بیشترین تخلف کارخانه‌های آرد استان اصفهان چیست؟

مدیر نظارت بر موادغذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی اصفهان عمده‌ترین تخلفات کارخانه‌های آرد استان اصفهان را تشریح کرد.

مرجان هادیان زرکش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه آردهای مختلفی برای پخت انواع نان استفاده می‌شود، اظهار کرد: برای پخت نان انواع آرد مانند آرد برای پخت نان لواش، بربری، سنگک وجود دارد که هر کدام استاندارد متفاوتی دارند، آرد نول و ستاره نیز برای موارد قنادی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: بازدید و بازرسی سازمان غذا و دارو از کارخانه‌های آرد هم از گندم ورودی به کارخانه و هم از محصول تولیدی آن‌ها یعنی آرد انجام می‌شود که هر کدام باید طبق استاندارهای ملی کشور که همان استاندارد ۱۰۳ برای آرد و استاندارد ۱۰۴ برای گندم است، باشد.

مدیر نظارت بر موادغذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی اصفهان تصریح کرد: نمونه‌برداری‌هایی که انجام می‌شود، طبق ویژگی‌های مندرج در استانداردهای ۱۰۳ و ۱۰۴ ملی پایش و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود، علاوه‌بر این گندم ورودی به کارخانه‌های آرد از نظر باقیمانده مایکوتوکسین‌ها، فلزات سنگین و باقیمانده سایر سموم هر ۶ ماه یک بار نیز ارزیابی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه چندین سال است که آردها از نظر آهن و اسید فولیک غنی‌سازی می‌شوند، خاطرنشان کرد: این غنی‌سازی برای آردهای تافتون، لواش و بربری انجام می‌شود، در تمام نمونه‌برداری‌های انجام شده میزان آهن و اسید فولیک آردهای کارخانجات در حد مجاز و حدود ۴۰ تا ۶۰ ppm بوده است.

هادیان با توضیح اینکه حدود ۲۱ کارخانه تولید آرد در سطح استان اصفهان وجود دارد، ادامه داد: ۱۹ کارخانه در اصفهان و دو کارخانه در کاشان هستند، کارخانه‌های آرد استان معمولاً از نظر امکانات آزمایشگاهی و تولید در سطح بالایی از استانداردهای موجود در این زمینه هستند، مسئولان فنی کارخانه‌های آرد بیشتر آزمایش‌های مورد نیاز را در آزمایشگاه موجود در کارخانه انجام می‌دهند و تنها برخی از آزمایش‌ها مانند اندازه‌گیری فلزات سنگین و مایکوتوکسین‌ها توسط آزمایشگاه‌های مورد تایید سازمان غذا و دارو انجام می‌شود.

وی با تاکید اینکه برای درجه‌بندی کارخانه‌های آرد توسط تیمی متشکل از معاونت غذا و دارو با دبیری صنعت، معدن و تجارت، اداره غله، اداره استاندارد و نماینده کارخانه‌های آرد، صورت می‌گیرد، اضافه کرد: از تمام قسمت‌های کارخانه توسط این تیم بازدید انجام می‌شود و با توجه به آن به کارخانه‌ها امتیاز می‌دهند و میزان تخصیص گندم به کارخانه‌ها بر اساس درجه و امتیاز آن‌ها انجام می‌شود.

مدیر نظارت بر موادغذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی اصفهان گفت: کارخانه‌های استان در بهترین درجه‌بندی که توسط کارگروه ویژه گندم، آرد و نان استان مشخص می‌شود، قرار دارند.

استفاده از جوش شیرین در تولید نان تخلف است

وی با بیان اینکه استفاده از سبوس در پخت نان تخلف محسوب نمی‌شود، افزود: در آرد نان سنگک بیشتر از بقیه نان‌ها سبوس وجود دارد و در کارخانه نیز آردری که برای نان سنگک تولید می‌شود، میزان سبوس‌گیری آن کمتر از بقیه موارد است تا آرد سبوس بیشتری داشته باشد.

هادیان استفاده از جوش‌شیرین در پخت نان را تخلف دانست و اظهار کرد: با افزایش بهبود کیفیت آرد تولیدی در کارخانه‌ها و استفاده خمیرمایه به جای جوش‌شیرین این مشکل حل خواهد شد، طرحی برای آموزش استفاده از خمیرمایه برای نانواها برنامه‌ریزی و مصوب شده تا استفاده از جوش‌شیرین در پخت نان به حداقل برسد و کیفیت نان قوی‌تر شود.

وی توضیح داد: استفاده از نان به ذائقه افراد بستگی دارد، اما کامل‌ترین نان از نظر بحث تغذیه نان سنگک است که سبوس بیشتری دارد و سبب بهبود فرآیند گوارش و کنترل میزان قند می‌شود، استفاده از کنجد در پخت نان مشکلاتی مانند عدم شرایط نگهداری مناسب و کپک‌زدگی وجود داشت که با پیگیری‌های سازمان غذا و دارو این مورد حل شده و اکنون تمام کنجدهایی که در نانوایی‌های استان استفاده می‌شود، دارای پروانه بهداشتی ساخت و مورد تایید است.

مدیر نظارت بر موادغذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی اصفهان تصریح کرد: تخلف کارخانه‌های آرد ممکن است در زمینه میزان خاکستر، میزان رطوبت آرد، کمبود مقدار پروتئین آرد و … است که در صورت مشاهده برخورد قاطع و معرفی به مراجع قضایی صورت خواهد گرفت.

کد خبر 410463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.