محدوده آرامگاه سعدی ساماندهی می‌شود

معاون شهرسازی و معماری شهردار شیراز گفت: بافت مجاور مجموعه آرامگاه سعدی به لحاظ پتانسیل‌های گردشگری، شایسته است با کیفیتی بسیار ارزنده ساماندهی شود تا طیف وسیع بازدیدکنندگان را به خوبی جذب کند.

به گزارش ایمنا، جواد بهادری با بیان اینکه محله سعدی حدوداً ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد، اظهار کرد: ساخت و سازهای معاصر در اطراف آرامگاه سعدی عمدتاً تحت تأثیر رشد شتابان شهر و در شرایطی مشابه سکونتگاه‌های غیررسمی انجام شده و عمدتاً فاقد کیفیت قابل قبول جوامع شهری، به‌ویژه در همجواری با چنین عنصر یادمانی مهم ملی در شهر شیراز است.

وی افزود: این نحوه ساخت‌وساز در کنار آرامگاه سعدی، به‌عنوان یکی از قطب‌های ایرانگردی و جهانگردی در کشور، موجب تضاد بارزی مابین کیفیت بد ساخت و سازها و اهمیت نقش توریستی، تفریحی این شهرک شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار شیراز تصریح کرد: از طرفی به لحاظ پتانسیل‌های گردشگری مجموعه آرامگاه و مجتمع فرهنگی سعدی، شایسته است بافت مجاور با کیفیتی بسیار ارزنده ساماندهی شود تا طیف وسیع بازدیدکنندگان را به‌خوبی جذب کند و از طرف دیگر وجود مسائل و مشکلات متنوع از جمله دوگانگی بافت اجتماعی، وجود بافت متراکم شرق آرامگاه، از بین رفتن تدریجی پتانسیل‌های زیست‌محیطی و مناظر طبیعی، گسترش ساخت‌وسازهای غیررسمی و… دستیابی به هدف ساماندهی بافت را دچار مشکل می‌کند که بررسی این مشکلات بر لزوم طراحی شهری و ارتقای کیفیت محیطی مجموعه تأکید می‌کند.

وی گفت: حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری شیراز اقدام به تهیه طرح در محدوده مورد نظر با هدف ارتقای کیفیت محیطی شهرک، مطابق با نقش توریستی- تفریحی مجموعه فرهنگی سعدی کرده است که علاوه بر آرامگاه سعدی و اطراف آن تا باغ دلگشا، حاشیه مسکونی اطراف این محدوده را نیز شامل می‌شود.

بهادری تاکید کرد: ایجاد کارایی هرچه بیشتر فرهنگی و گردشگری مجموعه سعدیه و کارکرد بهتر اقتصاد شهرک سعدی، بدون مشارکت مردمی و مداخله اجتماعی ساکنین کل شهرک، نمی‌تواند انجام شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار شیراز اضافه کرد: این معاونت راهبردهایی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در جهت پاسخگویی به مسائل موجود و ارتقا کیفیت بافت، اتخاذ کرده است که راهبرد کوتاه‌مدت شامل ساماندهی مسیرهای پیاده، افزایش نفوذپذیری جداره آرامگاه، تعبیه غرفه‌های تجاری و گردشگری، طراحی مسیر دوچرخه، تعریف فضای پیشخوان ورودی آرامگاه، طراحی قرارگاه‌های رفتاری، حذف گوشه‌های پنهان و ساماندهی فضاهای رهاشده می‌شود که انتظار می‌رود این کیفیت‌ها طی برنامه‌ریزی‌های میان‌مدت و بلندمدت از طریق محورهای محرک توسعه پیش‌بینی شده به بافت مجاور نفوذ کند.

کد خبر 410501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.