از هشدار یونسکو تا انتظار رای دولت برای یک سند

سیزدهمین نمایشگاه گردشگری و سی‌وسومین نمایشگاه صنایع‌دستی در تهران در حالی افتتاح شد که مونسان "از آماده شدن سند توسعه گردشگری که در انتظار تصویب دولت است" سخن گفت و نماینده یونسکو برای اثرات تخریب گردشگری هشدار داد.

به گزارش ایمنا، در این نمایشگاه ٩٨۶ شرکت داخلی از مجموع آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها، صنایع و تجهیزات وابسته هتلی، شرکت‌های حمل و نقل دریایی، ریلی و هوایی، گردشگری ورزشی، سلامت، دانش‌بنیان‌ها و بوم‌گردی‌ها در کنار هنرمندان صنایع‌دستی حضور دارند. همچنین ۴٣ شرکت به نمایندگی از کشورهای خارجی در این نمایشگاه حاضر شده‌اند.

تمرکز اصلی این نمایشگاه‌ها بر استان‌ها است تا با نمایش ظرفیت‌های خود در سه بخش گردشکری، صنایع دستی و میراث فرهنگی برای سفرهای نوروزی اعلام آمادگی کنند.

در مراسم افتتاحیه که ۲۳ بهمن ماه با یک ساعت تأخیر در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نماینده سازمان گردشگری سوئیس، جمعی از سفرای کشورهای مقیم در ایران، برخی از استانداران و مدیران گردشگری و فعالان بخش خصوصی حضور داشتند.

سند گردشگری منتظر رأی دولت

علی‌اصغر مونسان - وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - از آماده شدن سند توسعه گردشگری که در انتظار تصویب دولت است خبر داد و افزود: برنامه ملی گردشگری که با همکاری سازمان جهانی گردشگری و دفتر یونسکو در حال آماده سازی است تا ابتدای تابستان به نتیجه می‌رسد.

وی گفت: با حجم سرمایه گذاری صورت گرفته در گردشگری روزهای خوبی خواهیم داشت.

مونسان در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با اشاره به التهابات و وقایعی که اخیراً گردشگری ایران را متأثر کرده است، اظهار کرد: در جنگ، گردشگری را سرپا نگه داشتیم، حالا هم می‌توانیم.

وی ادامه داد: متأسفانه موضوعات سیاسی بر گردشگری سوار می‌شود و شاید تبلیغات منفی خارجی سوءاستفاده از این اتفاقات باشد. حوادث تلخی افتاده، سقوط هواپیما خیلی تلخ بوده اما اینکه آن را توسعه دهیم فراتر از یک حادثه است و آنهایی که این کار را می‌کنند اهداف دیگری را دنبال می‌کنند. در کشورهای دیگر حوادثی رخ داده اما ابعاد حادثه در همان سطح بوده و گردشگری خود را داشته است.

او همچنین به حضور سفیر چین در این مراسم اشاره کرد و ضمن همدردی با مردم این کشور به دنبال شیوع ویروس مرگبار کرونا، گفت: مطمئنم چین می‌تواند این بیماری را کنترل کند.

وی در ادامه سخنانش، ابعاد گردشگری را فراتر از اقتصاد دانست و اظهار کرد: یکی از مهمترین کارکردهای گردشگری، معرفی فرهنگ‌ها و ملت‌ها به یکدیگر است که به ایجاد مودت و رابطه خوب بین کشورها کمک می‌کند و ابعاد پایداری از توسعه را رقم می‌زند. فرهنگ هم مانند بخش هنری اگر مخاطب نداشته باشد و در تعامل قرار نگیرد از بین می‌رود. اعتقاد دارم گردشگری با چرخش فرهنگ‌ها و معرفی فرهنگ‌ها موجب رونق و ارتقا دستاوردهای بشری می‌شود.

مونسان یادآور شد: قبل از اینکه گردشگری نگاه اقتصادی داشته باشد نگاه صلح پروری و مودت بین دولت‌ها و کشورها دارد، هر جا گردشگری رونق دارد تعامل آن کشور با دنیا برقرار است.

وزیر میراث فرهنکی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در کشور ما نیز گردشگری ابزاری برای معرفی کشور، تمدن کهن و داشته‌هایمان است که در کنار آن حتماً ابعاد اقتصادی و ایجاد شغل شکل می‌گیرد. گردشگری سهم بزرگی در ایجاد اشتغال دارد و از میراث فرهنگی پاسداری و حفاظت می‌کند. فکر نمی‌کنم برای انتقال دستاوردهای بشری و بهتر از گردشگری ابزاری وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در کشور ما گردشگری چندی است مورد توجه قرار گرفته و شخص رئیس جمهور نیز توجه ویژه‌ای به آن دارند و معتقد است کشوری که این همه میراث ناملموس و ملموس دارد، گردشگری ذاتاً ظرفیتی در آن نهفته است و با حداقل فعالیت و سرمایه می‌توانیم یکی از کشورهای مهم و صاحب نقش در گردشگری باشیم.


وی با اشاره به حضور هنرمندان صنایع دستی در نمایشگاه گردشگری، گفت: به واسطه حضور صنایع دستی در جشنواره فجر به این نتیجه رسیدم که کیفیت آثار به شدت ارتقا یافته است.

هشدار یونسکو برای اثرات مخرب گردشگری

وتان سوتکوفسکی - سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران - در سخنانی به بیان رابطه صنایع دستی و گردشگری پرداخت و نسبت به رویکردی که صنعت گردشگری در پیش گرفته هشدار داد و یادآور شد: میراث فرهنگی ناملموس برای تبلیغات و سوددهی نیست، از مردم محلی برخواسته و برای آنها است. امروزه به نظرم می‌رسد اهداف گردشگری خلاف اینها باشد، گردشگری صنعتی تجاری برای سود و اهداف اقتصادی و مصرف گرا است؛ گردشگری آن را می‌طلبند آن را ایجاد می‌کنیم آن را دوست ندارد آن را حذف می‌کنیم. پس ما چطور می‌توانیم به شکلی پایدار از گردشگری دست یابیم و از میراث ناملموس و سنت‌های بومی پاسداری کنیم.

او چارچوب مدیریتی را متضمن توسعه پایدار در گردشگری و پایداری جوامع محلی و حفظ سنت‌ها و فرهنگ‌های آنها دانست و تاکید کرد: جوامع محلی باید در بالاترین سطح اهمیت باشند، وگرنه میراث ناملموس و سنت‌های خود را از دست خواهند داد و فراموش خواهند کرد. مشارکت جوانی بومی در توسعه گردشگری، جوامع قوی‌تری را به وجود می‌آورد، گردشگری کمک می‌کند که از فرهنگ خود پاسداری کنند.

سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران همچنین از جوامع بین‌المللی خواست برای محافظت از امکان مذهبی اقدام کنند.

سوتکوفسکی در ادامه برای ادامه تعامل و همکاری‌های یونسکو با ایران اعلام همکاری و آمادگی کرد.

در جریان مراسم افتتاحیه با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاون صنایع دستی و گردشگری، استانداران قزوین و کرمانشاه از الواح شهرهای جهانی صنایع دستی زنجان (شهر جهانی ملیله)، شیراز (شهر جهانی صنایع دستی)، ملایر (شهر جهانی مبلمان منبت) و روستای قاسم آباد (روستای جهانی چادرشب بافی) و یک ظرف کریستال سه لایه به عنوان یک اثر صنایع دستی خاص، رونمایی شد. تمبر این نمایشگاه‌ها نیز در خاتمه به امضای مقامات حاضر رسید.

در جریان این نمایشگاه که تا روز شنبه ٢۶ بهمن‌ماه در تهران برپا است، سمینار و کارگاه‌هایی با موضوع افزایش توان مالی آژانس‌ها با BSP، آغاز عصر گردشگری دیجیتال، چالش‌های مالیاتی در حوزه گردشگری، سئو در گردشگری ، ضرورت اتصال آژانس‌ها از طریق GDS های محلی به GDS های بین المللی، نقشه راه موفقیت برای آژانس‌های آنلاین، اهمیت دیجیتال مارکتینگ در گردشگری نوین و با حضور متخصصان این حوزه برگزار خواهد شد.

این نمایشگاه که محل عرضه هنرهای دستی و محصولات صنایع دستی و اجرای موسیقی آئینی استان‌ها به مدت چهار روز در تهران خواهد بود، از امروز (چهارشنبه ٢٣ بهمن‌ماه) تا روز شنبه (٢۶ بهمن‌ماه) در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا است.

ساعت بازدید از این نمایشگاه‌ها از ٩ صبح تا ۵ عصر خواهد بود. ورودیه این نمایشگاه برای هر نفر ٢ هزار تومان است.

منبع: ایسنا

کد خبر 410190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.