هلیله سیاه مفید برای لاغری

پرهیز از خوردن پیتزا هنگام شب، ارتباط مصرف مرغ و ماهی با بیماری‌های قلبی، کمبود ویتامین دی در بارداری و خطر افزایش اختلال بیش فعالی، هلیله سیاه مفید برای لاغری و فواید و خواص گوجه فرنگی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصرف خوراکی‌های مختلف در طول شب باعث می‌شود اشخاص در هنگام خواب با مشکلاتی جدی مواجه شوند. خوردن غذاهایی مثل پیتزا در ساعات آخر شب یک اشتباه بزرگ محسوب می‌شود. اشتباهی که افزون بر اختلالاتی مثل چاقی منجر به مشکلات سلامتی دیگری نیز می‌شود. برخی غذاها وجود دارند که به طور بالقوه می‌توانند چرخه خواب شما را خراب کنند. اما این غذاها افزون بر مشکلات چاقی و کالری بالا، می‌تواند منجر به سو هاضمه و اختلالات دیگری می‌شود که واقعاً خطرناک محسوب می‌شوند. اعتقاد بر این است که دو هورمون مهم مرتبط با گرسنگی، می‌توانند با تغذیه مناسب کنترل شود. مطالعات متعددی حتی از ارتباط چاقی و مدت زمان خواب کمتر پرده برداشته است. در اصل، کسانی که کمتر می‌خوابند نسبت به افرادی که هر شب مقدار کافی می‌خوابند، بیشتر از روز کالری مصرف می‌کنند.

غذا خوردن در اواخر شب می‌تواند چرخه خواب شما را مختل کند. برای افرادی که دستگاه گوارش حساسی هستند، برش‌هایی از پیتزا می‌توانند اسیدهای معده را افزایش دهند. وقتی صحبت از خوراکی‌هایی مثل پیتزای تند و فلفل باشد می‌تواند منجر به مشکلات معده شود. ترکیب چربی موجود در پنیر و اسید موجود در سس گوجه فرنگی می‌تواند بر کیفیت خواب شما تأثیر منفی بگذارد. به طور کلی غذاهای دارای اسید زیاد باعث ریفلاکس اسیدی می‌شوند، به خصوص هنگامی که نزدیک به زمانی که غذا خورده اید باشد. حتی اگر احساس سوزش سر دل نمی‌کنید، این ریفلاکس می‌تواند باعث شود تا از خواب بیدار شوید و روز بعد نیز احساس خستگی کنید. علاوه بر سوزش سر دل، مقدار چربی زیاد موجود در پنیر می‌تواند به شما سو هاضمه دهد، که یک احساس کلی ناراحت کننده در طول شب است.

ارتباط مصرف مرغ و ماهی با بیماری‌های قلبی

مطالعات متعددی ارتباطی بین مصرف گوشت فرآوری شده (مانند بیکن، هات داگ، کالباس و سایر گوشت‌های مشابه) و افزایش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) و مرگ را تشخیص داده‌اند. مقدار بالاتر چربی‌های اشباع شده در این مواد غذایی به همراه سطح بالاتر نمک و مواد نگهدارنده ممکن است علت این ارتباطات باشد. تحقیقات جدید نشان داده که حتی مقدار کمی از این غذاها برای به خطر انداختن سلامتی کافی است.

نتایج چندین مطالعه نشان داد که مصرف گوشت فرآوری شده، گوشت قرمز فرآوری نشده یا مرغ به طور قابل توجهی با بیماری قلبی عروقی در ارتباط بود؛ اما مصرف ماهی چنین نبود. به طور خاص، افزایش خطرات نسبی ناشی از CVD و مرگ و میر ناشی از آن بین حدود سه تا هفت درصد بود. افزایش ریسک مطلق طی ۳۰ سال پیگیری کمتر از ۲ درصد بود. جزئیات عمیق‌تر نشان می‌دهد که به ازای هر دووعده اضافی گوشت فرآوری شده در هفته، خطر نسبی مرگ و میر سه درصد (در مقایسه با کسانی که گوشت فرآوری نشده نمی‌خورند) افزایش یافته است. همین مورد برای هر دو وعده اضافی گوشت فرآوری نشده نیز صادق بود. خطر نسبی CVD برای هر دو وعده گوشت فرآوری شده در هفته هفت درصد افزایش یافته است. برای گوشت قرمز فرآوری نشده، این خطر سه درصد بود. افزایش دو وعده هفتگی مرغ با خطر نسبی چهار درصد بیشتر در ارتباط است؛ در حالی که ماهی با خطر CVD همراه نبود.

هلیله سیاه مفید برای لاغری

هلیله سیاه از گیاهان دارویی بسیار مفید است که تأثیر فوق العاده در کاهش وزن دارد اما مصرف این گیاه در دوران بارداری و شیردهی برای نوزاد خطرناک است. یکی از گیاهان معجزه گر که از آن به عنوان مادر گیاهان یاد می‌شود، هلیله سیاه می‌باشد که محصول کشور هند است هلیله سیاه در بین داروی های گیاهی معروف به اکسیر طول عمر است. درخت هلیله در مناطق پر تپه و جنگلی می روید و جنگل‌های سرسبز آن در ارتفاعات قرار دارد. در کشور هندوستان می روید و میوه آن بیضی شکل است و رنگ نارنجی و سبز و قهوه‌ای دارد که پس از خشک شدن، سیاه رنگ می‌شود.

هلیله سیاه پادشاه دارو ها است و دارای خاصیت‌های فراوانی مانند: درمان دیابت نوع دو، درمان سفیدی مو، درمان شوره سر، درمان یبوست، کاهش اسید معده، بهبود هضم، زیبایی پوست، کاهش وزن، سفید کردن دندان و رفع بوی بد دهان، خواص آنتی اکسیدان و آنتی باکتریال، درمان مشکلات تنفسی، کاهش درد مفاصل و کاهش میگرن و سردرد است. مصرف این گیاه سبب لاغری و کاهش وزن می‌شود زیرا این گیاه چربی سوز و دفع کننده سموم است و موجب پاکسازی کامل خون و هضم سریع غذا می‌شود. مصرف هلیله سیاه اشتها را کاهش داده و موجب کوچک شدن شکم می‌شود. در طب سنتی اسلامی از هلیله سیاه، به عنوان کاهنده وزن بدن یاد می‌شود که به سوخت و ساز بهتر چربی‌ها کمک می‌کند.

کمبود ویتامین دی در بارداری و خطر افزایش اختلال بیش فعالی

یافته‌های مطالعه جدید محققان دانشگاه تورکو فنلاند اثبات می‌کند بین میزان پایین ویتامین D مادر در اوایل تا اواسط بارداری و افزایش ریسک ابتلاء نوزاد به اختلال بیش فعالی ارتباط وجود دارد. محققان این مطالعه داده‌های مربوط به ۱۰۶۷ کودک متولدشده در سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ در فنلاند که مبتلا به اختلال بیش فعالی تشخیص داده شده بودند را بررسی کردند و آنها را با تعداد مشابهی در قالب گروه کنترل مقایسه کردند.

محققان در این مطالعه نمونه خون جمع آوری شده از سه ماهه اول و اوایل سه ماهه دوم بارداری را بررسی کردند. نتایج تحقیق بیانگر وجود رابطه قوی بین میزان پایین ویتامین D در طول بارداری و ایجاد اختلال بیش فعالی در نوزاد بود. اختلال بیش فعالی یکی از شایع‌ترین بیماری مزمن در کودکان است. طبق یافته‌های این تحقیق، ریسک ابتلاء به اختلال بیش فعالی در کودکانی که مادرشان دارای کمبود ویتامین D در طول بارداری بود ۳۴ درصد بالاتر است.

فواید و خواص گوجه فرنگی

خوردن گوجه فرنگی دارای فواید متعددی نظیر حفظ سلامت چشم، کاهش فشارخون، کنترل دیابت، بهبود روند هضم غذا، مراقبت از پوست و پیشگیری از عفونت‌های مجاری ادراری است. گوجه فرنگی دارای مقادیر چشمگیری ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K و همچنین ویتامین B، فولات و تیامین است. گوجه فرنگی همچنین منبع خوب پتاسیم، منگنز، منیزیم، فسفر و مس است. همچنین این ماده خوراکی حاوی فیبر، پروتئین و شماری از ترکیبات ارگانیک نظیر لیکوپن است. در ادامه به برخی خواص ترکیبات موجود در گوجه‌فرنگی اشاره می‌شود.

سرشار از آنتی اکسیدان: گوجه فرنگی منبع خوب آنتی اکسیدانی موسوم به لیکوپن است که به شدت در از بین بردن رادیکال‌های آزاد که عامل سرطان هستند، مؤثر است. این آنتی اکسیدان نه تنها در حالت خام، بلکه در سس گوجه‌فرنگی (کچاپ) هم یافت می‌شود. البته کچاپ‌های صنعتی به علت استفاده زیاد از مواد شیمیایی خیلی از خواص خود را از دست می‌دهند. به همبن دلیل بهتر است از سس گوجه فرنگی خانگی یا رب گوجه فرنگی استفاده کنید.

سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی: ویتامین C یک آنتی اکسیدان طبیعی است که با رادیکال‌های آزاد عامل سرطان مقابله می‌کند که در داخل گوجه‌فرنگی وجود دارد. میزان پتاسیم موجود در گوجه‌فرنگی به حفظ سلامت دستگاه عصبی کمک می‌کند و آهن موجود در آن موجب حفظ جریان عادی خون در بدن می‌شود. ویتامین K که برای لختگی خون و کنترل خونریزی ضروری است، هم به وفور در گوجه‌فرنگی یافت می‌شود.

حفظ سلامت قلب: بازهم لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی از اکسایش لیپید خون، که تأثیر حفاظتی در مقابل انواع بیماری‌های قلبی-عروقی دارد، پیشگیری می‌کند. مطالعات نشان داده اند که مصرف منظم گوجه‌فرنگی منجر به کاهش میزان کلسترول LDL و تری گلیسیریدهای موجود در خون می‌شود. این لیپیدها نقش حیاتی در بیماری‌های قلبی-عروقی و رسوبات چربی در عروق خونی دارند.

مقابله با تأثیرات مضر سیگار: اسید کوماریک و اسید کلروژنیک موجود در گوجه فرنگی با نیتروسامین ها، که عامل سرطان زا اصلی در سیگار هستند، مقابله می‌کنند. همچنین ویتامین A نیز موجب کاهش تأثیرات سرطان زایی سیگار شده و می‌تواند از بدن در مقابل سرطان ریه محافظت نماید.

بهبود بینایی: ویتامین A موجود در گوجه‌فرنگی به قدرت بینایی بهتر کمک کرده و از شب کوری و دژنراسیون ماکولا پیشگیری می‌کند.

کمک به روند هضم: مقادیر بالا فیبر موجود در گوجه‌فرنگی با پیشگیری از یبوست و اسهال به حفظ سلامت سیستم گوارش کمک می‌کند. مطالعات نشان داده اند که گوجه فرنگی به پیشگیری از زردی و حذف مؤثر سموم از بدن کمک می‌کند. مقدار سالم فیبر دارای توانایی کمک به تحریک حرکت تلمبه‌ای در ماهیچه‌های روده و آزادشدن ترشحات معدی و روده‌ای است. بدین ترتیب حرکات روده تنظیم شده و سلامت کلی دستگاه گوارش حفظ می‌شود.

کد خبر 410306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.