دانش‌های محلی؛ منبع الگوسازی‌های فرهنگی

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: برای ترویج آموزه‌های دینی و سبک زندگی اسلامی در جامعه نیاز به الگوسازی داریم و منبع غنی‌ای که می‌تواند انواع متعدد و متکثری از الگوها را در اختیار ما قرار دهد، دانش‌های محلی است.

حجت‌الاسلام محمد قطبی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در کنار آموزه‌های دینی باید دو فرصت و ظرفیت جانبی ایجاد شود تا مثلث اقدام فرهنگی شکل بگیرد، اظهار کرد: ما باید سبدی از الگوهای متعدد، متکثر، متنوع، زیبا، جذاب و در عین حال تجربه شده و اجرایی در اختیار داشته باشیم. یکی از سبدهایی که در حال حاضر از این لحاظ پر است، دانش محلی نام دارد. دانش محلی یعنی هر چیزی که در هر نقطه‌ای ولو در روستایی با سه خانوار تجربه شده و به مدلی اجرایی در آن نقطه تبدیل شده است. اگر این تجربه‌ها و مدل‌ها را مستند کرده و روی کاغذ بیاوریم، به دانش محلی تبدیل می‌شود. جامعه‌شناسی که امروز به یک دانش بلندبالای بشری تبدیل شده و ابعاد وسیعی پیدا کرده، خاستگاهش همین دانش محلی است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: دانش محلی نه معادلات عقلی و فلسفی نیاز دارد و نه دانش‌های خارق‌العاده و پیچیده حل معادلات؛ فقط کافی است عینک مردم‌شناسی به چشم بزنیم. همه ریز رفتارها، اتفاقات، رویدادها و برنامه‌هایی که در محله‌های کوچک در سطح دنیا بارها و بارها تجربه شده است، دانش محلی را تشکیل می‌دهد. بسیاری از مدل‌های جدید فرهنگی در دنیا متعلق به سنت‌های پیشین ما بوده است، ولی ما از بس تمدن‌زده شده‌ایم و دنبال چیزهای خاص می‌گردیم، توجهی به آنها نداریم.

وی اضافه کرد: وقتی تلویزیون به عنوان رسانه اصلی ما این چیزها را نادیده می‌گیرد و حتی در فیلم‌هایش مورد تمسخر قرار می‌دهد، ما هم که پای تلویزیون بزرگ شده و تفکرمان را از آن گرفته‌ایم، با این سنت‌ها بیگانه شده‌ایم.

حجت‌الاسلام قطبی تصریح کرد: سنت‌ها و عادت‌واره‌های بومی و محلی، خاطرات و وقایع تاریخی، رویدادهای مؤثر اجتماعی، مشاهیر و بزرگان، اساطیر، افسانه‌ها و حرفه‌های تجربی اگر در جامعه بازیابی شود، می‌تواند قله فرهنگی ایجاد کند. در دل دانش‌های محلی، الگوها و مدل‌های فراوانی پیدا می‌شود که تشخیص من این است که بیش از ۹۵ درصد آنها برای امروز کاربرد دارد. ما از این دانش محلی غفلت کرده‌ایم، باید برگردیم و تا بسیاری از آنها را از دست نداده‌ایم، به الگوی مستند تبدیل‌شان کنیم و در برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی از این الگوها و سبک‌ها بهره بگیریم.

کد خبر 410483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.