چاپ توالی ژنوم کرونا برای مبارزه با "کووید ۱۹"

به گزارش خبرنگار ایمنا، همکاری هیوندای با استارتاپ کانن برای توسعه پلتفرم اختصاصی خودروهای برقی، انتشار نخستین آمار کارکنان بهداشتی آلوده به کروناویروس چین، چاپ توالی ژنوم کرونا ویروس برای مبارزه با کووید ۱۹، چاپگر زیستی جدید امیدی برای سوختگی‌های شدید و … را در بسته تکنولوژی ایمنا بخوانید.

چاپگر زیستی جدید امیدی برای سوختگی‌های شدید

پژوهشگران کانادایی درراستای درمان سوختگی‌های عمیقی که سطح وسیعی از پوست را در برمی‌گیرد، دستگاهی ساخته‌اند که ورقه‌های پیش‌ساز پوست را به محل زخم تحویل می‌دهد. آن‌ها به‌طور موفقیت‌آمیزی چاپگر دستی سه‌بعدی پوست را آزمایش کردند؛ این دستگاه با چاپ سلول‌های جدید پوست در محل زخم، سوختگی‌های شدید را درمان می‌کند. اگرچه سیستم جدید در مراحل اولیه توسعه قرار دارد، ممکن است در نهایت راهی برای درمان بیمارانی فراهم کند که سوختگی‌هایشان چنان شدید است که پیوند پوست نیز درمورد آن‌ها کارآمد نیست.

اکسل گانتر، نویسنده ارشد مقاله از دانشگاه تورنتو می‌گوید: "پیوند پوست که در آن بافت آسیب‌دیده برداشته و با پوست جدیدی از منطقه دیگری از بدن بیمار جایگزین می‌شود، درمانی استاندارد برای سوختگی‌های جدی است. در مواردی که سوختگی وسیعی با ضخامت کامل رخ می‌دهد و لایه فوقانی و تحتانی پوست تخریب می‌شود، همیشه پوست سالم و کافی برای استفاده باقی نمی‌ماند، گزینه‌های دیگری نیز مانند داربست‌های مبتنی بر کلاژن گاوی یا پوست‌هایی که در شرایط آزمایشگاهی مهندسی و تولید می‌شوند وجود دارد، اما این موارد گزینه‌های ایده‌آلی نیست. داربست‌های کلاژنی برای بهبودی کامل متکی‌ بر بافت‌ها و سلول‌های اطراف زخم است، درحالی‌که آماده شدن جایگزین‌های پوست آزمایشگاهی به چندین هفته زمان نیاز دارد و وقتی سطح سوختگی وسیع باشد، کاربرد موفقیت‌آمیز آن‌ها دشوار می‌شود."

مدیر پزشکی مرکز سوختگی "رز تیلی" در مرکز علوم سلامت "سانی‌بروک" تورنتو می‌گوید: "به‌طورکلی سطوح زخم‌هایی که ما این دستگاه را برای آن‌ها طراحی کرده‌ایم، صاف نبوده و در موقعیت افقی قرار ندارد. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های دستگاه جدید آن است که رسوب یکنواخت لایه جوهر زیستی روی سطح شیب‌دار را امکان‌پذیر می‌کند. ما این دستگاه را برای درمان سوختگی‌هایی که کل ضخامت پوست را شامل می‌شد، روی خوک‌ها آزمایش کرده و دریافتیم که دستگاه به‌طور موفقیت‌آمیزی ورقه‌های پوست را به‌صورت یکنواخت، ایمن و قابل اعتماد در محل زخم‌ها قرار داد و ورقه‌ها با حداقل جابه‌جایی در محل قرار گرفتند. زخم‌های تحت درمان با شیوه جدید به‌خوبی بهبودی پیدا کرد و میزان التهاب، زخم و انقباض آن‌ها در مقایسه با زخم‌های درمان نشده یا زخم‌هایی که با استفاده از داربست کلاژنی تحت درمان قرار گرفت، کمتر بود."

همکاری هیوندای برای توسعه پلتفرم خودروهای برقی

هیوندای برای کاهش هزینه‌های تولید خودرو برقی و توسعه پلتفرم اختصاصی اسکیت‌بردی، با استارتاپ کالیفرنیایی کانو همکاری می‌کند. شرکت‌های خودروسازی به منظور افزایش سرعت توسعه فناوری خودروهای برقی، روش‌های مختلفی انتخاب می‌کنند. هیوندای یکی از خودروسازهای بزرگ جهان است که قصد دارد تا سال ۲۰۲۵، بیش از ۶۷ میلیارد دلار روی خودروهای برقی سرمایه‌گذاری کند؛ به‌همین‌دلیل، با استاراپ آمریکایی کانو همکاری خواهد کرد.

هیوندای و کانو با هدف تولید پلتفرم "اسکیت‌بردی" برای خودرو برقی همکاری خواهند کرد؛ ساختار اکسیت‌بردی یکی از طرح‌های پراستفاده در تولید خودرو برقی است. در این پلتفرم، تمام قطعات ضروری در یک ساختار با ارتفاع کم از سطح زمین بسته‌بندی می‌شود تا وزن کلی خودرو کمتر شود. هدف دیگر چنین طرحی، استفاده از قطعات کمتر است و پس از پایان کار، هر اتاق و کابینی را می‌توان روی آن نصب کرد.

پلتفرم اسکیت‌بردی هیوندای و کانو، اولین نمونه مهم در خودروسازی نیست؛ چرا که در سال ۲۰۱۶، تسلا پلتفرم خود را رونمایی کرد و در سال ۲۰۱۸ نیز، رین‌اسپید طرح‌های مفهومی ساختار اسکیت‌بردی را به نمایش گذاشت. خودروهایی مثل جگوار I-Pace، آئودی Q-Tron و نیسان IMQ هم برپایه پلتفرم اسکیت‌بردی ساخته شده‌اند. فورد از دیگر شرکت‌های بزرگ است که با سرمایه‌گذاری در ریوین از این طرح استفاده خواهد کرد.

پلتفرم اسکیت‌بردی هیوندای و کانو در خودروهای کیا نیز استفاده خواهد شد؛ کیا، زیرمجموعه گروه خودروسازی هیوندای، حدود ۲۵ میلیارد دلار بودجه برای توسعه و تولید مدل‌های برقی در نظر گرفته است. برنامه میان‌مدت کیا تخصیص ۲۵ درصد از خط تولید به خودروهای برقی و پاک تا سال ۲۰۲۵ است.

چین نخستین بار آمار کارکنان بهداشتی آلوده به کرونا را منتشر کرد

در شرایطی که کارکنان پزشکی بیمارستان‌های چین ازنظر دسترسی به تجهیزات ایمنی با مشکل مواجه شده‌اند، انتشار گسترده ویروس کرونا در این افراد، بر نگرانی‌های مردم افزوده است. بیش از یک ماه است که کارکنان پزشکی استان "هوبئی" که در مرکز شیوع ویروس کرونا جدید (کووید ۱۹) قرار دارند، در وضعیت کمبود تجهیزات محافظ شخصی نظیر ماسک، لباس و عینک ایمنی، تقریباً بدون وقفه درحال کار هستند.

چین برای اولین‌بار در روز جمعه ارقامی را منتشر کرد که بار دیگر بر خطرات کسانی که در خط مقدم مبارزه با شیوع ویروس کرونا قرار دارند، تأکید می‌کند. تعداد هزار و ۷۱۶ نفر از کارکنان پزشکی دچار ویروس شده و ۶ نفر از آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند. از میان این افراد، هزار و ۵۰۲ نفر در استان هوبئی بودند. این اعلامیه نخستین تأیید رسمی دولت چین درمورد شمار کارکنان پزشکی آلوده بود و احتمالاً موجب افزایش هراس‌ها درمورد شیوع ویروس می‌شود.

بنجامین کولینگ، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه هنگ‌کنگ گفت: من فکر می‌کنم این وضعیت بسیار نگران‌کننده است. کارکنان مراقبت‌های بهداشتی با چالش مراقبت از شمار قابل‌توجهی از بیماران در ووهان روبه‌رو هستند. کشف این موضوع که تعدادی از آن‌ها عفونی شده‌اند، نگران‌کننده است. زنگ یکسین، معاون مدیر کمیسیون ملی بهداشت گفت: از تاریخ ۱۱ فوریه، کارکنان آلوده، ۳.۸ درصد از کل عفونت‌های تأییدشده در چین را تشکیل می‌دهند. وی افزود: برای اینکه مشخص شود که آیا عفونت‌ها در سرتاسر بیمارستان یا درون جامعه پراکنده شده است یا خیر، باید پژوهش‌های بیشتری انجام شود.

براساس داده‌های دولتی، در جریان شیوع سارس در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳، تعداد ۹۶۱ نفر از کارکنان پزشکی بیمار شدند که ۱۸ درصد از موارد را شامل می‌شدند. ژو دژونگ در مصاحبه با خبرگزاری شین‌هوآ گفت: در آن زمان، حدود یک درصد از کارکنان پزشکی که به ویروس سارس آلوده شده بودند، از دنیا رفتند.

چاپ توالی ژنوم کرونا ویروس برای مبارزه با کووید ۱۹

پژوهشگران با هزینه بسیار کمتر از گذشته، توالی ژنوم ویروس کرونا را در آزمایشگاه باز تولید کرده و از آن برای طراحی واکسن و مطالعات دیگر استفاده می‌کنند. پیشرفت در فناوری‌های ژنتیکی به متخصصان بهداشت عمومی کمک می‌کند که به‌طور آسان‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر نحوه شیوع ویروس کرونا جدید را درک کنند. زمان برای مردمی که در خط مقدم این شیوع قرار دارند، بسیار حیاتی است؛ چرا که ویروس کووید ۱۹ تاکنون بیش از ۶۰ هزار نفر را بیمار کرده و جان حداقل ۱۳۰۰ نفر را گرفته است.

تنها دو هفته پس از اینکه مقامات بهداشتی چین، انتشار ویروس را به سازمان جهانی بهداشت اعلام کردند، دانشمندان ویروس را جدا کرده و توالی کامل ماده ژنتیکی آن را مشخص کردند. به محض انتشار توالی ویروس، شرکت‌های بیوتکنولوژی شروع به تولید نسخه‌های مصنوعی از ویروس کردند که می‌تواند در پژوهش‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. این مراحل سریع‌تر از گذشته انجام شد. در جریان شیوع سارس در سال ۲۰۰۲، توالی‌یابی و بازسازی مجدد آن در آزمایشگاه مدت زیادی طول کشید.

از آغاز ماه فوریه، بیش از ۲۰ هزار مورد عفونت جدید تأیید شده است. با اینکه اقداماتی برای توقف شیوع ویروس انجام گرفته، برخی کارشناسان از این موضوع نگران هستند که شیوع قابل کنترل نباشد. سنتز توالی‌های ژنتیکی بسیار ارزان‌تر از دو دهه قبل شده است. در آن زمان، ساخت نسخه از هر نوکلئوتید ۱۰ دلار هزینه داشت اما امروز هزینه این کار کمتر از ۱۰ سنت است. ژنوم ویروس کرونا جدید حدود ۳۰ هزار نوکلئوتید دارد؛ بنابراین کاهش در قیمت سنتز توالی تفاوت زیادی را در تعداد نسخه‌هایی که دانشمندان می‌توانند بسازند، ایجاد می‌کند.

کارشناسان به کمک توالی‌های ژنتیکی و نسخه‌های سنتزی توانستند به سرعت آزمایش‌های تشخیصی برای ویروس بسازند. هفته گذشته و حدود یک ماه پس از گزارش ویروس، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری کیت‌های آزمایشی خود را به مناطق مختلف جهان فرستاد. این اطلاعات به دانشمندان کمک کرد تا سریعاً ساخت واکسن را برای این بیماری آغاز کنند. در شرکت‌های دارویی مختلف انواعی از واکسن‌ها درحال توسعه است. به گفته آنتونی فائوچی، مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، یکی از واکسن‌های کاندیدا به‌زودی وارد کارآزمایی‌های بالینی خواهد شد.

کد خبر 410505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.