استفاده از بستر فناوری در اتوبوسرانی مشهد

سخنگوی سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد گفت: قابلیت‌های پرداخت بهای خدمات به صورت کارت بلیت، مسیریابی هوشمند خطوط، اعلام آنلاین زمان رسیدن ناوگان به ایستگاه در اپلیکیشن نقشه همراه مشهد و قابلیت شارژ «من‌کارت» از اقدامات این سازمان در خصوص هوشمندسازی و استفاده از بستر فناوری است.

عباس اتحادی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اقدامات هوشمندسازی، اظهار کرد: در راستای فراهم شدن زیرساخت‌های هوشمندسازی در حوزه سازمان اتوبوسرانی، قابلیت الکترونیکی شدن فرایندهای در حال گردش در سامانه BIS، مدیریت هوشمند ناوگان در سامانه AVL و مدیریت تعمیر و نگهداری ناوگان در سامانه IMS راه‌اندازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه خدمات شهروندی قابلیت‌های پرداخت بهای خدمات به صورت کارت بلیت، مسیریابی هوشمند خطوط و نمایش ایستگاه‌های سطح شهر، اعلام آنلاین زمان رسیدن ناوگان به ایستگاه در اپلیکیشن نقشه همراه مشهد و قابلیت شارژ «من‌کارت» در نرم‌افزار موبایلی از دیگر اقدامات در خصوص هوشمندسازی و استفاده از بستر فناوری است.

سخنگوی سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد ادامه داد: قابلیت‌های سنجش کیفیت خدمات در نرم‌افزار موبایلی «شهر من» و دریافت خدمات الکترونیکی از بستر شبکه بی‌سیم در پایانه‌های سطح شهر نیز برای تسریع و سهولت ارائه خدمات به شهروندان فراهم شده است.

وی اظهار کرد: در سال جاری واگذاری تبلیغات روی بدنه اتوبوس‌ها از طریق شهرداری صورت پذیرفته که منبع درآمد بوده است.

اتحادی با اشاره به اقدامات انجام شده برای افزایش رغبت شهروندان مشهدی جهت استفاده از اتوبوس برای انجام سفرهای درون شهری به جای استفاده از خودروهای شخصی، افزود: به طور کلی محدودیت هر سفر حمل و نقلی جذب مسافر به  پارامترهایی چون هزینه و زمان سفر، زمان دسترسی به وسیله و راحتی وسایل حمل و نقل عمومی وابسته است.

وی ادامه داد: بهای تمام شده هر سفر در سیستم اتوبوسرانی مشهد ۱۹,۲۰۰ ریال در سال جاری برآورد شده است که مسافران برای استفاده از خدمات اتوبوسرانی تنها ۶,۵۰۰ ریال معادل ۳۴ درصد هزینه سفر را پرداخت می‌کنند که از این بابت بسیار مقرون به صرفه است.

سخنگوی سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد گفت: متوسط زمان سفر مسافران در سیستم اتوبوسرانی ۳۲ دقیقه و متوسط طول سفر مسافران ۹.۵ کیلومتر است، از این رو متوسط سرعت سفر شهروندان در سامانه اتوبوسرانی مشهد ۱۷.۸ کیلومتر بر ساعت است.

وی تصریح کرد: برای کاهش زمان دسترسی شهروندان به ناوگان اتوبوسرانی تلاش شده شهروندان با پیمایش فاصله حدود ۲۰۰ الی ۲۵۰ متر به یکی از ایستگاه‌های اتوبوس دسترسی یافته و متوسط زمان انتظار شهروندان در ایستگاه‌ها نیز به ۵.۵ دقیقه محدود شود.

اتحادی با بیان این که توسعه خطوط BRT و مسیرهای ویژه از دیگر اقداماتی است که می‌تواند با افزایش سرعت ناوگان، زمان انتظار شهروندان را در استفاده از حمل و نقل همگانی کاهش دهد، اظهار کرد: تلاش برای نوسازی ناوگان، بازسازی و تجهیز ناوگان به سیستم سرمایشی از جمله اقدامات سازمان اتوبوسرانی مشهد برای افزایش حس راحتی در استفاده از ناوگان اتوبوسرانی است.

کد خبر 410241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.