علت ابهامات آماری میزان بارش‌ها در سرشاخه‌های زاینده رود چیست؟

در حالی که گزارش ها از بارش سنگین برف در ارتفاعات استان اصفهان و سرشاخه های زاینده رود در استان چهارمحال و بختیاری در روزهای اخیر حکایت دارد گویا آمار بارندگی ها در سایت هواشناسی دو استان کمی دور از واقعیت به نظر می رسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برف در روزهای گذشته بسیاری از مناطق غربی و شمالی کشور را سفید پوش کرده است. بارش سنگین برف در کردستان و اردبیل سبب مسدود شدن معابر شهری، قطعی آب و برق و انسداد محورهای مواصلاتی، جان باختن هشت نفر در گیلان و مصدومیت ۱۱۲ نفر دیگر در این استان شده است. همچنین رئیس اورژانس کشور روز گذشته از نجات ۱۰۸ زن باردار در گذرگاه‌های صعب العبور کوهستانی در حوادث برفی اخیر کشور خبر داد که سه نفر از آنها در استان اصفهان بودند.

در حالی که گزارش‌هائاز بارش سنگین برف در ارتفاعات غربی استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری و امدادرسانی جاده‌ای برای بازگشایی برخی محورهای مواصلاتی در روستاها حکایت دارد اما آمار ثبت شده از بارش‌ها در سایت‌های هواشناسی دو استان با واقعیت در برخی مناطق متفاوت است.

همچنین در روزهای اخیر در فضای مجازی مطالبی مبنی بر ابهام آمیز بودن آمار هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری از میزان بارش‌ها در کوهرنگ سرشاخه حوضه آبریز زاینده رود بین مردم دست به دست می‌شود. برخی معتقدند آمار و اطلاعات ارائه شده از بارش‌ها در سایت هواشناسی کمتر از میزان واقعی است؛ بنابر گفته منابع محلی در برخی مناطق به ویژه کوهرنگ ارتفاع برف حتی به چهار متر هم می‌رسد.

بارش ها در ارتفاعات کوهرنگ بیشتر از آمار هواشناسی است

در این پیوند شاهرخ پارسا مدیرکل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بارش چهارمتر برف را تأیید نمی‌کنم اما آمار بارش‌ها در ارتفاعات کوهرنگ بیشتر از محل ایستگاه هواشناسی است زیرا ایستگاه‌های ما باید جای استاندارد جانمایی شود و نمی‌توان در ارتفاعات آن را نصب کرد زیرا وزش باد و برف و احتمال دپوی برف و وقوع بهمن وجود دارد باید در محل استاندارد مستقر شود.

وی ادامه داد: ارتفاع برف در ایستگاه شاخص کوهرنگ تا (۲۳ بهمن ماه) به ۸۳ سانتیمتر رسیده است در حالی که مدت مشابه سال گذشته در این ایستگاه ۶۶ سانتیمتر بارش برف وجود داشت و در بلند مدت مشابه ۱۱۰ سانتیمتر بوده است.

پارسا افزود: ارتفاع برف امسال در این ایستگاه هواشناسی حتی تا ۱۲۰ سانتیمتر نیز رسید اما در ارتفاعات ممکن است اعداد خیلی درشت‌تر باشد؛ میزان ارتفاع برف در مناطق مرتفع و گردنه‌ها با ایستگاه هواشناسی فرق می‌کند زیرا بارش‌ها در ارتفاعات بیشتر است. بی شک میزان بارش‌ها در گردنه چری یا روستای سرآقاسید از محل ایستگاه‌های هواشناسی بیشتر است.

پارسا با بیان این که بارش در کوهرنگ زیاد بوده است، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال آبی تا ۲۳ بهمن ماه در کوهرنگ ۵۱۲ میلیمتر بارش داشتیم در حالی که بارندگی‌ها سال آبی گذشته در مدت مشابه یک هزار ۱۵۸ میلیمتر و در مقایسه با بلند مدت ۷۸۵ میلیمتر بوده است.

کوهرنگ ۳۵ درصد کاهش بارندگی دارد

مدیرکل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: این آمار نشان می‌دهد که کوهرنگ امسال نسبت به سال گذشته ۵۶ درصد و نسبت به بلند مدت ۳۵ درصد کاهش بارندگی دارد؛ این آماری است که مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور منتشر کرده است.

وی با بیان این که در کوهرنگ سه ایستگاه هواشناسی وجود دارد، اضافه کرد: یک ایستگاه در چلگرد و در مرکز شهرستان است، یک ایستگاه در منطقه دوآب صمصامی (بهمن آباد) و دیگری در گردنه چلگرد جانمایی شده است. آماری که از کوهرنگ ارائه می‌شود آمار ایستگاه چلگرد است در حالی که در ایستگاه دوآب صمصامی حتی بارش‌ها کمتر از ایستگاه شاخص (چلگرد) است؛ براساس آمار امسال در دوآب صمصامی ۳۶۴ میلیمتر بارش داشتیم که از کوهرنگ کمتر است این در حالی است که میزان بارش‌ها در ارتفاعات مانند گردنه چری و روستای سر آقا سید بیشتر از میزان بارش‌ها در محل ایستگاههای هواشناسی است.

کاهش ۳۴ درصدی بارش‌ها در استان چهارمحال و بختیاری

پارسا بیان کرد: مجموع بارش‌های استان چهارمحال و بختیاری از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه) تا ۲۳ بهمن ۹۸ به ۲۲۶ میلیمتر رسیده است در حالی که میانگین بارشی مدت مشابه سال گذشته ۴۶۶ میلیمتر و میانگین بلندمدت مشابه ۳۳۴ میلی متر بوده است.

وی افزود: بارش‌های امسال استان چهارمحال و بختیاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۲ درصد و نسبت به بلند مدت مشابه ۳۴ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری با بیان این که امسال بارش‌ها بیشتر به صورت برف بوده است، ادامه داد: ماندگاری برف نسبت به بارش‌هایی که به صورت روان آب از استان خارج می‌شود، بیشتر است.

وی گفت: سال آبی جاری در تمام استان چهارمحال و بختیاری حدود ۳۴ درصد کاهش بارش داریم اما امیدواریم با بارش‌های خوبی که طی روزهای آینده و اسفندماه خواهیم داشت کمبود بارش‌ها را اندکی جبران کند.

پارسا افزود: از اواخر روز یکشنبه تا چهارشنبه هفته آینده بارندگی خواهیم داشت و براساس پیش بینی بلندمدت در اسفندماه انتظار می‌رود بارش‌هایی فراتر از نرمال را در استان داشته باشیم.

نمی‌توان در همه گردنه‌ها و مناطق برفگیر ایستگاه راه اندازی کرد

همچنین حمیدرضا خورشیدی مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در رابطه با آمارهای ارائه شده از سوی این مرکز درباره میزان بارش‌های روزهای گذشته به خبرنگار ایمنا گفت: غرب استان بسیار گسترده است و هر چه به سمت محورهای کوهستانی و غرب می‌رویم بارش‌ها بیشتر است؛ در آنجا ایستگاه نداریم که میزان بارشها را گزارش کنیم؛ هواشناسی هر محلی که ایستگاه دارد بارش‌ها را ثبت می‌کند قطعاً در گردنه‌ها ایستگاهی نداریم که بارش‌ها را ثبت کنیم.

وی درباره علت نبود ایستگاه هواشناسی در هر منطقه توضیح داد: به رغم اینکه هواشناسی باید ایستگاه‌های بیشتری داشته باشد اما استقرار یک ایستگاه، نگهداری آن و تأمین نیروی آن در گردنه‌ها دشوار است، نمی‌توان در همه گردنه‌ها و نقاط برفگیر ایستگاه راه‌اندازی کرد؛ هیچ جای دنیا اینگونه نیست.

خورشیدی با بیان این که از نظر آماری مشکلی وجود ندارد، گفت: با وجود اینکه آمار بارشی برخی مناطق را نداریم اما در استان مجاور ایستگاه هواشناسی وجود دارد و از آمار ثبت شده آنها، پهنه بندی و نقشه‌های ماهواره‌ای آمار می‌گیریم.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: مشخص است که در قسمت غرب استان و سرچشمه‌ها میزان برف خوبی ثبت شده است اینگونه نیست که اطلاعات نداشته باشیم؛ کلیات در سرچشمه‌ها و کوهرنگ ثبت می‌شود.

کد خبر 410247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.