روحانی: اگر فرصت مرد با زن برابر نباشد، چگونه می‌شود رقابت انجام داد؟

رئیس جمهور گفت: وقتی فرصت برابر نیست چگونه می‌شود رقابت انجام داد؛ در مسایل اجتماعی، سیاسی، قضایی، قانون‌گذاری و فعالیت‌های علمی، اگر فرصت مرد با زن برابر نیست، چطور می‌شود این رقابت را انجام داد؟

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در دومین جلسه ستاد ملی زن و خانواده و نشست زنان مدیر و فرهیخته، ضمن تبریک میلاد با سعادت دخت پیامبر اسلام فاطمه اطهر (ع) و امام راحل و روز زن و مادر، گفت: باید در جامعه به زنان و مردان فرصت برای رقابت سالم داد و رقابت سالم با فرصت‌های برابر و رفع موانع امکان پذیر است.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

میلاد با سعادت دخت پیامبر اسلام؛ فاطمه اطهر (ع) را به همه حضار محترم، ملت ایران و همه مسلمانان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم؛ همچنین روز زن، این مظهر عواطف، هنر و زیبایی از جانب خداوند و روز مادر و همچنین میلاد فرزند فاطمه اطهر (س) امام راحل (ره) را به همه تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

فاطمه اطهر (س) به عنوان بهترین الگو و نمونه برای مشی و سلوک زندگی و همچنین برای خلق و خوی و سبک زندگی است. گرچه دوران زندگی حضرت زهرا (س) دوران طولانی نبود، اما در عین حال کلمات، بیانات و حضورش و خطبه معروفش بعد از رحلت پدر بزرگوارش در مسجد مدینه و فرزندان برومندی که تربیت کرد؛ حسنین و زینبین؛ و همچنین شیوه او در اداره خانه و همسر داری به عنوان بهترین الگو برای زنان جامعه ما می‌باشد.

امروز در شرایطی که هستیم، الگوسازی برای سبک زندگی و رفتار ما بسیار حائز اهمیت است؛ همان که امروز به عنوان مراجع اجتماعی می‌نامیم و می‌خوانیم؛ برای حرکت در مسیر زندگی، علاوه بر داشتن قانون، مقررات، دانش و علم و تعقل و خردورزی، الگو نیز حائز اهمیت است.

خداوند می‌توانست اسلامش را توسط یک کتاب به جهانیان عرضه کند، اما این کار را نکرد؛ کتابش را بر قلب یک انسان والایی به نام پیامبر (ص) نازل کرد و گفت او آیه آیه آن کتاب را بر مردم بخواند و تلاوت کند و او عمل به آیات را در مقام عمل به مردم نشان دهد؛ که گفت شما عبادت اسلامی، نماز و حج را آنگونه که من انجام می‌دهم، انجام دهید.

پیامبر (ص) علاوه بر اینکه رسول، پیام‌آور، معلم و مبین کلام خدا بود، زندگی او هم الگو و نمونه و شاهد برای جامعه انسانی بود؛ یک الگو بهتر می‌تواند هادی انسان باشد و انسان را هدایت کند و در میان زنان بزرگ تاریخ، بهترینش الگوی فاطمی است و از آن الگو بالاتر نداریم؛ گر چه مریم مقدس در قرآن مجید و همچنین زنان دیگر چون مادر موسی دارای مقام و شأن بلندی هستند، اما در عین حال هیچ الگویی بالاتر و بهتر از فاطمه اطهر (س) سراغ نداریم.

نسبت به زنان جامعه، لازم می‌دانم چند نکته را به عرض شما برسانم؛ اولاً دیدگاه همه، حتی خانم‌ها و بویژه مردها و دیدگاه همگان نسبت به مقام زن باید تصحیح شود؛ به زبان می‌گوئیم زن و مرد مساوی هستند، هر دو انسان‌اند و دارای کمالات هستند؛ اما این گفتن کافی نیست؛ در مقام عمل، قانون‌گذاری و اجرا باید این حقیقت را ببینیم.

اگر زن با مرد از لحاظ خلقت و قدرت انسانی و کمالات معنوی و قرب به خداوند مساوی هستند؛ پس باید در عمل، رفتار، الگوی زندگی، برخورد و سخن گفتن هم این مقام مساوی را ببینیم و مشاهده کنیم.

تردیدی نداریم که خداوند زن و مرد را کنار هم قرار داده و به صراحت گفته است عمل صالح؛ «من ذکر او انثی»؛ به صراحت گفته «من عَمِل صالحاً من ذکرا او انثی»؛ اساساً خداوند ما را خلق کرده و عالم را آفریده برای اینکه محل آزمایش انسان‌ها باشد.

«وجَعَلْنا ما عَلَی الْأَرْضِ زِینَه لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَیهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»؛ خداوند می‌گوید همه زمین و همه زیورهای زمین و هر آنچه در زمین قرار دادیم برای این است که نشان داده شود کدام یک از شما بهتر عمل می‌کنید؛

«احسن عملا»؛ هر که بهتر عمل می‌کند و هر که کاراتر، مفیدتر است و هر که می‌تواند جامعه را به سمت سعادت ببرد؛ این تعبیر قرآن است و می‌گوید ما، شما و جهان و زینت را خلق کردیم، زینت زمین یعنی کوه‌ها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، جنگل‌ها؛ هر چه روی زمین است، زینت و زیور زمین است؛ همه اینها برای این است که معلوم شود کدام یک بهتر عمل می‌کنیم.

اینکه می‌گوئیم جامعه اسلامی باید جامعه رقابت سالم باشد، برای این است که خداوند در یک رقابت سالم ما را آفریده است؛ باید در اقتصاد جامعه، در مدیریت و در علم و دانش یک رقابت سالم باشد و این رقابت سالم وقتی امکان‌پذیر است که موانع را برداریم و فرصت‌ها را برابر کنیم.

وقتی فرصت برابر نیست چگونه می‌شود رقابت انجام داد؛ در مسائل اجتماعی، سیاسی، قضائی، قانون‌گذاری و فعالیت‌های علمی، اگر فرصت مرد با زن برابر نیست، چطور می‌شود این رقابت را انجام داد؟ شما به یکی همه فرصت‌ها را بدهید و به دیگری ندهی و بگویی این دو از نظر من مساوی و دارای مقام برابراند؛ پس چرا فرصت برابر به اینها ندادیم.

اولین مسأله مهم، دادن فرصت برابر و فضای رقابت سالم در جامعه برای زنان جامعه است. زنان جامعه ما طی ۴۱ سال بعد از انقلاب در تمام صحنه‌ها دوشادوش و در کنار مردها حضور و ظهور پیدا کردند.

البته امروز در بعضی جاها ممکن است تعداد خانم‌ها در مسئولیت‌ها بیش از مردان باشد، در آموزش و پرورش اگر بسنجیم، تعداد معلمین خانم بیشتر از آقایان است، حدود ۶۱ درصد معلمین خانم‌ها هستند.

بله به تعلیم و تربیت که می‌رسیم این آمار، آمار خوبی است، وقتی به دانشجویان، دانشگاه می‌رسیم، آمار، آمار خوبی است، وقتی به دانش‌آموزان مدارس می‌رسیم، آمار، قابل قبول است و وقتی به بهداشت و درمان می‌رسیم، آمار تقریباً قابل قبول است، اما آیا در همه جا اینچنین است؟ وقتی به مدیریت‌های سطح بالاتر می‌رسیم، باز هم مقام زن با مقام مرد، برابر است؟ و آیا در کنار هم هستند. آنجا هم می‌گوئیم "و من یعمل من الصالحات، من ذکر او انثی"، یا اینکه "او انثی" را فراموش می‌کنیم.

حالا جمعی هستند و جایی کار می‌کنند، مثلاً ۳۰ نفر، ۴۰ نفرند. مدیر تأثیرگذار هم هستند چه اشکالی دارد چند نفرشان زن باشد، یعنی مشکلی پیش می‌آید؟ و فکر می‌کنیم اساس و رکن مهم جامعه دچار خسارت می‌شود؟ خانم‌ها هم حضور داشته باشند و آنجا حرف بزنند.

در دولت اگر ما یک جمع ۲۰، ۳۰ نفر هستیم اگر خانم‌ها باشند - غیر از معاونین رئیس جمهور که دست رئیس جمهور باز است و می‌تواند معاون خانم بگذارد - آن طرف هم دست را باز بگذارید، برای وزیر هم دست رئیس جمهور را باز بگذارید. چه اشکال دارد. اگر ما قبول داریم واقعاً تعارف نمی‌کنیم و به زبان نمی‌گوییم که زنان در کنار مردان هستند.

خداوند می‌گوید از جنس خودتان و از خودتان برای شما همسر آفریدیم یک جنس و یک نفس واحده هستید. اگر این چنین است، پس در بقیه موارد هم ما قدم به قدم پیش بیاییم.

خوشبختانه با آنچه که ما امروز به عنوان اقتصاد دیجیتال وارد آن شدیم و امیدواریم این اقتصاد توسعه پیدا کند، در آخرین مصوبه شورای عالی فضای مجازی تصویب کردیم که حداقل ۱۰ درصد اقتصاد کشور باید دیجیتال باشد اگر ما اقتصاد را دیجیتالی کردیم، در این فضا فرصت بیشتری برای خانم‌ها وجود دارد، فرصت راحت‌تری برای خانم‌ها وجود دارد که در اشتغال حضور پیدا کنند.

در دولت یازدهم و دوازدهم بدون هیچ تعارف و شعاری از ابتدای دولت تأکید کردم و گفتم وظیفه همه وزرا و معاونین آن است که برای حضور خانم‌ها و جوان‌ها و اقوام و مذاهب تلاش کنید و به همه وزرا گفته شد که حداقل باید یکی از معاونین یا مشاورین عالی، یا دستیاران شما از خانم‌ها باشند و این را همواره تأکید کردم.

در دولت تأکید شد که در مدیریت، خانم‌ها بتوانند قدم به قدم در این فضا ارتقا پیدا کنند، به این دلیل نیست که اینجا الان روز میلاد فاطمه اطهر (س) است و من خدمت شما خانم‌ها و بانوان عزیز هستم این را بخواهم تأکید کنم بلکه همواره مورد تأکید من بوده است.

نمی‌شود، جامعه ما در اختیار یک نسل باشد و فرصت را برای نسل‌های دیگر مهیا نکنیم، اینکه در این دولت تاکید شده سن مدیریت، ۸ سال کاهش پیدا کرده به این دلیل است که نسل جوان ما بتواند در مدیریت‌های مختلف حضور پیدا کند و فعال باشد.

از ابتدای دولت یازدهم تأکید شده است که در مدیریت جامعه و مدیریت دولتی، حداقل ۳۰ درصد مدیریت باید در اختیار خانم‌ها باشد و طبق آخرین آماری که سازمان اداری و استخدامی برای من فرستاده است، آمار نسبت به زمان قابل قبول است.

اولاً تعداد کل کارمندان دولت در کشور، ۲ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۱۵۱ نفر است که البته نیروهای مسلح داخل این آمار نیستند و از این تعداد، ۹۵۹ هزار و ۷۸۳ نفر خانم هستند، یعنی ۴۲.۱۱ دهم درصد و نزدیک یک میلیون جمعیت کارمندهای دولت را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

این رقم، رقمی است که نسبت به گذشته قابل توجه است که بیش از ۴۲ درصد کارمندان دولت، خانم‌ها هستند. طبق مصوبه شورای اداری در سال ۹۶ قرار بر این شد که میزان ۳۰ درصد از کل مدیران کشور را خانم‌ها تشکیل دهند و آماری که الان در اختیار من است، این است که نیمه اول سال ۹۸ تا پایان شهریور امسال ۲۶ درصد مدیران را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و نسبت به این یکی دو سال ۴ درصد افزوده شد.

قولی که سازمان اداری و استخدامی در این نامه داد، تا پایان برنامه به ۳۰ درصد خواهد رسید. بنابراین همه تلاش دولت این است که آنچه به بانوان جامعه ما قول داد برای اینکه پست‌های مدیریت را به عهده بگیرند و بتوانند این کار را انجام دهند.

قبل از این دولت بعضی از مشاغل صرفاً مردانه بود مثل سفیر بودن که کاملاً یک شغل مردانه بود و وقتی هم که صحبت می‌کردم که یکی از خانم‌ها سفیر بشود مقداری شاید برای وزارت خارجه حرف نو و کمی سنگین بود.

بحمدالله ۴ نفر از خانم‌ها پست سفارت را به عهده گرفتند و اخیراً به وزیر خارجه تاکید کردم، باز هم در پست‌های سفارتی که خالی می‌شود، تلاش کنند زنانی که آمادگی و شرایط لازم را دارند، پست سفارت را به عهده بگیرند کمااینکه در بقیه امور هم بحمدالله امروز زنان ما فعال هستند.

یکی از مسؤولین می‌گفت چندی پیش با هواپیما از تهران به یکی از شهرها پرواز کردم و وقتی اعلام شد خلبان یک خانم هست که بعضی‌ها در هواپیما گفتند این خلبان خانم چطور ما را می‌رساند و وقتی به خوبی پرواز انجام شد و به خوبی نشست همه تشویق کردند.

واقعاً زن‌های ما استعداد همه کارها را دارند. این جمله را بگویم ممکن است جمله قشنگی نباشد زمانی که در حوزه علمیه قم درس می‌خواندیم، طلبه زن در حوزه نبود و حوزه به طور کامل اصلاً مردانه بود مثلاً یک خانم عالِمی در اصفهان معروف بود که خانم هست تفسیر نوشته است و همه تعجب می‌کردند که درس دینی را مگر زن هم می‌تواند بخواند و مدارج بالا را سیر کند؟ چنین فضایی در حوزه بود به هر حال ما هم در حوزه بزرگ شده بودیم.

وقتی به دانشگاه آمدم و در کلاس درس، استاد زن در آن زمان اصلاً نداشتیم و در دانشکده حقوق هیچ استاد زنی و در هیات علمی نیز خانمها نبودند که البته الان بحمدالله اساتید بسیار شایسته از خانم‌ها در حقوق تدریس می‌کنند.

من منظورم آن زمان هست ولی دانشجوی دختر داشتیم و من در کلاس دیدم که دخترهای دانشجو مثل پسرها می‌فهمند و گاهی بهتر می‌فهمند. دختر خانمی نمره اش خیلی خوب بود و همیشه با من در کلاس رقابت داشت و گاهی نمره او از من بیشتر می‌شد. همین اواخر هم دیدم در یک وزارتخانه کار می‌کرد.

در رشته حقوق که معمولاً برای ما که درس طلبگی خواندیم خیلی آسان است و برای کسی که این درس را نخوانده کمی سخت است، دیدیم خانم‌هایی بودند که هیچ کدام درس طلبگی نخوانده بودند اما با مهارت درس می‌خواندند، با مهارت سوال می‌کردند و در امتحانات نمرات بالا داشتد.

پس این حرف، حرف نادرستی است که این زن است یا آن مرد است. بعد هم یک حرف بدتری زده می‌شود که بعضی فکر می‌کنند زن اگر وارد جامعه شود آن جامعه از منزه بودن، پاکی و اخلاقی بودن فاصله می‌گیرد، چرا؟ چه فرق می‌کند؟

این یک تفکر قدیمی، غلط و نادرستی بود که می‌گفتند اصلاً همیشه مردها را زن‌ها منحرف می‌کنند، می‌گفتند آدم را هم در بهشت خانمش یعنی حوا منحرف کرد. این را که ما اصلاً قبول نداریم، یعنی اگر هم در بعضی از تواریخ یا کتب آمده باشد، در قرآن و معیار قرآنی ما این را قبول نداریم.

"فدلاهما بغرور" هر دو، آنجا قرآن وقتی راجع به آدم و حوا صحبت می‌کند عین هم هستند، هیچ فرقی بین آدم و حوا وجود ندارد در آنچه که در قرآن مجید آمده. بنابراین، این هم مثل همان حرف‌های ناصحیح و نادرست است یعنی چه؟

زن‌های ما خودشان اهل شرف، عفت، پاکدامنی و مراقب هستند. واقعاً مگر می‌شود جامعه‌ای را بدون حضور فعال خانم‌ها اداره کرد؟ مگر شدنی است؟ در داخل خانه رهبری تربیت، عاطفه، نظم و آرامش به عهده چه کسی است؟ به عهده زن است.

مرد رهبر آرامش نیست. از بیرون که می‌آید شروع می‌کند ناراحتی‌هایش را در خانه اظهار کردن. حالا اینجا عدد زیاد است شما هر طور می‌توانید قضاوت کنید. مردها وقتی وارد خانه می‌شوند، آرامش را زن بوجود می‌آورد، خود قرآن هم می‌گوید آن که خانه را مسکن می‌کند، زن است، خانه‌ای که در آن زن نباشد، خانه است، مسکن نیست.

مسکن یعنی محل آرامش و سکونت، اگر خانم در خانه بود، آنجا می‌شود محل سکونت و آرامش اگر نبود، وسیله‌ای برای سکون و آرامش نیست، کسی نیست که غم‌ها را بزداید، آرامش را بوجود بیاورد در و دیوار که نمی‌توانند آرامش درست کنند.

پس رهبری در داخل خانه برای آرامش به عهده زنان است، مردها که اگر دست خودشان باشد هیچ اتاقشان را نمی‌شود دید یک جورابش را صبح نمی‌تواند پیدا کند. رهبری نظم در داخل خانه، خانم‌ها هستند، رهبری عاطفه در داخل خانه زن‌ها هستند.

چرا خداوند این همه عواطف سرشار را به خانم‌ها داده برای اینکه بتوانند رهبری تربیت را انجام دهند، خداوند رهبری تربیت را به عهده زن قرار داده است در داخل خانه، درست است مرد هم در تربیت نقش دارد، اما نقش اول را خانم‌ها در تربیت دارند.

امام (ره) آن همه تأکید می‌کرد بر دامن زنان و مادران که همه آنهایی که به عرش الهی رسیدند از دامن زن رسیدند، امام خیلی تأکید می‌کرد. یکی از شانس‌هایی که این انقلاب ما آورد اینکه به رهبری امام راحل این انقلاب پیروز شد و امام کسی بود که در این زمینه‌ها فکر باز و روشن داشت اگر کس دیگری بود. یک عده که در همان تظاهرات سال ۵۷ اشکال می‌کردند و می‌گفتند خانم‌ها در خیابان می‌آیند شعار ندهند، صدایشان را نامحرم می‌شنود.

مرگ بر شاه را زن بگوید چه مشکلی پیش می‌آید؟، حتماً باید مرگ بر شاه را مرد بگوید؟، امام بود که این راه‌ها را باز کرد و گشود و اینکه زن در داخل هنر باشد را بیان کرد، شما دیدید، عده‌ای از علمای قم نامه نوشتند به امام برای برخی از فیلم‌ها.

امام راه را باز کرد که خانم‌ها در هنر و جامعه حضور داشته باشند؛ این امام بود که راه را برای حضور دختران در دانشگاه باز کرد؛ عده‌ای در سال اول انقلاب می‌گفتند در وسط کلاس دانشگاه یک دیوار بکشیم، خانم‌ها این طرف دیوار و آقایان آن طرف دیوار؛ امام نگذاشت؛ این‌هایی که می‌گویم شوخی نمی‌کنم؛ بعضی‌ها در انتخابات می‌گفتند دنبال دیوارند؛ می‌گفتند ایشان برای انتخابات این حرف‌ها را می‌زند، چه کسی دنبال دیوار بوده؟ شماها اول انقلاب برای دانشگاه تهران دنبال دیوار بودید و آن کسی که جلوی شما را گرفت، امام بود.

امام راه را باز کرد برای اینکه خانم‌ها در جامعه بیایند در علم، دانش و فضیلت؛ همین جا امروز یک خانم استاد دانشگاه آمد که در فناوری‌های نو تخصص داشت و سخن گفت؛ ببینید امروز در فناوری‌های نو، در نانو و بیو و آی‌تی چقدر خانم‌ها حضور دارند؛ حضور خانم‌ها نشان می‌دهد که خداوند لیاقت این دو جنس، یعنی مرد و زن را لیاقت و قدرت برابر قرار داده است.

اینکه بعضی از کارها را زن‌ها بهتر انجام می‌دهند و بعضی از کارها را مردها بهتر انجام می‌دهند، بحث دیگری است؛ هر کدام در خلقت یک ویژگی‌هایی دارند و از لحاظ جسمی و روحی ویژگی‌های خاص خود را دارند و آن هم ضروری و این اختلافات مورد نیاز و لازم بوده، برای اینکه مرد و زن در کنار هم بتوانند آینده بشریت را تضمین کنند؛ اما این به معنی فضیلت این بر آن یا آن بر این نیست؛ این چیزی است که ما در آیات قرآن مجید و در تاریخ به خوبی می‌بینیم.

مسئول امور اداری استخدامی کشور و معاون رئیس جمهور می‌گوید در پست‌های مدیریت ۵۳ نفر در این دولت به تفکیک معاون وزیر و همطراز و ۲۰ نفر مشاور وزیر، ۲۵ نفر دستیاور وزیر و ۴ نفر سفیر جزو مواردی است که در مدیریت ارتقا حاصل شده است.

در اینجا می‌خواهم به شما قول بدهم دولت تدبیر و امید از آغازش تا امروز و از امروز تا پایان دولت و تا روز آخر، بی‌تردید آن شعاری که از روز اول در دولت مطرح کردم و تأکید کردم، همچنان تا روز آخر آن را پیگیری خواهیم کرد.

خبر تکمیل می شود…

کد خبر 410504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.