آغاز تبلیغات انتخابات از فردا

رئیس ستاد انتخابات استان تهران از تحویل تعرفه‌های رای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نخستین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری به مراکز حوزه‌های انتخابیه در این استان خبر داد.

به گزارش ایمنا، شکراله حسن بیگی، امروز چهارشنبه گفت: اقلام انتخاباتی از جمله انواع مهر و تعرفه‌های رأی به صورت پلمب شده و با بسته بندی کارتنی با حضور نمایندگان هیأت‌های نظارت و اجرایی تحویل مراکز حوزه‌های انتخابیه شده است و تا روز برگزاری انتخابات در اماکن امن و مطمئن نگهداری می‌شود.

وی افزود: تعرفه‌های یادشده دو ساعت قبل از آغاز رأی گیری در روز دوم اسفند با حضور نمایندگان هیأت‌های نظارت و اجرایی انتخابات از بسته بندی خارج و به صورت پلمپ شده در اختیار شعبات اخذ رأی قرار خواهد گرفت. تعرفه‌های یادشده با حضور اعضای شعبات اخذ رأی، هیأت‌های نظارت و اجرایی و نمایندگان نامزدها در زمان آغاز رأی گیری در ساعت ۶ صبح فک پلمب خواهد شد.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران گفت: تعرفه‌های رای انتخابات دوم اسفند با تعرفه‌های انتخابات دوره‌های گذشته مجلس تغییرات جدی دارد و کار رای گیری را سرعت می بخشد. در این تعرفه‌ها، ثبت مشخصات افراد رای دهنده نسبت به گذشته کمتر شده و به جای آن، کد ملی افراد ثبت می‌شود. زمانی که کد ملی رای دهندگان در سیستم ثبت می‌شود، یک کد از آن دریافت می‌کنند که این کد باید در بخش مشخصات تعرفه‌ها نوشته شود.

بیگی ادامه داد: کار اخذ و شمارش آرا در انتخابات یازدهمین دوره مجلس همچون دوره‌های گذشته به صورت دستی انجام می‌شود و به همین دلیل، شمارش آرا زمان بر خواهد بود. کار برگزاری انتخابات از مرحله ثبت نام تا شمارش آرا ۲۵ مرحله و فرایند دارد که ۲۳ مرحله آن از جمله ثبت نام داوطلبان به صورت الکترونیکی انجام شده است اما شورای نگهبان و وزارت کشور در مورد اخذ و شمارش آرا به صورت الکترونیکی به توافق نرسیده‌اند.

وی تصریح کرد: با توجه به کثرت نامزدها و تعداد رای دهندگان انتظار می‌رود کار شمارش آرا در حوزه انتخابیه تهران همچون دوره‌های گذشته زمان بر باشد و تا سه روز به طول انجامد.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا دستی بودن کار رای گیری موجب طولانی شدن صفوف انتخابات نخواهد شد؟، اظهار کرد: در این دوره برای حوزه انتخابیه تهران حدود ۴۰۰ شعبه اخذ رأی اضافه می‌شود تا صف‌ها طولانی نشود.

بیگی تعداد کل شعبه‌های اخذ رأی را در این استان ۶ هزار و ۶۵۹ شعبه اخذ رأی با ۱۳ هزار و ۳۱۸ صندوق رای برای انتخابات همزمان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری بیان کرد و گفت که مراکز اخذ رأی همانند گذشته مدارس، مساجد، حسینیه‌ها و مراکز اداری خواهد بود.

وی درباره امنیت انتخابات گفت: برای برگزاری انتخابات از بعد امنیتی مشکل خاصی وجود ندارد. حوزه‌های انتخاباتی بر اساس ضریب امنیتی تقسیم بندی شده‌اند و متناسب با آن، نیروهای امنیتی و انتظامی برای آنها در نظر گرفته می‌شود. همچنین با توجه به اینکه در محل هر صندوق رای ۲۳ نفر عوامل برگزاری آن حضور دارند، هیچ گونه تخلفی در فرایند انتخابات صورت نمی‌گیرد.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران این افراد را شامل هفت عضو هیأت اجرایی، پنج تا هفت نفر ناظر، سه نفر نیروی انتظامی، یک نماینده از سوی مجلس شورای اسلامی، یک نماینده از مجلس خبرگان رهبری و نمایندگان نامزدهای انتخابات معرفی کرد.

آغاز تبلیغات انتخابات از فردا

بیگی در مورد زمان آغاز تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: مرحله تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی از فردا (۲۴ بهمن) آغاز می‌شود اما تبلیغات مجلس خبرگان رهبری طبق قانون از ۱۷ بهمن شروع شده است.

وی افزود: اگر در این دوره از انتخابات، احزاب، گروه‌ها و جبهه‌های سیاسی مانند گذشته فعال بودند تا امروز تنور انتخابات داغ شده بود اما متأسفانه تاکنون آنها وارد عرصه تبلیغاتی نشده‌اند.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران ادامه داد: حتی طرفداران جناح‌هایی که مشکلی از نظر تأیید صلاحیت ندارد نیز تاکنون در عرصه تبلیغات و اطلاع رسانی در چارچوب قانون فعال نشده‌اند.

بیگی ابراز امیدواری کرد با توجه تأیید شمار بیشتری از داوطلبان از سوی شورای نگهبان و فعالیت‌های صداوسیما و دیگر رسانه‌ها در عرصه اطلاع رسانی، فضای جامعه در روزهای پیش رو هر چه بیشتر انتخاباتی شود.

به گفته وی، تاکنون صلاحیت یک هزار و ۶۷۴ نفر از داوطلبان انتخابات مجلس را از مجموع سه هزار و ۸۷۹ داوطلب در این استان تأیید شده است.

اسامی نهایی افراد تأیید شده از سوی شورای نگهبان قرار است امروز چهارشنبه به داوطلبان اعلام و تبلیغات رسمی نامزدها آنها از فردا به مدت یک هفته آغاز شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 410114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.