پشت پرده مدیریت موفق پسماند در این شهر

سان فرانسیسکو آمار متفاوتی با سایر شهرهای ایالات متحده آمریکا در خصوص بازیافت یا کمپوست مواد زائد از خود نشان داده است؛ حدود ۸۰ درصد پسماند این کلانشهر، یعنی چیزی حدود یک و نیم میلیون تن در سال بازیافت می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گزارشات سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا حاکی است که شهروندان آمریکایی به ازای هر نفر در روز به طور میانگین حدود دو کیلوگرم مواد زائد تولید می‌کنند که از این میزان بیش از ۵۰۰ گرم کمپوست یا بازیافت می‌شود که این یعنی مدیران شهری از فرستادن حدود ۳۴ درصد از مواد زائد به دفن‌گاه‌های زباله جلوگیری می‌کنند.

سان فرانسیسکو آمار متفاوتی از سایر شهرهای ایالات متحده آمریکا در خصوص بازیافت یا کمپوست مواد زائد از خود نشان داده است؛ حدود ۸۰ درصد پسماند این کلانشهر، یعنی چیزی حدود یک و نیم میلیون تن در سال بازیافت می‌شود که مقامات رسمی در نظر دارند این میزان را به ۱۰۰ درصد برسانند. این افراد می‌خواهند با بکارگیری استراتژی‌های کارآمد، مواد زائد را به طور کامل بازیافت یا آن را تبدیل به کمپوست کنند تا دیگر هیچ نوع ضایعاتی به دفن‌گاه‌های زباله فرستاده نشود. مسئولان امیدوارند تا پایان سال ۲۰۲۰ به هدف خود دست یابند که حتی اگر به این هدف نرسند، همچنان سان فرانسیسکو پیشرو مدیریت پسماند در شهرهای ایالت متحده آمریکا بشمار می‌رود. مسئولان در کلانشهر نیویورک تنها قادرند حدود ۲۱ درصد پسماند را بازیافت کنند و در کلانشهر شیکاگو تنها ۱۰ درصد از ضایعات مورد استفاده دوباره قرار می‌گیرد.

چه عواملی باعث مدیریت موفق پسماند در سان فرانسیسکو شده است؟

پرسشی که ممکن است ذهن هر خواننده‌ای رابه خود مشغول کند این است که مدیران سان فرانسیسکو چگونه توانسته‌اند بخش اعظم پسماند این شهر را بازیافت یا کمپوست کنند. در سال ۲۰۰۹، دولت سان فرانسیسکو بازیافت و کمپوست را به یک اجبار در میان شهروندان و تجار تبدیل کرد و به عبارتی اولین قانون کمپوست و بازیافت را در شهر به مرحله اجرا در آورد. علاوه براین، استفاده از بعضی موادی که به محیط زیست آسیب می‌رسانند، نظیر استیروفوم و کیسه‌های پلاستیکی، برای مردم ممنوع شد. استفاده از کیسه‌های کاغذی به جای کیسه‌های پلاستیکی باعث شد مردم سان فرانسیسکو برای جایگزین کردن مواد مضر برای محیط زیست دست به نوآوری‌هایی بزنند و بدون دخالت و اجبار دولت، داوطلبانه مصرف بعضی از مواد را کنار بگذارند.

مقامات رسمی سان فرانسیسکو به منظور ترغیب شهروندان خود برای تغییر رفتار در این زمینه، نرخ مواد زائد جمع‌آوری شده را بسیار بیشتر از نرخ بازیافت و کمپوست نشان دادند و با فراهم آوردن سطل‌های جمع‌آوری پسماند با اندازه‌های متفاوت تلاش کردند میزان بازیافت و کمپوست را بسیار افزایش دهند. این افراد سطل‌هایی آبی‌رنگ با ظرفیت ۶۴ گالن برای بازیافت، سطل‌های سبزرنگ ۳۲ گالنی برای کمپوست و سطل‌هایی به رنگ سیاه با ظرفیت ۱۶ گالن برای مواد زائد در اختیار شهروندان سان فرانسیسکویی قرار دادند تا نگرش آن‌ها را نسبت به مشارکت در بازیافت و کمپوست مواد زائد تغییر دهند. کسب و کارها نیز بر اساس میزان پسماند، کمپوست و بازیافت شده مدیریت می‌شود به این صورت که هرچه استفاده آن‌ها از سطل‌های آبی و سبز بیشتر باشد، بیشتر از تخفیفات بهره‌مند می‌شوند و چنانچه ضایعات تولیدی آن‌ها زیاد باشد جریمه می‌شوند.

پشت پرده مدیریت موفق پسماند در سان فرانسیسکو

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث موفقیت مقامات رسمی کلانشهر سان فرنسیسکو در مدیریت پسماند شده است، سرعت بالای عملیات بازیافت و کمپوست در این شهر است. تمام مواد قابل بازیافت شهر به مرکز بازیافت منتقل می‌شود که این مرکز فضایی به مساحت ۲۰۰ هزار فوت مربع را در برگرفته است و در هر ساعت می‌تواند ۴۰ تا ۴۵ تن ضایعات را پردازش کند. تعداد ۱۴ نفر در این مرکز مشغول کار هستند و به پنل‌های دیجیتالی دارای تکنولوژی پیشرفته دسترسی دارند که به آن‌ها کمک می‌کند تفکیک موادی نظیر کاغذ، فلزات و پلاستیک‌ها را زیر نظر داشته باشند. سایر ضایعات نیز در یک مکان جمع‌آوری و به کارخانه‌های بازیافت مواد منتقل می‌شود.

علاوه براین، تمام موادی که قابلیت کمپوست شدن دارد، به مکانی مخصوص در شمال شرقی سان فرانسیسکو منتقل و در آنجا، دانه‌بندی و مخلوط می‌شود. در نهایت، ضایعات غنی از مواد مغذی به عنوان کود به کشاورزان و باغ‌داران فروخته می‌شود. جالب است بدانید که گردشگران بسیاری از سراسر دنیا از کارخانه‌های بازیافت و کمپوست مواد زائد در سان فرانسیسکو دیدن می‌کنند تا از چگونگی عملکرد این مکان‌ها برای مدیریت موفق زباله آگاه شوند.

کد خبر 410257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.