جذب سرمایه‌گذار به اصلاح نظام مدیریتی شهر منجر می‌شود

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: شهرداری‌ها موظف هستند فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی و از طریق وب سایت و سایر رسانه‌ها به اطلاع شهروندان برسانند و فرهنگ مشارکت را در جامعه ارتقا دهند.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از شیوه‌های افزایش سرعت در توسعه اقتصادی، آبادانی و ایجاد اشتغال، جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری در شهرها است.

وی با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذار می‌تواند به اصلاح نظام مدیریتی شهر و تبادل تجربیات اقتصادی و به کارگیری فناوری‌های نوین منجر شود، افزود: در مواجه با مسائل و مشکلاتی مانند انفجار جمعیت، بدی وضعیت رفت و آمد خودروها در خیابان‌ها و جاده‌ها، آلودگی‌ها و محیط‌زیست، سیل مهاجران، موج فزاینده حاشیه‌نشینی و صدها مسئله دیگر که شهرها با آن درگیر هستند، برنامه‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری‌های خصوصی جایگاه ویژه‌ای در بین مدیران شهری دارد.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: مدیریت شهری به منظور سرمایه‌گذاری در شهرها و فراهم‌آوردن طیف وسیع‌تر و کیفیت بهتری از خدمات اجتماعی و زیرساخت‌های کالبدی و تأمین منابع مالی مورد نیاز خود باید از مشارکت‌های مردمی و جذب سرمایه‌های آنها استفاده کند.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌هایی که در بحث سرمایه‌گذاری وجود دارد، آگاهی نداشتن شهروندان و سرمایه‌گذاران از عناوین جذاب سرمایه‌گذاری است که این موضوع باعث شده سرمایه‌گذاران کمتر به مشارکت با بخش دولتی فکر کنند، از این رو شهرداری‌ها موظف هستند فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی و از طریق وب سایت و سایر رسانه‌ها فرصت‌های سرمایه‌گذاری را به اطلاع شهروندان برسانند و فرهنگ مشارکت را در جامعه ارتقا دهند.

ابراهیمی اظهار کرد: به منظور تشخیص عناوین جذاب سرمایه‌گذاری و معرفی این عناوین به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری طرح پژوهشی «طراحی و اجرای سیستم ارزیابی صلاحیت سرمایه‌گذاران برای انجام طرح‌های مشارکتی» در پی آن است که با تکیه بر تجربیات سایر شهرها و کشورها و همچنین استفاده از نظرات صاحب‌نظران عناوین جذاب سرمایه‌گذاری را در شهر اصفهان را معرفی کند.

وی گفت: در طرح پژوهشی «طراحی و اجرای سیستم ارزیابی صلاحیت سرمایه‌گذاران برای انجام طرح‌های مشارکتی» مروری بر وضعیت موجود فعالیت‌های اقتصادی و پتانسیل‌های شهر اصفهان و مطالعه و بررسی تجربیات سایر شهرها به منظور تعیین عناوین جذاب سرمایه گذاری مورد بررسی قرار گرفت و تجربیات موفق سایر شهرها را در حوزه خدمات شهری مانند حمل و نقل شهری، مدیریت پسماند، بازسازی بافت فرسوده شهر، گردشگری و … منعکس ساخته که می‌تواند به عنوان تطبیقی برای حوزه شهری اصفهان قابل استفاده باشد.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه طرح پژوهشی «طراحی و اجرای سیستم ارزیابی صلاحیت سرمایه‌گذاران» برای انجام طرح‌های مشارکتی با بررسی آمار نامه شهر اصفهان اطلاعاتی را در دسترس قرار داده که بتوان نقاط کمبود و ضعف حوزه‌های مختلف شهری که در آن امکان سرمایه‌گذاری وجود دارد را تشخیص داد، اظهار کرد: با استفاده از منابع و مراجع معتبر و با بهره‌گیری از نظر صاحب نظران اقتصادی عناوینی را برای سرمایه‌گذاری ارائه کرده و در ادامه با توجه به مطالعات انجام شده در طول مدت اجرای پروژه در رابطه با حوزه‌های مختلف شهری عناوینی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف پیشنهاد شد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای انجام تعهدات پژوهش و معرفی عناوین جذاب سرمایه‌گذاری، به ارائه بیان مسئله و ضرورت پژوهش در مورد سرمایه گذاری و عوامل مؤثر بر آن و بررسی پتانسیل‌های اصفهان در حوزه شهری پرداخته شده است.

ابراهیمی اظهار کرد: بر اساس این پژوهش پنج عامل به عنوان مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر بر جذب سرمایه گذار معرفی شد و این عوامل در پرسشنامه‌ای که بر مبنای AHP و به صورت مقایسه زوجی عوامل طراحی شده بود به وسیله سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی شهر اصفهان مورد مقایسه قرار گرفت.

وی ادامه داد: بر اساس این پژوهش پنج فاکتور مؤثر بر جذب سرمایه گذار شامل بازدهی بالاتر، ریسک پایین‌تر، دوره بازگشت سرمایه کوتاه‌تر، محدودیت‌های قانونی و اداری پایین‌تر در رابطه با شروع و انجام پروژه سرمایه گذاری و تناسب پروژه با ساختار اقتصادی، فرهنگی و کالبدی شهر اصفهان شناخته شده است.

کد خبر 410250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.