دوشنبه سیاه بورس/ سرنوشت سرمایه‌ها در بورس کشور چه خواهد بود؟

می‌توان گفت دوشنبه (این هفته) برای فعالان بازار یکی از ناخوشایندترین روزها در طول سال جاری بوده است.

به گزارش ایمنا، از ۲۱۴ جلسه معاملاتی که امسال در تالار حافظ برگزار شده حاصل ۵۹ روز آن منفی شدن شاخص کل در پایان معاملات بوده است. در این میان ریزش ۷۴۶۶ واحدی این شاخص در پایان معاملات روز دوشنبه که برابر ۱.۶۴ درصد مقدار آن بود، در رده بندی منفی‌ترین روزها در جایگاه سیزدهم قرار می‌گیرد. با این تفاسیر می‌توان گفت دوشنبه برای فعالان بازار یکی از ناخوشایندترین روزها در طول سال جاری بوده است.

دلیل افزایش فشار فروش در این روز عمدتاً به انتشار شایعه مربوط به استعفای رئیس جمهور در فضای مجازی بر می‌گشت. شایعه‌ای که در همان روز توسط مقامات مختلف تکذیب شد. در این میان آنان که چندان این شایعه را جدی نگرفتند و یا تأثیر وقوع آن را بر کسب و کار شرکت‌ها و جریان نقدینگی در بازار زیاد ارزیابی نمی‌کردند، از این فرصت برای نوسان گیری و یا خرید سهامی که در بازار معمولی با صف خرید نمی‌شد به آن ورود کرد، بهره برداری کردند.

مزد بی توجهی به شایعات بی اساس برای این گروه در روز چهارشنبه با فضای مثبت در معاملات داده شد. به نحوی که رشد ۱۱ هزار و ۹۲۷ واحدی شاخص در روز چهارشنبه، افت روز دوشنبه را جبران و در عین حال باعث پایان یک هفته دیگر با ثبت رکوردی جدید شد. اگر چه این رکورد در ساعت ۱۱:۰۵ روز چهارشنبه در رقم ۴۵۹ هزار و ۵۶۵ واحد به ثبت رسید، افزایش تمایل به فروش سهام در پی بازگشایی ضعیف نماد معاملاتی بانک تجارت منجر به کاهش شاخص در یک ساعت پایانی معاملات شد تا جایی که دفتر این هفته بازار در ایستگاه ۴۵۹ هزار و ۰۷۹ واحدی بسته شد.

رشد ۲.۹ درصدی در هفته‌ای که یک روز تعطیل در میان داشت. رشد شاخص هم وزن در همین مدت ۱.۶ درصد بود که حاکی از معاملات پر رونق در سهام شرکت‌های بزرگ‌تر در این هفته بود.

دیگر رویداد مهم در روز دوشنبه انجام عرضه اولیه گروه توسعه مالی مهر آیندگان بود که با نماد "ومهان" در بازار دوم فرابورس صورت پذیرفت. این عرضه اولیه با مشارکت نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رکورد هفته گذشته کلر پارس را شکست و اکنون می‌توان این شرکت را دارنده بزرگترین جمع سهامداری در کشور دانست. هر یک از این سهامداران موفق به خرید ۳۷۰ سهم شرکت تازه وارد در قیمت ۵,۶۲۵ ریال گردید و به این ترتیب ارزش بازار ومهان ۵۶,۲۵۰ میلیارد ریال تعیین شد. رتبه ۷۹ از نظر ارزش بازار، در میان توسعه صنایع بهشهر و بانک خاورمیانه که شاید بتوان انتظار داشت در سه روز آینده جایگاه آن تا رتبه ۷۰ ارتقا پیدا کند.

در مسابقات تلویزیونی مرسوم است که از برنده پرسیده شود با پول هنگفت ناگهان به دست آمده قصد دارد چه کند؟ بد نیست حداقل مقامات نهادهای عمومی و از جمله صندوق بازنشستگی نفت به اطلاع مردم برسانند با ۲۸۱۲.۵ میلیارد ریال سرمایه که در اثر اعتماد مردم به بازار، در یک روز به این مجموعه سرازیر می‌شود چه خواهند کرد؟!

با توجه به ارائه صورت‌های مالی شرکت پدیده شیمی قرن بر سامانه کدال می‌توان انتظار داشت به زودی شاهد عرضه اولیه سهام این شرکت نیز باشیم. پدیده شیمی قرن تولید کننده شوینده با برند اکتیو و وابسته به مجموعه گروه صنعتی گلرنگ است.

در این هفته وزیر اقتصاد با ارائه آماری اعلام کرد: "امسال ۲۶ هزار میلیارد تومان از نقدینگی سرگردان جامعه به سمت بازار سرمایه کوچ کرده است."

این اعتماد و استقبال بی سابقه از بازار سرمایه در صورت استمرار می‌تواند به تشکیل سرمایه و رونق تولید در اقتصاد ملی کمک کند. آنچه در این مقطع ضرورت دارد فراهم کردن اطمینان خاطر برای سرمایه گذاران است که بازار در شرایط تعادل قرار می‌گیرد و در این شرایط خطر سقوط شدید و یا فرساینده سرمایه آنان را تهدید نمی‌کند. بدین ترتیب می‌توان امید داشت فرهنگ سرمایه گذاری پس انداز خانوارها به صورت سهام شرکت‌ها نهادینه شود و در دوره کوتاهی شاهد کاربست این سرمایه‌ها در رشد اقتصادی کشور باشیم. این در حالی است که به صورت سنتی پس انداز عمده خانوارهای ایرانی یا به صورت سرمایه‌های راکد نظیر طلا، ارز و املاک نگهداری می‌شود که فی نفسه ایجاد ارزش نمی‌کند و تنها قابلیت حفظ قدرت خرید و در امان نگهداشتن سرمایه از آسیب تورم و زیان را دارد و یا به صورت سپرده‌های بانکی نگهداری می‌شود که علاوه بر آسیب پذیری نسبت به تورم موجب کاهش ریسک پذیری لازم برای سرمایه گذاری و تشکیل سرمایه ثابت می‌شود.

سهم شگفت انگیز بازار در این ایام را باید کشتیرانی جمهوری اسلامی دانست. شرکتی ارزنده که متأسفانه چند سالی است با توجه به تحریم‌های کمرشکن و کاهش مبادلات تجاری کشور سودآوری درخور خود را نداشته است. عمده دلیل رشد سهام این شرکت را ارزش بالای دارایی‌های آن می‌توان ذکر کرد. بنا بر تحلیل ارائه شده توسط یکی از فعالان بازار، ارزش روز کشتی‌های این شرکت با ظرفیت حمل بار بالغ بر پنج میلیون و ۲۶۰ هزار تن، سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است و با در نظر گرفتن سایر دارایی‌ها نظیر کشتی‌های حمل مواد خاص، یک میلیون و ۷۰۰ هزار کانتینر متعلق به آن و قیاس آن با بهای تمام شده این دارایی‌ها مازاد ارزشی بالغ بر ۶۲ هزار میلیارد تومان در ترازنامه شرکت نهفته است. این رقم تفاوت فاحشی با ارزش بازار این شرکت دارد. ارزش بازار این شرکت در پایان معاملات چهارشنبه پس از ۱۴۲ درصد رشد در یک ماه گذشته به ۲۵۰ هزار میلیارد ریال رسید.

مپنا نیز از شرکت‌های خبرساز این روزها بود. این شرکت از سویی اعلام کرد در صدد مشارکت در تولید خودروی برقی با همکاری شرکت سایپا است. از سوی دیگر در خبری اعلام شد شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و شرکت مپنا جهت بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره برداری از میادین پارسی و پرنج اقدام به انعقاد قرارداد کرده‌اند. بنا بر اعلام وزیر نفت این قرارداد منجر به افزایش برداشت از میادین موضوع قرارداد به میزان ۱۲۱ میلیون بشکه با درآمدی بالغ بر شش میلیارد دلار در طول ۱۰ سال دوره قرارداد می‌شود. انجام این قرارداد مستلزم ۱.۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری است. توضیحی در خصوص نحوه تأمین مالی این قرارداد ارائه نشده است. مپنا نیز همچون کشتی سازی، شرکتی است با حجم عظیمی از دارایی که ارزش روز این دارایی‌ها تفاوت فاحشی با ارزش بازار شرکت دارد، مالکیت بالغ بر ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه بخشی از دارایی‌های مپنا است.

دیگر شرکتی که بسیار مورد توجه علاقمندان به تجدید ارزیابی قرار گرفته است، مخابرات ایران است. در جدولی که یکی از کانال‌های تحلیلی منتشر کرد، املاک این شرکت در استان‌های مختلف کشور بالغ بر ۱۴.۷ میلیون متر مربع ذکر شده که ارزش روز آن بیش از ۴۴۲ هزار میلیارد است که جدا از دارایی‌های عملیاتی و سرمایه گذاری‌های این شرکت از جمله مالکیت همراه اول است. ارزش بازار مخابرات ایران در حال حاضر بالغ بر ۴۰۹ هزار میلیارد ریال است.

در گروه فولاد که سال پر رونقی را سپری کرد، خبرها حکایت از بهره برداری از طرح توسعه فولاد کاوه در بهار ۹۹ دارد. مدیرعامل این شرکت، اعلام کرد با بهره برداری از فاز دوم فولاد کاوه ظرفیت تولید فولاد این شرکت به دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن خواهد رسید. ظرفیت تولید فاز دوم به تنهایی سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خواهد بود. صادرات شرکت‌های فولادی در سال جاری نسبت به سال گذشته به‌رغم شرایط دشوار تحریم و کاهش تقاضای جهانی به دلیل جنگ تجاری چین و آمریکا، ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

در سهام شرکت‌های خودروساز، این هفته ایران خودرو و سایپا از برنامه خود برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها رونمایی کردند. در این راستا ایران خودرو از تصویب پیشنهاد ۲۰۰۸ درصد افزایش سرمایه از این محل در هیئت مدیره جهت ارائه به مجمع عمومی داد و هیئت مدیره سایپا نیز پیشنهادی در خصوص افزایش سرمایه ۴۴۰ درصدی جهت ارائه به مجمع تصویب کرد.

واکنش بازار به مصوبه هیئت مدیره ایران خودرو کاهش شش درصدی ارزش سهام در طول دو روز بعد از ارائه اعلام رسمی این خبر بود. این امر نشان دهنده لزوم احتیاط سرمایه گذاران در معامله سهام تحت تأثیر تجدید ارزیابی است زیرا در صورت اعلام افزایش سرمایه کمتر از انتظار بازار این افراد ممکن است دچار زیان شوند.

مدیرعامل بورس کالا در این هفته خبر از راه اندازی گواهی سپرده طلای آب شده در سال ۱۳۹۹ داد. این ابزار در کنار سایر محصولات مرتبط با طلا که پیش از این ایجاد شده بود نظیر صندوق‌های طلا و معاملات آتی سکه که پیش‌تر انجام می‌شد، می‌تواند جذابیت بازار سرمایه برای علاقمندان به سرمایه گذاری در طلا را افزایش داده و به پایداری حضور نقدینگی در بازار و همزمان، بهادار سازی دارایی‌های راکد، کمک شایانی کند.

قابل توجه است که این نوشته حاوی هیچ توصیه‌ای برای هرگونه تصمیم سرمایه گذاری شامل خرید و فروش نبوده و صرفاً بیان رویدادهای مرتبط با بازار سرمایه و نظر شخصی نگارنده است بنابراین مسئولیت هرگونه تصمیم بر عهده سرمایه گذاران خواهد بود.

** کارشناس ارشد مدیریت مالی، فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه و بورس

کد خبر 410296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.