۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
یادگار اصفهان در یاد تبریز

مایه فخر ایران و جهان با پیوندهایی عمیق که تاریخ دو شهر را به هم گره زده است؛ اصفهان و تبریز، دو خواهرخوانده، دو کلانشهر که یکی را نیمه جهانش خوانند و دیگری را شهر اولین‌ها؛ و این نام چقدر بامسماتر می‌شود وقتی شمارش معکوس میزبانی تبریزی‌ها از نخستین برنامه شب‌های فرهنگی اصفهان از حالا آغاز شده است.

به گزارش ایمنا، بزم هنر و فرهنگ؛ گردهمایی نور و رنگ، موسیقی و نمایش، ادبیات و سینما، صنایع‌دستی و هنرهای تجسمی، به افتخار اصفهان و به میزبانی میهمان‌نوازانه تبریزی‌ها که قرار است گرما را به رگ شب‌های سرد و برفی زمستان تبریز بریزد.

نخستین برنامه شب‌های فرهنگی اصفهان با چشم‌انداز اقامه گفت‌وگومندی بر اساس توسعه صنایع خلاق و گردشگری از ساعت ۱۵ تا ۲۱ روز پنجشنبه ۲۴ بهمن ماه به همت معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان در پردیس سینمایی قدس تبریز برگزار می‌شود.

قصه‌گو، داستان می‌گوید

مرشد غلامرضا خوشحال‌پور را اصفهانی‌ها خوب می‌شناسند. نقال مونقره‌ای با لباسی به سپیدی موهایش که انگار با چوب دستی‌اش جادو می‌کند، ورد می‌خواند و می‌بردمان وسط داستان‌های شاهنامه. خوشحال‌پور که پدر و پدربزرگی نقال داشته از سال ۱۳۵۵ بازیگری تئاتر را پیشه می‌کند و تا سال ۱۳۶۵ ادامه می‌دهد. استاد در سی سالگی نقالی را آغاز می‌کند و مردم اصفهان تا امروز پای بیش از سه هزار اجرای او نشسته‌اند. مهمانان بزم اصفهان در تبریز نیز در آغازین دقایق برنامه شب اصفهان گوش به نوای پرده‌خوانی مرشد خوشحال‌پور می‌سپارند.

آوای اصفهان در گوش تبریز

مگر می‌شود گردهمایی فرهنگی بدون موسیقی؟ مگر ممکن است نام اصفهان بیاید و نام خوانندگان و نوازندگان نامی این دیار از تاج و کسایی و شهناز گرفته تا سراج و محمد اصفهانی به میان نیاید؟ اصفهانی‌ها برای این شب فرهنگی شش قطعه موسیقی تدارک دیده‌اند تا چشمان‌مان را ببندیم و با بال موسیقی از تبریز یک‌راست به اصفهان برویم.

سپس نوبتی هم باشد نوبت شهردار اصفهان و تبریز است تا قدرت‌اله نوروزی و ایرج شهین‌باهر بیایند و بگویند از پیوندهای فرهنگ‌شهرهای خود.

کُلاغ‌ها به تبریز رسیدند

روزی که به تماشای نمایش کلاغ‌ها در مجموعه استاد فرشچیان اصفهان رفتم فکرش را هم نمی‌کردم تئاتری بتواند همان‌قدر که مرا می‌خنداند به فکر هم فرو ببرد. اثری حاصل نویسندگی و کارگردان سعید محسنی و هنرنمایی محمد ترابی، قادر طباطبایی‌زواره و بهاره آقاداوود که لهجه شیرین اصفهانی بازیگرانش مهم‌ترین وجه تمایزش با آثار مشابه شده. شخصیت‌هایی آشنا که زیست‌شان در اصفهان برای تماشاگر باورپذیر است و می‌خواهد باوری قدیمی که تنه به خرافه می‌زند را پیش چشم بیننده به چالش بکشد. کلاغ‌ها که از تولیدات سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان است، حالا پس از نمایش در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، به تبریز هم می‌آید تا گوشه‌ای از طنازی و شیرین‌زبانی اصفهانی‌ها را روی صحنه ببرد.

پیوند اصفهان و تبریز محکم‌تر می‌شود

قرار است شب فرهنگی اصفهان در تبریز با امضای تفاهم‌نامه‌ای میان شهرداران این دو کلانشهر خواهرخوانده به پایان برسد. باشد تا این پیوندها عمیق‌تر شود و بیشتر ببینیم تبریزی‌های مسافر اصفهان و اصفهانی‌های مسافر تبریز را.

اصفهان از فرش تا فیلم

نمایش چهار مجموعه فیلم منتخب سینمای اصفهان که هر کدام شامل سه اثر برگزیده کوتاه، نیمه‌بلند و بلند است به طور همزمان در چهار سانس اختصاصی در پردیس سینمایی قدس تبریز، برپایی غرفه‌های صنایع دستی و فرش نفیس اصفهان در پردیس سینمایی قدس و نگارخانه ماه گوشه دیگری از دست پر اصفهان در تبریز خواهد بود.

کد خبر 410123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.