امینه؛ رمانی از تاریخ قاجار

امینه؛ رمانی از تاریخ قاجار ولی دارای داستان‌هایی غیر مطابق با آن تاریخ است. نویسنده آن مسعود بهنود و از سوی انتشارات علم چاپ شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امینه کتابی به نویسندگی مسعود بهنود است. وی نویسنده، بازیگر، فیلمساز و روزنامه نگار است و بیش از ۲۰ مجله و روزنامه را بنیان گذاشته است که دیگر انتشار نمی‌یابند.

امینه رمانی از تاریخ قاجار، داستان زنی اصفهانی به نام خاتون است که می‌توان گفت کتابی تاریخی در خصوص فروپاشی حکومت صفوی است. او به عقد سلطان حسین صفوی در می‌آید. روایت داستان از حکومت نادر شاه و کریم خان می‌گذرد تا به دوره قاجار برسد. در واقع این زن به گونه‌ای مؤسس حکومت قاجار دانسته می‌شود چراکه مادر بزرگ آغا محمد خان قاجار است.

این زن از شیوه برخورد با زنان در جامعه ناراضی است اما خود زنی قوی است که سوارکاری و جنگاوری آموخته است، روشنفکر است و طی سفر خود به اروپا پیشرفت اروپاییان را اینگونه تفسیر می‌کند که آن‌ها قدر هنرمندان و اندیشمندان خود را می‌دانند.

در معرفی این کتاب آمده است که امینه در فرانسه داستان‌های خونریزی محمود افغان را برای ولتر تعریف می‌کند. این کتاب با واقعیت‌های تاریخی مطابقت ندارد و همین امر منجر به نقد آن از سوی برخی منتقدان شده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: "اگر قلعه بیگی اصفهان نیز آن روز ماجرای فتنه دخترکان را پیش شاه نمی‌برد باز دیر یا زود شاه صفوی وصف خاتون را می‌شنید. اصفهان با همه بزرگی به دوران شاه سلطان حسین صفوی کوچک بود و هر خبری در آن به گوش شاه می‌رسید. چه رسد به آنکه دخترکان شوریده باشند و کلانتر و سالار قزلباش را بند کرده باشند. شاه در حرم بود که شنید. زمستان بود شاه صفوی که تن پوشی از پوست خز بر دوش انداخته بود...."

این کتاب توسط نشر علم به چاپ رسیده و به قیمت ۶۵,۰۰۰ تومان در کتاب فروشی‌ها موجود است.

کد خبر 410314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.