مستندنگاری آثار تاریخی یافت شده در چهارباغ

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: هرگونه آثار تاریخی یافت شده در زیر محور چهارباغ توسط ناظران کاملاً مستندنگاری شده و با ارائه جزئیات خاص حفاظت شده که این آثار در زیر کف‌سازی اجرا شده کاملا قابل ارزیابی است.

سید احمد حسینی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با ابلاغ بودجه سال ۹۵ سازمان نوسازی و بهسازی و تأکید بر تسریع در اجرای پیاده‌راه سازی چهارباغ (نامه پیوست به شماره ۲۸.۹۴.۴۸۹۴ مورخ ۹۴.۱۲.۱۰‬) تهیه طرح آن در دستور کار این سازمان قرار گرفت.

وی افزود: پس از تهیه پیش طرح و رایزنی‌های متعدد با سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان مقرر شد برای باستان شناسی محور چهارباغ توسط میراث مجوزهای لازم دریافت شود، از این رو مجوز لازم از پژوهشگاه میراث فرهنگی کل کشور به شماره ۹۵۲۱۴۱.۰۰.۲۲۹۲ مورخ ۹۵.۰۸.۱۹ توسط اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان دریافت و باستان‌شناسی انجام شد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان این که طرح پیاده‌راه سازی چهارباغ بر اساس یافته‌های باستان‌شناسی تهیه و مصوبه پیاده‌راه‌سازی محورهای سواره شرق و غرب در تاریخ ۹۵.۵.۲۶ از میراث فرهنگی استان دریافت شد، تصریح کرد: طی این مصوبه مقرر شد در محور میانی خاکبرداری دستی صورت پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: مصوبات کمیته فنی فاز یک و فاز دو، شورای سیاست‌گذاری در شهرداری و مصوبات شورای هماهنگی ترافیک استان در استانداری دریافت شد.

حسینی‌نیا با بیان این که عملیات اجرایی محورهای شرق و غرب با نظارت ناظران باستان شناسی معرفی شده از اداره کل میراث فرهنگی انجام شده است، اظهار کرد: هرگونه آثار تاریخی یافت شده در زیر محور چهارباغ توسط ناظران کاملاً مستند نگاری شده و با ارائه جزئیات خاص حفاظت شده که این آثار در زیر کف‌سازی اجرا شده کاملاً قابل ارزیابی است.

وی با تاکید بر این که در محور میانی چهارباغ خاکبرداری دستی لایه‌های کف‌سازی متأخر (معاصر) شده است، گفت: طرح محور میانی همراه تمامی جزئیات اجرایی جهت دریافت مصوبه به اداره کل میراث کشور ارسال شده پس از چندین ماه بررسی کلیات این طرح (با در نظر گرفتن تمامی موارد تاریخی) در نامه به شماره ۹۷۲.۱۲۳.۱۰۵۷۸ مورخ ۹۷.۱۰.۱۷‬ مورد تأیید قرار گرفت و جزئیات اجرایی آن طی نامه میراث فرهنگی کل به میراث فرهنگی استان (نامه به شماره ۹۸۳۵۰۱.۷۶۸۹ مورخ ۹۸.۲.۱۱ تأیید شد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تاکید کرد: بر اساس اسناد تصویری اواخر دوره قاجار، پیش بینی شد که در حدفاصل آمادگاه تا مادی نیاصرم جهت آبیاری فضای سبز چهارباغ و باغات اطراف محور به احتمال زیاد آبراهی وجود داشته باشد که بر این اساس پس از دریافت مجوزهای لازم در خصوص کاوش‌های باستان شناسی از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور، فاز چهارم عملیات کاوش‌های باستان شناسی پروژه مذکور طی قراردادی به دانشگاه کاشان و گروه کارشناسی محول شد که بر اساس کاوش‌های صورت گرفته بخشی از آبراه منشعب شده از محل آبراه اصلی یافت شد.

وی افزود: گزارش تهیه شده توسط گروه باستان‌شناسی به پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور ارسال و بر مبنای گزارش مذکور و طی جلساتی که در دفتر حفظ و احیا بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی برگزار شد، موضوع با حضور نماینده شهرداری در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کل کشور مورد بررسی قرار گرفت.

حسینی‌نیا ادامه داد: بر اساس مصوبات صورت‌جلسه مورخ ۹۸.۱۱.۸ منضم به نامه شماره ۹۸۳۵۰۱.۷۲۸۷۴ مقرر شد به منظور حفظ ساختارهای تاریخی، بقایای کشف شده در کاوش‌ها با نظر وزارت خانه (دیتایل های مصوب) در ویترین نگهداری و در معرض نمایش عموم قرار گیرد.

کد خبر 410240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.