هجوم شکارچیان به تالاب میانکاله؛ ۵ محیط بان راهی بیمارستان شدند

هجوم شکارچیان برای جمع آوری پرندگان تلف شده در تالاب میانکاله و درگیری با محیط بانان، خودروی دوگانه سوز آقای رئیس جمهور، زنده گیری یک قلاده توله شیر در بزرگراه قزوین و ثبت گرمترین روز تاریخ برای قطب جنوب برخی عناوین بسته خبری محیط زیست این هفته ایمنا است.

به گزارش ایمنا، شکارچیان در محدوده بندرگز در خلیج گرگان با حمله به محیط بانان، آنان را مصدوم و متواری شدند.

عصر پنج شنبه ۲۴ بهمن ماه، نیروهای اداره حفاظت محیط زیست بهشهر مستقر در پناهگاه حیات وحش میانکاله در حین گشت و کنترل تالاب و جمع آوری لاشه پرندگان تلف شده در این تالاب بوده که با دریافت گزارشی مبنی بر حضور شکارچیان غیرمجاز با یک دستگاه قایق موتوری به سمت خلیج گرگان عازم می‌شوند.

شکارچیان که دو نفر بودند با مشاهده مأموران، اسلحه و پرندگان شکار شده را به داخل تالاب انداخته و بلافاصله با تماس تلفنی درخواست کمک می‌کنند که دو قایق موتوری با چهار سرنشین به کمک شکارچیان متخلف آمده و با برخورد با قایق محیط بانان آن را به گل نشانده و با پارو به محیط بانان حمله ور می‌شوند که در این درگیری هر چهار نفر محیط بان مصدوم شده و متخلفان از صحنه درگیری، متواری می‌شوند.

پس از تماس محیط بانان مصدوم با محیط بانی قلعه پایان، نیروهای محیط زیست قلعه پایان در محل حاضر و مصدومان را به بیمارستان شهرستان گلوگاه منتقل می‌کنند.

گفتنی است روز گذشته نیز یکی از محیط بانان منطقه سوادکوه نیز در درگیری با شکارچیان غیرمجاز از ناحیه پا مصدوم شد.

مکرون خودروی دوگانه سوز سوار می‌شود

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در چهارچوب برنامه دولتی کاهش انتشار دی اکسید کربن از این پس خودرو با سوخت دوگانه‌سوز سوار می‌شود.

الیزابت بورن، وزیر محیط زیست فرانسه روز چهارشنبه ۲۳ بهمن با اعلام این خبر گفت دولت این کشور در حال برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای برای کاهش انتشار دی‌اکسید کربن است و اقدامات تازه در این چهارچوب از ماه ژوئیه آینده در خود دولت آغاز می‌شود.

به گفته این وزیر فرانسوی، در میان این اقدامات علاوه بر سفارش یک خودرو ضدگلوله با سوخت هیبریدی برای رئیس جمهوری، برای آن دسته از کارمندان دولت که با دوچرخه یا هم‌سواری سر کار می‌روند نیز یک پاداش سالیانه ۲۰۰ یورویی در نظر گرفته شده است.

همچنین به گفته او از ماه ژوئیه به بعد خرید لوازم پلاستیکی یک بار مصرف در ادارات دولتی فرانسه ممنوع و مصرف دست کم ۲۰ درصدی مواد غذایی ارگانیک در رستوران‌های ادارات اجباری خواهد شد.

کشف و ضبط چندین اسلحه شکاری در عملیات ویژه یگان حفاظت استان تهران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران از کشف و ضبط ۱۰ اسلحه شکاری در عملیات ویژه روز گذشته یگان حفاظت در بخشی از عرصه‌های طبیعی استان خبر داد.

سعید محمودی با بیان اینکه اقدامات محرمانه‌ای توسط یگان حفاظت محیط زیست استان تهران با همکاری همیاران محیط زیست برای کشف و ضبط اسلحه شکاری و برخورد با شکارچیان غیرمجاز در طی یک ماه به انجام رسید، افزود: پرونده تخلف این افراد برای سیر مراحل قانونی در اختیار مراجع قضائی قرار می‌گیرد.

توله شیر فراری در حاشیه اتوبان قزوین زنده گیری شد

پیرو دریافت خبر مبنی بر فرار یک قلاده توله شیراز خودرو حامل آن در عصر روز دوشنبه ۲۱ بهمن ماه در حوالی کارخانه سیمان آبیک، موضوع از طریق یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست و ادارات کل حفاظت محیط زیست قزوین و البرز در دستور کار قرار گرفت.

با امکانات یگان حفاظت سازمان و محیط بانان ادارات کل قزوین و البرز و با کمک مردم دوستدار حیات وحش وهمکاری همیاران محیط زیست بویژه اطلاعات نیروی انتظامی استان قزوین، توله شیر در محدوده نیروگاه برق شهید رجایی، در حاشیه اتوبان زنده گیری و تحویل اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین شد.

توقیف یک دستگاه خودروی حمل فاضلاب صنعتی در اراضی شهرستان مبارکه

راننده یک دستگاه خودروی حمل فاضلاب که با تخلیه فاضلاب صنعتی در اراضی کشاورزی، موجب آلودگی محیط زیست و تهدید علیه بهداشت عمومی شده بود توسط کارشناسان این اداره شناسایی و بلافاصله به مراجع قضائی معرفی شد و به استناد ماده ۲۰ قانون مدیریت پسماندها خودرو توقیف شد.

ضارب محیط بان تالشی دستگیر شد

شکارچی متخلفی که روز گذشته یکی از محیط بانان تالش را با اسلحه شکاری مورد هدف قرار داده و مصدوم کرده بود، شناسایی و دستگیر شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با اعلام این خبر گفت: این شکارچی متخلف که بی‌رحمانه به سمت یک محیط بان وظیفه شناس تیر اندازی کرده و با جا گذاشتن سلاح شکاری از محل درگیری متواری شده بود، از روی شماره سریال اسلحه جامانده شناسایی و دستگیر شد.

محمد پور با اعلام اینکه حال عمومی محیط بان زخمی نیز رضایت بخش است گفت: روند درمان این محیط بان وظیفه شناس در یکی از بیمارستان‌های مجهز شهر رشت درحال انجام است.

پیگیری پرونده عامل حیوان آزاری استان فارس

مجتبی شکرانه؛ فرمانده یگان حفاظت محیط زیست فارس در خصوص انتشار کلیپ فردی که سگ اهلی را با چوب دستی مورد ضرب و جرح قرار می‌دهد به روابط عمومی این اداره کل گفت: علی رغم اینکه حوزه وظایف این سازمان به حفاظت از حیات وحش محدود است اما با پیگیری‌های به عمل آمده از طریق یگان حفاظت محیط زیست کشور و استان فارس و طرح شکایتی از طرف این اداره کل، فرد خاطی شناسایی و پرونده وی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

شکرانه افزود: با هماهنگی مقام قضائی و با همکاری پلیس پیشگیری و پس از چندین بار مراجعه به آدرس محل سکونت فرد متخلف متورای شده و موفق به دستگیری وی نشدیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست فارس اظهار داشت: با توجه به اینکه فرد مذکور کلیپ عذر خواهی منتشر کرده، با این حال، پیگیر موضوع بوده و در حال پیگرد قانونی پرونده می‌باشیم.

جنوبگان گرم‌ترین روز تاریخش را گذراند

جنوبگان که هزاران سال فقط پوشیده از یخ بود اکنون به نقطه‌ای از کره زمین بدل شده که گرمایش کرده زمین را با بیشترین سرعت تجربه می‌کند

دانشمندان در جنوبگان گرمای بالای هجده درجه سانتیگراد را ثبت کردند. این رکورد جدیدی برای این منطقه است که سردترین نقطه کره‌زمین است و آخرین بار در سال ۲۰۱۵ گرمای هوا در آنجا به ۱۷.۵ درجه سانتیگراد رسیده بود.

تیم دانشمندان آرژانتین که در کمپ تحقیقاتی اسپرانزا در جنوبگان مستقر است روز پنجشنبه دمای ۱۸.۳ درجه را اندازه‌گیری کرد که هشت دهم از آخرین رکورد گرما در این منطقه بیشتر است.

این اندازه‌گیری از سوی نهاد هواشناسی سازمان ملل متحد (دبلیوام‌او) تأیید شده است.

کلر نولیس، سخنگوی دبلیوام‌او گفته: "این گرمایی نیست که که به طور معمول حتی در تابستان بتوان در جنوبگان شاهد بود."

"این منطقه در نیم قرن گذشته تقریباً ۳ درجه سانتیگراد گرم‌تر شده و در همین مدت حدود ۸۷ درصد از کوه‌های یخ کرانه غربی آن تحلیل رفته است."

از بین رفتن کوه‌های یخی در جنوبگان یکی از تهدیدهای اصلی پدیده گرمایش زمین شناخته شده است.

دانشمندان اخطار داده‌اند که پدیده گرمایش زمین در قطب جنوب می‌تواند به آب شدن کوه‌های یخ این منطقه منجر و در نهایت سطح آب اقیانوس‌های جهان را تا ۳ متر بالا بیاورد.

خانم نولیس از نهاد هواشناسی سازمان ملل متحد گفته: "میزان سالانه یخ آب شده در جنوبگان ظرف حدود چهل سال گذشته (۱۹۷۹ - ۲۰۱۷) دست کم شش برابر شده است.

"شما می‌دانید که این حجم از آب شدن کوه‌های یخ یعنی ما با دردسر بزرگ بالا آمدن سطح آب دریاها روبرو هستیم."

کد خبر 410385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.