۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
محله‌های جیبی

همسایه خوب بودن مستلزم داشتن همسایه خوب است؛ کسی نمی‌تواند همسایه خود را انتخاب کند یا بگوید که چه کسی می‌تواند در محله او زندگی کند یا نکند، اما با این حال انتخاب محله‌ای با همسایه‌های خوب می‌تواند باعث افزایش ارتباطات بین ساکنان شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زندگی در شهرها و محله‌های بزرگ باعث دوری مردم از یکدیگر می‌شود و چه بسا در خیلی از موارد همسایگی‌هایی نامناسب در محل زندگی انسان به وجود آورد. جنبش "محله‌های جیبی" رویکرد جدیدی است که بسیاری از برنامه‌ریزان شهری و معماران برای افزایش تعاملات اجتماعی بین ساکنان یک شهر در پیش گرفته‌اند. در این رویکرد طراحان شهری محله‌هایی با ۱۲ خانه و حتی کم‌تر احداث می‌کنند که این باعث می‌شود همسایه‌ها یکدیگر را بیشتر بشناسند و با هم ارتباط بیشتری برقرار کنند. بااین حال، زندگی در چنین محله‌هایی برای همه خوشایند نیست و هرکسی نمی‌تواند از ارتباط با همسایه‌های خود احساس رضایت کند. بنابراین، قبل از انتخاب محله‌های جیبی برای زندگی باید با ویژگی‌های آن‌ها آشنا شد و تمام نقاط ضعف و قوت آن‌ها را در نظر گرفت.

اصول اولیه احداث محله‌های جیبی

گروهی از معماران اهل سیاتل، شهری واقع در ایالت واشنگتن در کشور آمریکا، برای اولین بار ایده احداث محله‌های جیبی را مطرح کردند. هدف اصلی این معماران ایجاد محله‌هایی با ۱۲ خانه یا کم‌تر بود تا از این طریق همسایه‌ها بیشتر با هم آشنا شوند و با یکدیگر بیشتر به تعاملات اجتماعی بپردازند. این ایده به سرعت توسط برنامه‌ریزان شهری در بسیاری از شهرهای آمریکایی مورد استقبال قرار گرفت و در کمتر از یک دهه بیش از صدها محله جیبی در سراسر این کشور احداث شد.

ایجاد محلی مرکزی برای ملاقات همسایه‌ها با یکدیگر مهم‌ترین انگیزه معماران واشنگتنی برای طراحی محله‌های جیبی بود. از طرفی انتخاب عدد ۱۲ برای تعداد خانه‌های موجود در این محله‌ها انتخابی ایده‌آل بود چرا که با محدود کردن تعداد خانه‌ها ساکنان بیشتر می‌توانند با همسایه‌های خود آشنا شوند و به ارتباط با یکدیگر بپردازند. جالب است بدانید که برخی از معماران دربعضی از شهرهای آمریکایی چندین محله جیبی را با هم پیوند می‌دهند تا محله‌هایی بزرگ‌تر به وجود آورند. بااین حال، محدوده و مرز هر محله مشخص است و ارتباط ساکنان در هر محله با یکدیگر بیشتر از رابطه آن‌ها با ساکنان محله‌های مجاور است.

علت محبوبیت محله‌های جیبی در میان مدیران شهری

مدیران در کلانشهرها از ایده احداث محله‌های جیبی بسیار استقبال می‌کنند که این می‌تواند به خاطر مزایای مختلف این محله‌ها باشد؛

· احداث محله‌های جیبی به مسئولان شهری امکان استفاده از فضاهای فراموش شده بین مناطق تجاری و مسکونی را می‌دهد.

· محبوبیت چنین محله‌هایی باعث افزایش ارزش زمین‌های منطقه و حتی محله‌های اطراف می‌شود. مالکان زمین‌های بسیار بزرگ از ایده احداث محله‌های جیبی استقبال می‌کنند چرا که در بسیاری از موارد با فروش زمین‌های بزرگ خود با مشکل مواجه می‌شوند.

· محله‌های جیبی راه حل بسیار مناسبی در جهت خانه‌سازی برای خانواده‌های بزرگ است؛ گاهی یک خانواده بزرگ که متشکل از خانواده‌های کوچک‌تر است مایلند در نزدیکی هم زندگی کنند. زندگی در محله‌های جیبی همزمان با این‌که آن‌ها را در کنار یکدیگر نگه می‌دارد، می‌تواند استقلال بیشتری را نیز برای آن‌ها فراهم آورد و گزینه مناسب‌تری نسبت به خانه‌های آپارتمانی است.

علت محبوبیت محله‌های جیبی در میان مالکان

مالکان خانه در محله‌های جیبی از زندگی در این محله‌ها بسیار احساس رضایت می‌کنند و البته دلایل بسیاری برای رضایتمندی خود دارند. این محله‌ها امکاناتی را در اختیار مالکان قرار می‌دهد که ممکن است در سایر محله‌ها و مناطق شهری امکان فراهم آوردن آن‌ها به خاطر هزینه‌های بالا وجود نداشته باشد. به عنوان مثال، بسیاری از محله‌های جیبی از امکاناتی مشترک در میان ساکنان نظیر فضای سبز، استخر، آلاچیق، پارک، پارکینگ، انباری و حتی در بعضی از موارد خانه‌های مخصوص مهمانان برخوردار است. بسیاری از مردم در خانه‌های شخصی خود توانایی تأمین این امکانات را ندارند و به همین دلیل به سمت محله‌های جیبی روی می‌آورند تا در تمام طول سال از امکانات مختلف آن بهره‌مند باشند.

وجود امکانات تفریحی و رفاهی مشترک در میان ساکنان محله‌های جیبی فواید دیگری را نیز برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد؛ جمع شدن در این مکان‌ها بهانه‌ای است برای آشنا شدن بیشتر ساکنان و به تعامل اجتماعی بیشتر بین آن‌ها منجر می‌شود. مهم‌تر از همه این‌که زندگی در محله‌های جیبی بسیار مقرون‌به صرفه‌تر از سکونت در خانه‌های شخصی است چرا که در محله‌های جیبی خانه‌هایی با اندازه‌های کوچک‌تر احداث می‌شود و علاوه براین وجود فضاهای مشترک باعث کاهش هزینه‌ها برای خانواده‌ها می‌شود.

کد خبر 410466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.