اعطا: از شهردار تهران بیشتر انتظار داریم

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: در شرایطی که شهردار تهران ریاست "دوکومومو" ، نهاد بین‌المللی مستندنگاری و حفاظت از آثار معماری مدرن و معاصر در ایران را در کارنامه دارد، انتظار حساسیت بیشتر می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اعطا در صفحه توئیتر خود نوشت: همین که صدای بلند اعتراض بناهای ارزشمند باشیم، زمینه هر تغییری است. شورا و شهرداری، اختیار حفاظت ندارند تا زمانی که بنایی، در فهرست میراث به ثبت نرسیده باشد.

وی افزود: از معاونین شهرسازی و معماری و فرهنگی اجتماعی شهرداری و از شهرداران مناطق؛ در شرایطی که شهردار تهران ریاست "دوکومومو"، نهاد بین‌المللی مستندنگاری و حفاظت از آثار معماری مدرن و معاصر در ایران را در کارنامه دارد، انتظار حساسیت بیشتر می‌رود.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه جز اندک موارد، واکنشی از سوی شهرداری در این خصوص مشاهده نشد، تصریح کرد: علیرغم همه محدودیت‌های قانونی، طرحی یک فوریتی تهیه و با یازده امضا، در صحن علنی تقدیم رئیس جلسه کردم و طرح اعلام وصول شد.

وی با اشاره به طرح "الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه حفاظت از معماری معاصر شهر تهران" ادامه داد: در این طرح شش سیاست، در چارچوبی مقدور، به شهرداری تکلیف شده است.

به گزارش ایمنا، برخی بناهای پایتخت که قدمت آن‌ها به دوره معاصر بازمی‌گردد اما از سوی میراث فرهنگی دارای ارزش محسوب نشده‌اند، توسط مالکان برای ساخت‌وسازهای جدید تخریب می‌شوند که این موضوع در روزهای اخیر واکنش برخی از کنشگران حوزه میراث فرهنگی را در شبکه‌های اجتماعی درپی داشته است.

دیوان عدالت اداری نیز حکم به خروج این بناها از لیست بناهای ارزشمند داده و شهرداری را ملزم به صدور مجوز تخریب و نوسازی این املاک می‌کند اما معترضان معتقدند اگرچه شاید این بناها ارزش میراثی ندارند اما جزئی از هویت تهران هستند و تخریب آن‌ها به معنای حذف و فراموشی این هویت محسوب می‌شود.

کد خبر 410082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.