قاسمی: ۲۸۳۸ شعبه اخذ رای در اصفهان دایر می‌شود

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان با اشاره به برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: تعداد شعب اخذ رأی در سطح استان با احتساب حوزه اقلیت‌های دینی ۲۸۳۸ شعبه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حیدر قاسمی ظهر امروز (شنبه) در نشست خبری ستاد انتخابات استان اصفهان اظهار کرد: بخش عمده فرایند انتخابات طی شده و امروز در هفته آخر تقویم انتخابات که به تبلیغات اختصاص پیدا کرده و از اهمیت ویژه ای برخوردار است، رسیده‌ایم.

وی افزود: با توجه به نقل و انتقالات که بین حوزه‌های انتخابیه رخ داده، مجموعاً ۳۸۰ کاندیدا در ۱۶ حوزه در عرصه رقابت برای کسب ۲۰ کرسی مجلس حضور دارند اما ممکن است تا پایان مهلت تبلیغات عده‌ای از حضور در انتخابات انصراف دهند؛ بنابراین امکان کاهش این آمار وجود دارد.

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان با اشاره به تعداد شعب اخذ رأی در سطح استان ادامه داد: تعداد شعب اخذ رأی در سطح استان با احتساب حوزه اقلیت‌های دینی ۲۸۳۸ عدد است. بر اساس آماری که از وزارت کشور استعلام شده، تعداد واجدین شرایط استان سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بوده که از این تعداد ۱۷۰ هزار و ۴۰۰ نفر رأی اولی هستند.

قاسمی با اشاره به مدارک مورد نیاز برای اخذ رأی از رأی دهندگان گفت: ملاک عمل برای اخذ رأی، کارت ملی است اما گواهی کارت ملی نیز مورد قبول خواهد بود. روز اخذ رأی شماره ملی ملاک رأی دادن است اما اگر کارت ملی شخصی مفقود شده باشد پس از تطبیق کد ملی با شناسنامه فرآیند اخذ رأی برای وی انجام خواهد شد.

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان ادامه داد: تا به امروز تمامی تعرفه‌ها توزیع و دستگاه‌های احراز هویت به همراه ذخیره ۱۵ تا ۲۰ درصدی آنها برای تمامی شعب تهیه و به فرمانداری‌ها و حوزه‌های اصلی انتخابات تحویل داده شده است.

قاسمی با اشاره به نحوه استقرار خبرنگاران در محل ستاد انتخابات اظهار کرد: از روز سه شنبه سالن و ستاد انتخابات آماده شده و روزانه در خدمت خبرنگاران خواهیم بود و منعی برای حضور خبرنگاران وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه برخی از کاندیداها علی رغم مدرکی که در زمان ثبت نام ارائه کرده‌اند، از مدرک دیگری در تبلیغات خود استفاده می‌کنند، گفت: ملاک ما در این زمینه مدرکی است که در زمان ثبت نام ارائه شده و در هیئت‌های اجرایی مورد بررسی قرار گرفته است و تذکرات لازم نیز ظرف روزهای گذشته از طریق فرمانداری‌ها به کاندیداهای متخلف داده شده است. ستاد پیشگیری از تخلفات قطعاً با چنین موضوعاتی برخورد خواهد کرد.

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان با اشاره به قانون تبلیغات و تخلفات انتخاباتی، اظهار کرد: تغییراتی در قانون انتخابات ایجاد شده که به فرمانداری‌های مناطق مختلف ابلاغ شده است. مواردی از تخلفات نیز در ارتباط با ابعاد بنرها و محل نصب تبلیغات بوده که به کاندیداها ابلاغ شده است و هیئت‌های بازرسی مستقر در فرمانداری‌ها و استانداری‌ها و همچنین ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی این موارد را به جد دنبال می‌کنند؛ هیئت‌های نظارت نیز می‌توانند در این زمینه ورود کنند.

قاسمی با اشاره به تخلفات در فضای مجازی، گفت: ممکن است بر اساس عدم آشنایی با فضای مجازی برخی از تخلفات صورت گیرد که در این زمینه نیز تذکرات لازم داده شده است.

وی با اشاره به حمایت احزاب و نهادهای دولتی از کاندیداها، اظهار کرد: گروه‌ها و احزاب سیاسی در این هفته می‌توانند از کاندیداهای مورد نظر خود حمایت کنند. نهادها و سازمان‌های مختلف نیز می‌توانند مردم را به حضور در انتخابات دعوت کنند و از این بابت منعی وجود ندارد.

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان ادامه داد: تبلیغات صورت گرفته توسط کاندیداها و ستادهای انتخاباتی آنها حتماً باید در چهارچوب قانون باشد. ابعاد قانونی در نظر گرفته شده برای نصب بنرهای کاندیداها در سطح شهر ۷۰*۵۰ بوده که باید رعایت شود و مشاهده بنرهایی با ابعاد بزرگ‌تر در سطح شهرها تخلف انتخاباتی خواهد بود.

قاسمی در خصوص نحوه تأمین امنیت شعب اخذ رأی گفت: مباحث مربوط به امنیت انتخابات، به دو دسته تقسیم می‌شود؛ نخست فرایندی است که زمینه آرامش حضور مردم پای صندوق رأی را فراهم می‌کند که تصمیمات زیاد و بسیار خوبی در ستاد امنیت انتخابات در این زمینه گرفته شده و به نهادهای مربوطه ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: بحث دوم، تأمین امنیت روز انتخابات بوده که برای حفاظت از شعب اخذ رأی است که بر عهده نیروی انتظامی خواهد بود اما کسری نیروهای کمکی بر عهده سایر نیروهای نظامی است؛ اما محوریت اصلی تا امنیت بر عهده نیروی انتظامی خواهد بود.

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان با اشاره به تعداد صندوق‌های سیار در سطح استان، خاطرنشان کرد: ۲۴۷۹ صندوق ثابت و ۳۵۷ عدد صندوق سیار در سطح استان وجود خواهد داشت. صندوق‌های سیار بیشتر در شهرستان‌های کوهستانی مانند سمیرم و فریدون شهر خواهد بود. در سطح شهر نیز صندوق‌های سیار در اختیار نهادها و اماکن عمومی مانند بیمارستان‌ها، پادگان‌ها، زندان و … قرار خواهد گرفت.

کد خبر 410553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.