تریبون‌های خاص در اختیار جریان خاص

عملکرد صداوسیما، لیست‌های متعدد اصولگریان، برخی و تریبون‌های رسمی در ایام انتخابات از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه ۲۶ بهمن ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رونمایی از فهرست‌ها در ماراتن یازدهم» به بررسی اظهارات رحمانی فضلی پرداخت و نوشت: عبدالرضا رحمانی فضلی در پایان همایش استانداران و در جمع خبرنگاران درباره نحوه نظارت بر هزینه کرد نامزدها در انتخابات گفت: این موضوع اصلاحیه‌ای بوده است که اخیراً در قانون انجام شد و چند روزی بیشتر نیست که به ما ابلاغ شده است. در اجرای این مهم همه نامزدهای نمایندگی باید، حساب باز کنند و در کنار آن حسابرس داشته باشند و باید همه منابع را از طریق این حساب تأمین کنند. بنابراین لازم است اقدامات حسابرسی روی آن اتفاق بیفتد. لذا در عمل نیاز به زمان متناسب خواهد بود. وزیر کشور ادامه داد: با وجود این، وظیفه وزارت کشور، ابلاغ این مصوبه است که ما به همه فرمانداری‌ها ابلاغ کرده‌ایم. یکی از وظایفی هم که به عهده وزارت کشور گذاشته شده تعیین میزان منابع لازم سرانه برای تبلیغات هر نامزد در انتخابات است که این را گفته‌ایم تا محاسبه کنند ولی نحوه محاسبه و نظارت بر آن به‌دلیل آنکه زمان خیلی کوتاه است، حتماً امسال نامزدها به‌صورت کامل نمی‌توانند دنبال کنند. رحمانی فضلی گفت: توصیه ما به همه این است که هرچقدر می‌توانند این کار را انجام دهند چراکه قانون است، تا بعد از طریق دستگاه‌های نظارتی دچار اشکال نشوند.

وی در بخش دیگری افزود: با توجه به گزارشی که تاکنون به بنده داده شده است از نظر امنیت، فضای انتخاباتی خوب است و از نظر تدارکات و پشتیبانی همه امکانات مهیا است و از نظر آموزشی تمام عوامل اجرا، آموزش لازم را دیده‌اند.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل محوری در جلسه استانداران موضوع مشارکت و الزامات افزایش مشارکت بود. البته موضوع مشارکت به‌صورت مستقیم در دستور کار وزارت کشور نیست و نهادهای تبلیغاتی و رسانه‌ای و کسانی که تریبون دارند و همچنین خود نامزدها و احزاب و گروه‌ها و ستادهای نامزدها، باید در این زمینه فعال باشند. وزیر کشور در همین زمینه ادامه داد: با وجود این، به استانداران و فرمانداران، با توجه به نقش هماهنگ کنندگی که در این حوزه دارند، تأکید و توصیه شد که فضای تبلیغاتی و امکانات رسانه‌ای و دعوت به مشارکت از طریق مراجع و گروه‌های مرجع در استان‌های خود را تقویت کنند تا انتخابات با مشارکت بالایی برگزار شود.

وزیر کشور درباره تعداد واجدین شرایط گفت: تعداد واجدین شرایط اخذ رأی همچنان که قبلاً اعلام کرده‌ایم، بیش از ۵۷ میلیون نفر (۵۷.۹۲۸.۱۵۹) است.

وی ادامه داد: در صورتی که انتخابات در برخی حوزه‌ها به دور دوم کشیده شود، در فروردین ماه سال ۹۹، بعد از سیزدهم؛ دو جمعه متوالی را در نظر گرفتیم و به شورای نگهبان پیشنهاد دادیم که هرکدام را قبول کنند، ما آمادگی برگزاری داریم.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تریبون‌های خاص در اختیار جریان خاص» به بررسی عملکرد صداوسیما و برخی تریبون‌های رسمی در ایام انتخابات پرداخت و نوشت: از بامداد پنجشنبه هفته گذشته تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز شد. آغاز تبلیغاتی که ما آن را در تریبون‌هایی شاهد هستیم که فقط در اختیار یک جریان خاص قرار گرفته و در تلاش هستند با ایجاد یک دوقطبی منفی و تفرقه‌انگیز فضای کشور را انتخاباتی کنند. درواقع وقتی می‌بینیم که رسانه ملی رسالت ملی بودن خود را فراموش کرده و اگر تا پیش از این تلاشی برای بالا بردن سطح مشارکت در انتخابات نمی‌کرد و رغبتی برای انتخاباتی کردن فضای کشور نداشت حالا این روزها در برنامه‌های مختلف خود تبدیل به تریبون انتخاباتی یک جناح خاص شده است. حتی در بسیاری از تریبون‌های غیر پاسخگو ما همین روال را نیز شاهد هستیم. درواقع آنها به جای تلاش برای ایجاد فضای انتخاباتی و بالا بردن سطح مشارکت فضا را به سمتی پیش می‌برند که فقط یک جناح و جریان در این کشور وجود دارد و دیگران دشمن مردم تلقی می‌شوند.

درواقع اصولگرایان دیگر احتیاجی ندارند که از دیگر روش ‫ها برای تبلیغات خود استفاده کنند چرا که رسانه ملی به عنوان یک تریبون بزرگ و تأثیرگذار به طور کامل در اختیارشان قرار دارد و در آن می‌توانند نه تنها برای خود تبلیغ کنند که حتی در تخریب رقیب نیز از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند. در روزهای اخیر ما می‌بینیم که سهم اصلاح‌طلبان حتی در برنامه‌های کارشناسانه و تحلیلی خارج از انتخابات بسیار ناچیز و در مقابل اصولگرایان به صورت ۲۴ ساعته در این رسانه ملی حضور فعال دارند و به تشریح برنامه‌های خود و تخریب رقیب می‌پردازند.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جدال‌لیست‌ها درنبرد نابرابر» به بررسی لیست‌های متعدد اصولگرایان پرداخت و نوشت: دو روز از شروع تبلیغات کاندیداها برای یازدهمین انتخابات مجلس گذشت و حالا وقت آن رسیده تا احزاب و گروه‌ها هر آنچه در چنته دارند، به نمایش بگذارند تا مگر روز جمعه پیروز انتخابات باشند؛ در این میان تکلیف جریان اصلاحات که تقریباً روشن است و وقتی کاندیداهای‌شان با نظارت استصوابی شورای نگهبان از گردونه انتخابات حذف شدند، دیگر رمقی برای ارائه لیست ندارند و با آخرین تصمیم شورای نگهبان عطای این انتخابات را به لقایش بخشیده‌اند. هر چند همه اصلاح‌طلبان از این رقابت کناره‌گیری نکرده و آن حس وظیفه‌شناسی همیشگی برخی را در میدان حفظ کرده است. از زمین سوت و کور اصلاح‌طلبان که عبور کنیم به بازار داغ اصولگرایان و عطش خدمت برای نشستن بر صندلی سبز «بهارستان» می‌رسیم. جناحی که فکرش را نمی‌کرد اینچنین بی‌رقیب باشد، حالا برای ایجاد شور انتخاباتی به چند تکه کردن خود روی آورده و هر چند ساعت یک‌بار یک لیست انتخاباتی از درون این جناح تراوش می‌شود.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نقشه مهار هسته مذاب نقدینگی‌» نوشت: آمارهای بانک مرکزی در آذرماه حاکی از دو رخداد مهم در متغیرهای پولی است. نخست اینکه رشد پایه پولی با ثبت رقم ۲/ ۲۸ درصدی به بیشترین سطح در هفت سال اخیر رسیده است. بر اساس آمارها، علت اصلی رشد پایه پولی، رشد خالص دارایی خارجی بانک مرکزی بوده که متأثر از تجدید ارزیابی و تسعیر نرخ ارز، تغییر روش در خرید ارز نفتی دولت و کاهش تسهیلات خارجی بوده است. پیش‌تر دلیل عمده رشد پایه پولی، افزایش بدهی بانک‌ها و دولت به بانک مرکزی بوده است. رخداد دیگر، در تغییرات اجزای نقدینگی است. در آذرماه سهم «پول» از نقدینگی با ثبت رقم ۱/ ۱۶ درصدی به بیشترین مقدار طی نیم دهه اخیر رسیده است؛ رخدادی که تأیید می‌کند درجه سیالیت نقدینگی در پایان آذر افزایش یافته است. انبساط سهم پول که شامل اسکناس و سپرده‌های جاری است، می‌تواند عامل تهدیدکننده تعادل بازارها باشد. کارشناسان برای مهار این مساله سه دسته راهکار ارائه می‌دهند: برخی بر افزایش نرخ سود بانکی و جذاب شدن بازار پول تاکید دارند، برخی مدیریت نوسانات ارزی از طریق کنترل ریال را در کنار جذاب‌سازی بازار سهام پیشنهاد می‌دهند و برخی انتشار اوراق و استفاده از ظرفیت بازار بدهی را برای مهار هسته مذاب نقدینگی توصیه می‌کنند.

کد خبر 410458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.