۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
"نه" به اسراف غذا در دانمارک

با توجه به اتلاف و اسراف بیش از حد مواد غذایی در دانمارک، این کشور اقدام به پیاده‌سازی طرحی با عنوان "مبارزه با دورریز مواد غذایی" کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اتلاف موادغذایی از هدررفت آن بسیار بیشتر و بدتر است چرا که باعث اتلاف زحمات نیروی کار، منابع طبیعی و انرژی‌هایی می‌شود که در راه تولید آن به کار رفته است. اوج این خسران در سال ۲۰۵۰ خود را نشان می‌دهد که حدود سه‌میلیارد نفر به جمعیت کره زمین اضافه خواهد شد. به همین دلیل لازم است برای مقابله با اتلاف موادغذایی هم در زمان حال و هم در آینده کاری کرد.

کاهش اتلاف و اسراف مواد غذایی یکی از اهداف توسعه پایدار (SDG) سازمان ملل متحد است و از آنجایی‌که روزانه در حدود دوهزار تن مواد غذایی در دانمارک دور ریخته می‌شود و میزان غذایی که سالانه در این کشور تبدیل به زباله می‌شود تا هفت‌هزار تن نیز می‌رسد، طرح دانمارک برای مقابله با اسراف موادغذایی، به طور مستقیم در راستای دستیابی به این هدف برای کاهش اسراف و افزایش مسئولیت‌پذیری در زمینه مصرف و تولید مواد غذایی قرار گرفته است. این مشارکت ملی که دانمارک علیه دورریز مواد غذایی (Denmark Against Food Waste) نام دارد، اولین اقدام دانمارک برای پیشگیری از اتلاف غذا است.

در این مشارکت بعضی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دانمارکی در زمینه صنایع غذایی، در همکاری با بزرگ‌ترین جنبش غیرانتفاعی کشور علیه اتلاف مواد غذایی (Stop Wasting Food) و سازمان غیرانتفاعی "بانک غذای دانمارک" که با اسراف مواد غذایی و فقر خوراکی در این کشور مبارزه می‌کند، دست به تشکیل انجمن‌ها و کمپین‌های مبارزه با اتلاف و اسراف مواد غذایی زده‌اند. هدف آن‌ها این است که تا سال ۲۰۳۰ میزان دورریز و هدررفت مواد غذایی کشور خود را تا نصف میزان فعلی کاهش دهند. پیوستن شرکت‌ها به این جنبش مستلزم متعهد شدن به اهداف پایدار سازمان ملل متحد نسبت به کاهش اتلاف و اسراف مواد غذایی تا سال ۲۰۳۰ و اندازه‌گیری و انتشار نتایج سالانه میزان ضایعات مواد غذایی خود است. این نتایج به همراه توضیحات حسابداری و مستندات لازم، در پایان هر سال توسط حسابرسان سنجیده می‌شود و به تأیید می‌رسد.

در این راه تعدادی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان و فروشگاه‌های مواد غذایی موافقت کرده‌اند که با ایجاد شفافیت و فرانمایی بیشتر در زمینه اتلاف و اسراف مواد غذایی (FLW) به گونه‌ای فعال برای کاهش این مشکل در سطح فردی اقدامات لازم را به‌عمل آورند. به طور دقیق‌تر، این گروه‌ها با اندازه‌گیری دقیق FLW به‌صورت سالانه، داده‌هایی از میزان دورریز مواد غذایی خود فراهم می‌کنند و در اختیار عموم مردم قرار می‌دهند. این داده‌ها که توسط حسابرسان حرفه‌ای مورد بررسی و تأیید قرار می‌گیرد، به منظور کاهش میزان مصرف مواد غذایی، مورد استفاده واقع می‌شود. علاوه بر این در حالی که این شرکت‌ها متعهد شده‌اند تا داده‌های مربوط به تجارت مواد غذای خود را آزادانه در دسترس همگان قرار دهند، مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند تجارب خود در این زمینه را باز طریق سایت جنبش به اشتراک بگذارند و توصیه‌های مفیدی در رابطه با چگونگی صرفه‌جویی در مصرف مواد غذایی و پیشگیری از هدررفت آن دریافت کنند. مصرف‌کنندگان همچنین می‌توانند پیشرفت عملکردهای فردی را در وب‌سایت مذکور ردیابی و از پایندی گروه‌های عضو به تحقق وعده‌هایشان مبنی بر کاهش اسراف مواد غذایی تا سال ۲۰۳۰ اطمینان حاصل کنند.

تا کنون بسیاری از سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای این کشور از تهیه داده‌های FLW خود و انتشار اطلاعات مفصلی درباره میزان فروش محصولاتی که به زباله تبدیل شده است، نتایج و بازخوردهای مثبتی به دست آورده‌اند. برای مثال میزان زباله‌های حاصل از دورریز مواد غذایی در این فروشگاه‌ها از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ با کاهشی برابر با ۱۲ هزار تن همراه بوده است.

از سوی دیگر بررسی‌ها نشان داده‌اند که کاهش دورریز موادغذایی با کاهش ردپای کربن نیز همراه است چرا که استفاده کمتر از آب، انرژی، کود و سموم دفع آفات که در طی فرآیند تولید غذا به کار می‌رود و منجر به افزایش قابل توجه ردپای کربن می‌شود با کاهش نیاز به موادغذایی کم خواهد شد. جلوگیری از هدررفت مواد غذایی باعث کاهش مصرف منابع کمیاب و در نتیجه کاهش آلودگی و پایین آمدن مصرف انرژی نیز می‌شود که همگی تأثیرات مثبتی به همراه خواهند داشت.

علاوه بر این کاهش FLW نه تنها منجر به تقویت رشد پایدار می‌شود، بلکه بر رقابت جهانی نیز تأثیر می‌گذارد و ایجاد اشتغال می‌کند. در سطح جهانی این امر به معنای صرفه‌جویی مؤثر در مصرف مواد غذایی توسط انسان، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کاهش تأثیرات منفی زیست‌محیطی است و در میان مردم دانمارک به معنای پس‌انداز تقریباً یک‌هزار یورو در طول سال برای خرید مواد غذایی بوده است.

کد خبر 410470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.