تضعیف جمهوریت، تقویت اسلامیت نیست

انعکاس اظهارات رئیس جمهور در مراسم راهپیمایی و رفتارهای توهین‌آمیز با فیلمسازان پیشکسوت از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انتخابات و صندوق رأی منجی ما هستند» به بررسی اظهارات روز گذشته حسن روحانی پرداخت و نوشت: به سیاق همه سال‌های گذشته رئیس جمهوری سخنران مراسم ۲۲ بهمن در تهران بود. حجت‌الاسلام حسن روحانی سخنان خود را در اجتماع پرشور مردم با پاسخ به یک سوال که ممکن است در ذهن برخی از نسل سوم و چهارم انقلاب به وجود آمده باشد، آغاز کرد؛ «چرا ملت ایران در ۴۱ سال پیش انقلاب را انتخاب کرد و رژیم گذشته را سرنگون کرد؟»

روحانی در پاسخ به این سوال گفت: در واقع انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر یک انتخاب بود، مردم و ملت ما بین یک رژیم فاسد وابسته به آمریکا و یک نظام مردم‌سالار دینی، بین یک فاسدی مثل شاه ملعون و مثل انسانی با ایمان و با دانش و سیاست همچون امام (ره)، امام و مردم‌سالاری را انتخاب کردند. انقلاب اسلامی مبتنی بر انتخاب بود و بالاترین ثمره انقلاب نیز انتخاب است، انقلاب از انتخاب است و انتخاب از انقلاب است یعنی مردم ما بین اسلام و کفر، بین حق و باطل و بین نظام مردمی و دیکتاتوری، مسیر حق و عدل را انتخاب کردند.

وی افزود: اگر رژیم فاسد گذشته به مردم اجازه انتخاب می‌داد، نیازی به انقلاب نبود، اگر رژیم گذشته مردم را آزاد می‌گذاشت تا در نوع حکومت، حکومت خود را برگزینند و انتخاب کنند، در نوع قانون اساسی، قانون اساسی مورد نظر خود را انتخاب کنند، بین استقلال و وابستگی، مردم استقلال را انتخاب کنند، اگر رژیم گذشته تن می‌داد به یک انتخابات سالم، آزاد و ملی، انقلابی نمی‌شد. انقلاب بر مبنای آن بود که «در انتخابات» بسته بود. انسداد در و دروازه انتخابات، مردم را هدایت کرد تا از مسیر یک انقلاب بزرگ این زنجیر را پاره کنند و راه را برای انتخابات باز کنند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «میثاقِ چهل و یکم» به انعکاس اظهارات رئیس جمهور در مراسم راهپیمایی پرداخت و نوشت: حسن روحانی که سخنران این مراسم بود با تبریک روز تاریخی ۲۲ بهمن خدمت همه ملت بزرگوار ایران اسلامی و به محضر رهبر انقلاب، گفت: تمام انقلاب ما درواقع یک انتخاب بود. من می‌خواهم به سوالی که در ذهن برخی از نسل سوم و چهارم انقلاب ممکن است به وجود آمده باشد، پاسخ دهم که چرا ملت ایران در چهل و یک سال پیش انقلاب را انتخاب کرد و چرا رژیم گذشته را سرنگون کرد.

وی ادامه داد: درواقع انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر یک انتخاب بود. مردم بین یک رژیم فاسد وابسته به آمریکا و یک نظام مردم‫ سالار دینی، بین یک فاسدی مثل شاه ملعون و مثل انسانی با ایمان و با دانش و سیاست همچون امام‫ (ره)، امام‫ (ره) را انتخاب کردند. مردم‌سالاری را انتخاب کردند. بین وابستگی به ابرقدرت‌ها و استقلال، مردم ما استقلال را انتخاب کردند.

رئیس‌جمهوری گفت: به اعتقاد من این انتخابات و این انتخاب امروز هم در پیش روی مردم باشد، پاسخ مردم امروز ما هم پاسخ ۴۱ سال پیش خواهد بود. بسیار مهم است که به این نکته توجه کنید که انقلاب اسلامی مبتنی بر انتخاب بود و بالاترین ثمره انقلاب نیز انتخاب است. انقلاب از انتخاب است و انتخاب از انقلاب است. یعنی مردم ما بین اسلام و کفر، بین حق و باطل، بین نظام مردمی و دیکتاتوری مسیر حق و عدل را انتخاب کردند.

روحانی یادآور شد: اگر رژیم فاسد گذشته به مردم اجازه انتخاب می‌داد نیازی به انقلاب نبود. اگر رژیم گذشته مردم را آزاد می‌گذاشت تا در نوع حکومت، حکومت را برگزینند و انتخاب کنند. در نوع قانون اساسی، قانون اساسی مورد نظر خود را انتخاب کنند. بین استقلال و وابستگی مردم استقلال را انتخاب کنند. اگر رژیم گذشته به یک انتخابات سالم و آزاد ملی تن می‌داد انقلابی نمی‌شد.

وی تاکید کرد: انقلاب بر مبنای آن بود که درب انتخابات بسته شده بود. انسداد درب انتخابات و دروازه انتخابات مردم را هدایت کرد تا از مسیر یک انقلاب بزرگ این زنجیر را پاره کنند و راه را برای انتخابات باز کنند.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چرا جایی برای پیرمردها نیست؟» به بررسی رفتارهای توهین‌آمیز با فیلمسازان پیشکسوت پرداخت و نوشت: جشنواره فیلم فجر امسال هم به پایان رسید و طبعاً مانند هر دوره دیگری از این جشنواره و به‌طور کلی مانند هر جشنواره دیگری با حواشی خاص خود روبه‌رو بود. اینکه در نشست‌های خبری جشنواره امسال چه اتفاقاتی رخ داد و حواشی و جنجال‌ها از چه جنسی بود، نکته‌ای نیست که موضوع نوشتار حاضر قرار گرفته باشد. اگر چه هر دوره‌ای به فراخور موقعیتی که به لحاظ زمانی در آن قرار دارد از رویدادها و حال و هوای حاکم بر آن سال تبعیت می‌کند و فیلم‌های به نمایش درآمده تا حد زیادی برآیند و باز تاباننده اوضاع عمومی کشور در آن سال یا - قدر متوسع تر اگر نگاه کنیم- سال‌های منتهی به جشنواره است، البته که امری طبیعی است و جز این اگر بود باید محل پرسش باشد. به همین تناسب باید گفت اینکه بخش زیادی از حواشی به وجود آمده در طول روزها و شب‌های برگزاری جشنواره پای در وقایع اجتماعی بیرون از حوزه سینما داشته باشد هم به هیچ رو امر غریبی نیست. این‌ها را نوشتم که بگویم نوشتار حاضر اگر چه ناظر بر یکی از حواشی جشنواره امسال است اما ابداً در حیطه انواع برشمرده شده در سطرهای بالا نیست. بناست زاویه‌ای تعبیه کنیم برای دیدن و قدری درنگ بر چالشی که نه‌تنها مختص ۳۸ مین دوره جشنواره فیلم فجر نیست بلکه چه بسا اگر دقیق‌تر شویم ردی از عارضه نهفته در آن را در سایر عرصه‌ها و حوزه‌های فرهنگی و هنری این سرزمین هم می‌بینیم. در روزهایی که جشنواره امسال در جریان بود، خبرهای متعددی از نشست‌های خبری آن منتشر می‌شد حاکی از آنکه فلان یا بهمان فیلمساز نام‌آشنا هنگام اکران فیلمش مورد استهزای تماشاگران قرار گرفت و به اصطلاح عامیانه که در عنوان خبرها هم به کار رفته، «هو شد.»

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دوربرگردان رشد غیرنفتی» نوشت: به‌روزرسانی تصویر اقتصاد ایران در پایان پاییز، حاوی سکانس‌های سیاه و سفید است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی بدون نفت پس از ۵ فصل در پاییز امسال مثبت شد و تولید ناخالص غیرنفتی معادل ۹. ۰ درصد افزایش یافت. نکته دوم اینکه در پایان ۹ ماه ابتدایی سال جاری، رشد اقتصاد غیرنفتی صفر ماند. از این رو می‌توان گفت که کوچک‌تر شدن اقتصاد غیرنفتی متوقف شد. هرچند کماکان رشد اقتصادی با نفت منفی و معادل ۷. ۱- درصد است. البته در پاییز، شدت کوچک شدن اقتصاد ایران آهسته‌تر شده است؛ چراکه انقباض رشد اقتصادی در ۲ فصل ابتدایی ۹۸، مرز ۱۰- درصد را نیز پشت سر گذاشته بود. مهم‌ترین عوامل بازیابی اقتصاد در فصل سوم، بخش ساختمان و تأمین آب، برق و گاز طبیعی بوده است. بخش ساختمان در فصل گذشته رشد ۶. ۱۲ درصدی و تأمین برق و گاز رشد ۳. ۲۳ درصدی را ثبت کردند. با این حال، رشد اقتصادی با نفت در ۹ ماه ابتدایی سال جاری معادل ۶. ۷- درصد ثبت شد که پایین‌ترین رشد ۹ ماه در ۸ سال اخیر محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد در سمت تقاضای اقتصاد نیز همچنان علائم رکود پررنگ است؛ از جمله کاهش ۴ درصدی مصرف نهایی بخش خصوصی و رشد موجودی انبار.

کد خبر 410090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.