پویش اجتماعی برای چه بیماری‌هایی موثر است؟

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت معتقد است که اجرای پویش‌های اجتماعی برای هر نوع بیماری مؤثر نیست و می‌توان از روش‌های دیگری به جز پویش برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر استفاده کرد.

به گزارش ایمنا، افشین استوار درباره تأثیر پویش‌های اجتماعی سلامت بر انواع بیماری‌های غیرواگیر اظهار کرد: هر بیماری یا اقدامی را نمی‌توان با پویش اجتماعی تحت کنترل قرار داد. به طور مثال درباره فشار خون، نیمی از مردم اطلاعی از بیماری خود نداشتند، اما درباره دیابت این طور نیست و ۷۵ درصد مردم از ابتلاء به دیابت خود اطلاع دارند.

وی ادامه داد: بیماری دیابت، آزمایش‌های عینی و علائم واضح و آشکاری دارد. در نتیجه برگزاری پویش اجتماعی برای دیابت خیلی نمی‌تواند به اندازه فشار خون مؤثر باشد.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: موضوع دیگر این است که اندازه گیری قند خون به سادگی و کم هزینگی فشار خون نیست و البته تهاجمی است. به هر حال در اندازه گیری قند خون باید یک سوراخ بسیار کوچک و با سوزن، برای خون گیری ایجاد شود و این اقدام برای همه افراد مطلوب نیست.

استوار اظهار کرد: در زمینه کنترل مصرف نمک نیز می‌توان از طریق تغییر فرمولاسیون مواد غذایی به نتیجه رسید. زیرا عمده نمک دریافتی افراد از طریق نان اتفاق می‌افتد.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت پیش از این نیز درباره علت راه‌اندازی پویش فشار خون گفته بود: علت برگزاری این پویش، بی‌اطلاعی ۴۵ درصد مردم از ابتلاء به بیماری فشار خون بالا بود. به واسطه این پویش، مطالبه‌گری برای اندازه‌گیری فشار خون تا حد زیادی در مردم ایجاد شده است. شیوع فشار خون بالا در جمعیت ۱۸ سال به بالای کشور حدود ۲۶.۵ درصد و در جمعیت بالای ۳۰ سال حدود ۳۰ درصد است و این یعنی ۱۶ میلیون نفر مبتلا به فشار خون بالا داریم که از این تعداد، ۵۵ درصد می‌دانستند فشار خون دارند و ۴۵ درصد اطلاعی نداشتند. یعنی بین ۷ تا ۸ میلیون نفر ایرانی در کشور فشار خون بالا دارند و اطلاعی از آن ندارند. این موضوع مبنای اجرای پویش ملی کنترل فشار خون بالا بود.

بر اساس سند ملی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، ایران باید تا سال ۱۴۰۴ تا میزان ۳۰ درصد از احتمال مرگ زودرس بر اثر این بیماری‌ها را کاهش دهد. ایران از سال ۱۳۹۵ سند ملی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر را تدوین کرد که این سند در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصویب شد و به امضای ۱۱ وزیر و معاون رئیس جمهوری رسید. در این سند، اهداف ملی برای کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر تعریف شده و در واقع یک نقشه راه محسوب می‌شود.

بیش از سه چهارم موارد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر به علت ۴ بیماری اصلی یعنی بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان‌ها و بیماری‌های مزمن تنفسی است. سالانه ۳۸۰ هزار مرگ و میر در کشور اتفاق می‌افتد که ۳۰۰ هزار مورد آن مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است. در حال حاضر هزینه سالانه درمان بیماری‌های غیرواگیر در کشور حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان است که این میزان بالغ بر سه درصد تولید ناخالص ملی می‌شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 410401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.