علیان: کف سازی چهارباغ قابل بازگشت است

مسئول باستان شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی اصفهان گفت: در کف سازی چهارباغ ومحل هایی که آثار تاریخ وجود دارد ابتدا یک لایه ماسه و دو لایه پلاستیک قرار داده شده سپس خشکه سنگ بدون ملات ریخته و در نهایت سنگ فرش اجرا شده است. به هیچ وجه لایه‌هایی که در حال اجرا است با خاک چهارباغ مستقیم تلاقی پیدا نمی کند.

علمدار علیان در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به کف سازی ها در چهارباغ عباسی اظهار کرد: کاوش‌های باستان شناسی در محور چهارباغ سابقه طولانی ندارد و تقریباً چهار الی پنج سالی می‌شود که در این گذر کار باستان شناسی انجام شده است. پیش‌تر تنها در سال ۱۳۸۳ یک فصل باستان شناسی در چهارباغ انجام شد و در کل پنج یا شش فصل کار کاوش توسط اساتید مختلف در چهارباغ انجام شده است. تمام گزارش‌ها و داده‌هایی که در طی این کاوش‌ها به دست آمده موجود و قابل استناد است.

مسئول باستان شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان ادامه داد: در فصلی که خودم حفاری کردم به کف‌سازی‌های دوره صفوی، قاجار و حتی پهلوی درست روبرو خیابان عباس آباد و جایی که اکنون ایستگاه مترو است برخورد کردیم. وضعیت لایه‌های تاریخی در کل چهارباغ به یک شکل است و در محور میانی این خیابان کف‌سازی‌های دوره صفوی را همچنان داریم.

چهارباغ یک سایت باستان شناسی در میان زمین کشاورزی نیست

وی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه پروژه‌های جدید چهارباغ در راستا حفظ هویت این گذر بوده، توضیح داد: ابتدا باید دید که با چه فضایی مواجه هستیم، مثلاً آیا با یک محوطه باستانی در یکی از اراضی کشاورزی بیرون از شهر اصفهان طرف هستیم یا با یک خیابان تاریخی ثبت شده در آثار ملی که در گذر زمان حوادث زیادی را تجربه کرده؟! وقتی راجع به موقعیتی در قلب شهر اصفهان صحبت کنیم شرایط بسیار فرق می‌کند. همان اندازه که باید دلسوز آثار تاریخی حفظ هویت‌های تاریخی و فرهنگی باشیم به همان میزان باید در نظر داشته باشیم که چهارباغ یک خیابان است که به دفعات زیاد دست‌خوش تغییر شده است.

علیان افزود: اگر ۱۵ یا ۲۰ سال پیش اتفاقی در چهارباغ رخ می‌داد این حساسیت نسبت به این میراث فرهنگی وجود نداشت. هیچ رسانه‌ای در دهه‌های گذشته درباره مجتمع‌های تجاری که در چهارباغ ساخته شد جهت‌گیری نکرد. اما هر دغدغه‌مندی باید این درک را داشته باشد که این میراث چه شرایطی داشته و چه شرایطی را پیدا خواهد کرد.

کف‌سازی چهارباغ قابل بازگشت است

مسئول باستان شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به شرایط چهارباغ پیش از پیاده‌راه شدن، تصریح کرد: قبل از کف سازی حدود ۳۰ سانتی‌متر آسفالت در خیابان چهارباغ وجود داشت. در محور میانی نیز دوچرخه‌روها آسفالت بود و در میان دو راه دوچرخه‌رو بلوک‌های بتنی قرار داشت. برداشتن آسفالت بسیار دشوار است. حالا آسفالت و بتن‌ها حذف شده و سنگ فرش اجرا شده است.

وی با تشریح چگونگی کف‌سازی چهارباغ، اظهار کرد: در محل‌هایی که آثار تاریخی وجود دارد ابتدا یک لایه ماسه و دو لایه پلاستیک قرار داده شده سپس روی لایه پلاستیک خشکه سنگ بدون ملات ریخته و در نهایت سنگ فرش اجرا شده است. به هیچ وجه لایه‌هایی که در حال اجرا است با خاک چهارباغ مستقیم تلاقی پیدا نمی‌کند و هر زمان می‌توان آن‌ها را برداشت. این درحالی است که دو سال پیش برای حفاری در چهارباغ باید با کاتر و بیل‌بک به جان چهارباغ می‌افتادند تا آسفالت و بتن کنده شود.

سایت موزه کاخ جهان نما باقی خواهد ماند

علیان درباره کاخ جهان‌نما خاطرنشان کرد: حفاری کاخ جهان‌نما پیشنهاد ما بود و وقتی که حفاری انجام شد پیشنهاد سایت موزه آن را نیز مطرح کردیم. قسمتی از کاخ جهان‌نما که در ابتدای خیابان چهارباغ قرار دارد، درواقع یک حوض است که وظیفه تداوم جریان آب در محور میانی چهارباغ را داشته و این حوض در سطح بالا و به صورت نمادین اجرا خواهد شد. ضمن اینکه هیچ تداخلی میان سطح بالایی و خاک چهارباغ وجود ندارد.

مسئول باستان شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان در پایان تاکید کرد: بر اساس مصوبه شورای فنی تهران کاخ جهان‌نما باید یک روزی بازسازی شود. فعلاً قسمت پایه‌های کاخ جهان نما به شکل سایت موزه تا هر زمانی که شرایط بازسازی کاخ فراهم شد، باقی خواهد ماند.

کد خبر 410200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.