معوقات حقوق پرستاران اصفهان به تیرماه باز می‌گردد

مسئول هیئت مدیره نظام پرستاری اصفهان گفت: بر اساس اطلاعات موجود حقوق شاغلین این حرفه در اصفهان به ویژه در بیمارستان‌های متعلق به دانشگاه علوم پزشکی، از تیرماه سال جاری تاکنون پرداخت نشده همچنین در برخی بیمارستان‌های شهرستان‌های اطراف نیز معوقات از ابتدای فروردین ماه تاکنون انباشته شده است.

خسرو توکل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پرستاری شغلی بسیار سخت و زیان‌آور است اما با وجود قوانین حمایتی مختلف درباره آن، این قوانین‌ در بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستان‌های دانشگاهی اجرا نمی‌شود.

وی افزود: پرستاران تقریباً تعطیلی نداشته و حدود ۱۲ ساعت در روز فعالیت کاری دارند. همچنین فعالان این حوزه در معرض بیش از ۱۰ نوع مخاطره از جمله مخاطرات فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی قرار دارند که در دریافتی این افراد محاسبه نمی‌شود.

مسئول هیئت مدیره نظام پرستاری اصفهان تصریح کرد: یکی از معضلاتی که هم اکنون پرستاران با آن درگیر هستند، معوقات حقوقی است که از نپرداختن سیستم‌ها به ویژه بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی نشأت می‌گیرد.

معوقاتی هم از فروردین وجود دارد

توکل اضافه کرد: بر اساس اطلاعات موجود حقوق پرستاران در شهرستان اصفهان به ویژه در بیمارستان‌های متعلق به دانشگاه علوم پزشکی، از تیرماه سال جاری تاکنون پرداخت نشده است. به علاوه در برخی بیمارستان‌های شهرستان‌های اطراف نیز معوقات از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا کنون انباشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون بهره‌وری زمانی که یک پرستار علاوه بر زمان موظف خود فعالیت کاری دارد، باید علاوه بر اضافه حقوق، مبلغی را نیز به عنوان کارانه دریافت کند اما با اجرای طرحی به نام "قاصدک" این دو (حقوق و کارانه) با یکدیگر تلفیق شده و ماهیت مبلغ پرداختی مشخص نیست؛ سازمان نظام پرستاری درخواست تفکیک این دو را دارد.

مسئول هیئت مدیره نظام پرستاری اصفهان ادامه داد: همچنین بر اساس این قانون اگر پرستاری بیش از زمان موظف خود فعالیت کاری داشته باشد، باید ۱.۵ برابر زمان موظف خود (مازاد بر ساعات موظف) حقوق دریافت کند؛ با اجرای این طرح به طور مسلّم، حق پرستاران ضایع می‌شود.

توکل همچنین ضمن انتقاد به حذف ناهار پرسنل بیمارستان‌ها که از ابتدای مهرماه توسط دانشگاه علوم پزشکی اجرا شده است، گفت: با توجه به مدت زمان فعالیت پرستاران و دیگر پرسنل در محل کار، اقدام درستی نبوده است.

وی درباره راه‌کارهای بهبود وضعیت پرستاران گفت: برای این کار به طور خلاصه و مفید باید قانون درست اجرا شود؛ پرستاران چیزی فراتر از حقوق قانونی نمی‌خواهند.

کد خبر 410578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.