوزه سرود نیازمند آن است تا عناصر و دستگاه‌های فرهنگی کشور به کمک آموزش و پرورش بیایند و جریانی که در این وزارتخانه شروع شده مخاطبان بیشتری را جذب کند و محتواها نیز غنی‌تر شود.

منبع: تسنیم

کد خبر 410584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.