شهرداری شیراز تسهیل‌گر اقتصاد هوشمند باشد

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر شیراز گفت: تعامل شهرداری با شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده در مرحله تهیه طرح و اجرا، موضوعات مهمی هستند که به ‌منظور تحقق پروژه‌های شهر هوشمند باید مورد توجه تصمیم‌گیران شهری قرار گیرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای شهر شیراز، لیلا دودمان در جلسه کمیسیون کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات این شورا؛ اقتصاد نوآورانه و هوشمند را ترکیبی از عناصر موفق تشکیلات اقتصادی و نوآوری با بکارگیری ایده‌های سنت‌شکنانه دانست و اظهار کرد: این نوع از اقتصاد، قادر به حل معضلات و چالش‌های شهری اعم از ترافیک، آلودگی، ناامنی، آمادگی در برابر بحران‌ها است.

وی روحیه نوآوری، کارآفرینی، وجهه اقتصادی شهر، فعال و بارور بودن، انعطاف پذیری بازار کار و جایگاه بین‌المللی را از معیارهای اقتصادی شهر هوشمند دانست و افزود: در راستای رسیدن به شهر هوشمند اقتصادی «حذف مقررات زائد» و «تسهیل‌گری برای بخش خصوصی» موضوعات مهمی هستند که باید با جدیت اجرایی شوند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: در اقتصاد پایدار بر مبنای شهر هوشمند، شهرها به عنوان یک کلان سیستم در نظر گرفته شده و سازمان‌ها، صنایع، مردم و دیگر مؤلفه‌های شهری زیر مجموعه‌های آن هستند که در راستای رسیدن به هدف نهایی که همان اقتصاد توسعه یافته و پایدار شهری است، به صورت منظم و یکپارچه در ارتباط و تعامل با یکدیگر عمل می‌کنند.

وی حذف مقررات زائد از حوزه فاوا و اقتصاد هوشمند را در گرو تعامل و همفکری دولت و بخش خصوصی با یکدیگر دانست و اضافه کرد: هدف نهایی این تعامل‌ها، افزایش کیفیت زندگی شهری و بالا بردن کارایی و اثربخشی در عملکردها و ارائه سرویس‌های شهری است.

دودمان بهبود مستمر جنبه‌های اقتصادی را جز مهمترین عوامل افزایش کیفیت زندگی برشمرد و گفت: با توجه به تجربه موفق شرکت‌هایی در حوزه تاکسی‌های اینترنتی و استارت‌آپ‌های مشابه، باید به دنبال راهکارهایی برای پذیرش سریع آنها در فضای شهری، یادگیری و فرهنگ‌سازی مستمر، استفاده از بسترهای هوشمند برای ارتقای سطح آموزش، خلاقیت و کاهش مقاومت منفی در مقابل استفاده از فناوری‌ها در تصمیم‌گیری‌های مدیران شهرداری بود.

وی در ادامه با اشاره به تلاش‌های کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورای شهر، خاطرنشان کرد: در راستای تحقق شهر هوشمند اقتصادی، در جلساتی با موضوع "ضرورت توجه به اقتصاد شهری هوشمند و فضای کسب و کارهای نوآور در حوزه شهرداری و تعامل برون سازمانی" پس از بحث و بررسی، تصمیم‌هایی گرفتیم که می‌تواند مؤثر واقع شود.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: بر این اساس شهرداری می‌تواند در حوزه‌های مختلف شهری (کشاورزی، حمل و نقل و…) و از طریق اینترنت اشیا (IOT) داده‌ها را جمع‌آوری و داده‌کاوی داده‌ها را انجام دهد.

وی عدم انحصارگرایی شهرداری شیراز در نگهداری داده و لزوم طبقه‌بندی اطلاعات برای در دسترس قرار گرفتن گروه‌های هدف را ضروری دانست و افزود: این امر باعث پیشبرد سریع‌تر اجرای پروژه‌های شهری می‌شود.

دودمان حذف مقررات زائد و تسهیل‌گری برای بخش خصوصی را لازمه بسترسازی برای اقتصاد هوشمند دانست و افزود: تعامل شهرداری با شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده در مرحله تهیه طرح و اجرا، موضوعات مهمی هستند که به منظور تحقق پروژه‌های شهر هوشمند باید مورد توجه تصمیم‌گیران شهری قرار گیرد.

کد خبر 410085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.