انتقاد مقام پیشین کاخ سفید از رویکرد دولت ترامپ در قبال کره شمالی

رئیس پیشین کارکنان کاخ سفید با انتقاد از دیدارهای بی‌فایده رئیس‌جمهور آمریکا با رهبر کره شمالی، سیاست‌های مشاور امنیت ملی سابق این کشور در قبال پیونگ‌یانگ را «فاجعه» توصیف کرد.

به گزارش ایمنا، «جان کِلی» رئیس پیشین کارکنان کاخ سفید می‌گوید هیچوقت به رویکرد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای تعامل با کره شمالی و حل مشکل اتمی این کشور باور نداشته است.

کلی شامگاه چهارشنبه (به وقت محلی) طی سخنرانی در دانشگاه نیوجرسی، ضمن رد تعامل بی‌سابقه ترامپ با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، گفت هرگز قبول ندارد که پیونگ‌یانگ زمانی دست از تسلیحات اتمی خود کشیده یا به نفع واشنگتن عمل کند.

کلی که در دسامبر ۲۰۱۸ بعد از یک سری اختلافات با ترامپ از سمت ریاست کارکنان کاخ سفید استعفا داد، توضیح داد: «او (کیم) هیچوقت تسلیحات اتمی خود را تسلیم نمی‌کند… البته ترامپ تلاش کرد اما بی‌فایده بود».

وی درباره دیدارهای بی‌فایده ترامپ با کیم اظهار داشت: «من هرگز اعتقاد نداشتم که کیم کاری جز بازی دادن ما برای مدتی، انجام دهد و او آن کار را نسبتاً مؤثر انجام داد».

این مقام پیشین آمریکایی همچنین از سیاست‌های «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در قبال کره شمالی شدیداً انتقاد کرده و او را یک «فاجعه» در این حوزه توصیف کرد.

گفت‌وگوهای هسته‌ای میان کره شمالی و آمریکا از زمان برگزاری دومین دیدار میان سران دو کشور در هانوی، پایتخت ویتنام در آغاز سال میلادی گذشته به بن‌بست برخورده است. پیونگ‌یانگ خواستار کاهش تحریم‌های بین‌المللی وضع‌شده علیه خودبه بهانه برنامه موشکی و هسته‌ای شد، اما واشنگتن رفع تحریم‌ها را به اقدامات ملموس از سوی پیونگ‌یانگ در جهت خلع سلاح هسته‌ای منوط کرده است.

با به بن‌بست رسیدن مذاکرات میان پیونگ یانگ و واشنگتن بر سر خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی آمریکا، کره شمالی نیز تهدید کرد که در صورت عدم پیشنهاد منصفانه از سوی آمریکا ممکن است فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی خود را دوباره آغاز کند.

منبع: فارس

کد خبر 410388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.