مواضع اصلاح طلبان در مورد مسائل سیاسی روز چیست؟

دیشب نشست هم اندیشی «چه باید کرد؟» با موضوع بحث و تبادل نظر پیرامون مواضع اصلاح طلبان و نیروهای فعال اجتماعی - سیاسی در باره مسائل روز، در محل حزب کارگزاران سازندگی استان اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این نشست فتح الله معین، نایب رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان اظهار کرد: شرایطی که برای فعالیت اصلاح طلبان فراهم شده، مناسب نیست و حضور فعالان اصلاح‌طلب در این برهه از زمان نشان می‌دهد هنوز اعضای این جریان به دنبال اصلاح وضعیت جامعه هستند.

وی افزود: خداوند، انسان را به عنوان خلیفه و جانشین خود بر روی زمین به فرشتگان معرفی کرد و یکی از ویژگی‌های ذاتی آنها داشتن آزادی و اراده است. خداوند همواره در قرآن کریم بر این ویژگی تاکید کرده است که آزادی در انتخاب به عنوان یکی از ارزش‌های انسانی است.

نایب رئیس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان استان اصفهان با بیان اینکه حس انتخاب و پرسشگری همواره در انسان‌ها وجود داشته است، تصریح کرد: افزایش جمعیت یکی از اتفاقات مهم در سه قرن اخیر بوده و پیچیدگی جوامع و رشد تکنولوژی تأثیرات فراوانی بر جامعه داشته و توسعه ارتباطات و اطلاعات نیز موجب شده تا دیگر کسی نتواند برنامه‌ریزی دقیقی برای جوامع انسانی داشته باشد.

معین اضافه کرد: اگر تمام عقل انسان‌ها را بکار نگیریم، نمی‌توانیم جوامع انسانی را اداره کنیم. در قرن ۲۱ هیچکس نمی‌تواند ادعا کند بر همه علوم تسلط دارد. اگر می‌خواهیم در انجام امور موفق باشیم باید همه تفکرات را با دعوت مکرر به صحنه بکشانیم و زمینه مشارکت آنها را فراهم کنیم. تصور اینک ه می‌شود جامعه ۸۰ میلیون نفری کنونی ایران را با روش‌های ۱۰۰ سال گذشته اداره کرد، اشتباه و ناصحیح است و معنی بلوغ سیاسی این است که جامعه به نحو متناسب اداره شود.

نایب رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان خاطر نشان کرد: دموکراسی در فرانسه قوی‌تر از بقیه کشورهای اروپایی نیست؛ بلکه کشورهای اروپایی توانسته‌اند با فرانسه در مسیر دموکراسی همگام باشند. فطرت انسانی احترام به همه انسان‌ها و تفکرات را توصیه می‌کند و راه حل برگشت به امکان انتخاب و اعتماد مردم‌، بکارگیری متناسب همه تفکرات برای حل مشکلات جامعه بوده و بی شک با این روند حل مشکلات نیز تدریجی خواهد بود.

معین با بیان اینکه شرایط کنونی را مناسب نمی‌دانیم و به وضعیت موجود همواره اعتراض می‌کنیم، افزود: اگر به روند بررسی FATF انتقاداتی شده، نتیجه حضور نمایندگان اصلاح طلب در مجلس شورای اسلامی است؛ در صورتی که اگر آن‌ها نبودند نیاز به مطرح کردن مسائل مربوط به این لوایح در جامعه نبود.

اصلاح طلبی راه بسیار سختی است

کوروش خسروی، عضو شورای مرکزی حزب عدالت و آزادی نیز در این نشست با تاکید بر لزوم حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: سندرم موفقیت لحظه‌ای، سندرمی بسیار رایج در کشور ماست. نمونه بارز وجود این سندرم در جامعه در تبلیغات محیطی شهر مشهود است.

وی افزود: مردم ما به روش تدریجی برای بهبود وضعیت اعتقاد ندارند. در تعاملات سیاسی، سندرم موفقیت لحظه‌ای مشهود است و افراد ناراضی از تصمیمات اخیر دنبال منجی هستند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان، تصریح کرد: زمانی که روند تحقق دموکراسی در کشورهای دنیا را بررسی می‌کنیم متوجه بازه زمانی طولانی تحقق آن در این کشورها می‌شویم. ما نباید انتظار داشته باشیم راهی که جوامع انسانی پیشرفته برای تحقق دموکراسی طی کرده‌اند را یک شبه طی کنیم.

خسروی با بیان اینکه باید تلاش کنیم نیروهای جامعه را کنترل کنیم تا به سمت تصمیمات ویرانگر نروند، اضافه کرد: دولت هشت ساله اصلاحات نمونه درخشان کارنامه اصلاح طلبان بوده و دولت هشت ساله آقای احمدی نژاد نیز تاریک‌ترین کارنامه اصولگرایان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی اصلاح طلبان قدر خاتمی را ندانستند و در سال ۸۴ مسئله عبور از خاتمی را مطرح کردند، ادامه داد: تبعات سندرم موفقیت لحظه‌ای چندین دهه است که جامعه ایران را آزار می‌دهد. باید برای جامعه تبیین کنیم که موفقیت به طی بازه‌ای زمانی نیاز دارد.

عضو شورای مرکزی حزب عدالت و آزادی تصریح کرد: مدیریت عالی نظام به گردش نخبگانی اعتقاد دارد و این استراتژی بلند مدت مقام معظم رهبری است؛ نباید از همین تک صدایی که برایمان مانده چشم‌پوشی کنیم و مجلس را تقدیم جریان‌های دیگر کنیم. پیش بینی نرخ پایین مشارکت در رأی گیری ها و تکثر مشارکت طرفداران جناح‌های دیگر نشان می‌دهد شانس ما برای راهی کردن تنها کاندیدای‌مان متغیر است.

خسروی افزود: راهی شدن کاندیدای مورد نظر اصلاح طلبان استان اصفهان به مجلس شورای اسلامی می‌تواند پیروزی بزرگ و شاخص باشد. امسال ترغیب همه جامعه به سمت انتخابات بسیار سخت است لیکن از این ظرفیت محدودی که ایجاد شده چشم‌پوشی کنیم.

وی یادآور شد: باید با رأی خود در انتخابات آینده، این پیام را به مردم بدهیم که جریان اصلاحات هنوز زنده است و پویایی دارد. اصلاح طلبی راه بسیار سختی است؛ از طرفی با کسانی طرف هستیم که هیچ ابزاری جز چانه زنی برای تعامل با آنان نیست و از سوی دیگر طیفی از مردم ناراضی هستند و از این جریان مطالبه گری می‌کنند.

تهدید شدیم اما از مردم حمایت کردیم

حیدرعلی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، اظهار کرد: اصلاح طلبان در دوره‌های مختلف مورد نامهربانی قرار گرفته‌اند. زمانی که کاندیداهای شاخص ما رد صلاحیت می‌شوند مردم دیگر کاندیداهای ما را درست نمی‌شناسند و رأی نمی‌دهند.

وی افزود: شورای نگهبان، علت رد صلاحیت‌ها را مشکلات اقتصادی عنوان می‌کند، اما اختلاف سلیقه‌های سیاسی نیز در رد صلاحیت‌ها تأثیر گذار بوده است. مجلس دهم توانست بسیاری از طرح‌ها و لوایحی که مجالس دیگر جرأت ورود به آنها را نداشتند، بررسی کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از وظایف نمایندگان مجلس اعلام نظر درست در خصوص مسائل مختلف است، تصریح کرد: اگر نسبت به اختیارات و محدودیت‌های نمایندگان مجلس آگاهی داشته باشیم می‌توانیم انتظارات خود از مجلس را ساماندهی و برنامه ریزی کنیم.

عابدی اضافه کرد: جامعه باید پویا بوده و به سمتی برود که احزاب، نمایندگان واقعی مردم باشند. اگر ما با یکدیگر صحبت نکنیم، چه کسی باید ما را نقد کند؟ منبع اطلاعاتی همه ما فضای مجازی شده و از این رو اقشار مردم یک موضع سیاسی را دنبال می‌کنند.

وی با تاکید بر نقش دانشگاه در روند توسعه جامعه، ادامه داد: عملکرد مجلس دهم و نمایندگان اصلاح طلب در انتخابات شوراهای شهر را بی نظیر و مثبت ارزیابی می‌کنم و به رغم اینکه با انواع پیام‌ها تهدید شدیم، در راه حمایت از مردم در مصوبات و قوانین عقب ننشستیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اغلب نمایندگان فراکسیون امید، دوره اولی بودند و از این رو اصلاح طلبان در اغلب کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی و هیئت رئیسه راه پیدا نکردند. سعی کردیم در زمان نمایندگی خود در مجلس شورای اسلامی در بعد نظارت و قانونگذاری هیچیک از بخش‌های استان را فدای بخش دیگر نکنیم و عملکرد قابل قبولی داشته‌ایم.

کد خبر 410233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.