کشف یک سیاره فراخورشیدی نزدیک به زمین

دانشمندان "موسسه فناوری راچستر" اخیراً نزدیک‌ترین سیاره فراخورشیدی به زمین را کشف کرده‌اند.

به گزارش ایمنا، پژوهشگران آمریکایی اخیراً اظهار کرده‌اند نزدیک‌ترین سیاره فراخورشیدی به زمین را با نام" ۲MASS ۱۱۵۵-۷۹۱۹ b"، کشف کرده‌اند. این سیاره بزرگ فراخورشیدی تازه متولدشده که به زمین نیز نزدیک‌تر از دیگر سیارات است، در اطراف ستاره" Epsilon Chamaeleontis Association "قرار داشته و حدود ۳۳۰ سال نوری از منظومه شمسی ما فاصله دارد.

این کشف یک روش جدید برای بررسی چگونگی شکل‌گیری غول‌های گازی ارائه خواهد داد. دانشمندان با استفاده از داده‌های رصدخانه فضایی "گایا"، جسم بسیار جوانی را کشف کردند که جرم آن ۱۰ برابر جرم سیاره مشتری است؛ این سیاره فراخورشیدی به دور ستاره خود که پنج میلیون ساله بوده و در فاصله ۶۰۰ برابر مسافتی که کره زمین از خورشید قرار دارد، در حال چرخش است.

این سیار فراخورشیدی عجیب می‌تواند بهترین مکان برای جستجو و بررسی ماه فراخورشیدی‌ها باشد؛ ماه فراخورشیدی (extrasolar moon)، یک ماه طبیعی است که بر گرد یک سیاره فراخورشیدی در خارج از منظومه شمسی یا ستاره‌های دیگر می‌چرخد.

"آنی دیکسون واندرولد"، نویسنده اصلی این مطالعه و دانشجوی دکترای رشته فناوری و علم اخترفیزیک گفت: گرچه بسیاری از سیارات دیگر از طریق مأموریت کپلر و مأموریت‌های مانند آن کشف شده‌اند، اما تقریباً همه آن‌ها سیارات قدیمی هستند.

این چهارمین یا پنجمین نمونه از سیاره غول‌پیکر است که به دور یک ستاره می‌چرخد و نظریه‌پردازان در تلاش هستند تا دریابند که آن‌ها چگونه شکل گرفته‌اند. این‌که چگونه این سیاره جوان و غول‌پیکر بسیار دورتر از ستاره خود شکل گرفته، هنوز یک راز است.

بررسی داده‌های تصویربرداری و طیف‌سنجی به ستاره‌شناسان کمک می‌کند تا درک کنند چگونه سیارات غول‌پیکر فراخورشیدی می‌توانند در چنین مدارهای وسیعی قرار گیرند.

یافته‌های این مطالعه در مجله" Research Notes of the American Astronomical Society "منتشر شد.

منبع: ایسنا