بودجه فرهنگی و ورزشی اصفهان ۲ برابر می‌شود

تحقق دو منظر فرهنگی چهارباغ و جلفا، گسترش زیرساخت‌های هنری، عزم بیشتر برای تدوین تاریخ شفاهی اصفهان و سهم قابل توجه زنان، کودکان و مناطق کم‌برخوردار مهم‌ترین شاخص‌های بودجه فرهنگی شهرداری اصفهان در سال ۹۹ خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بودجه‌های فرهنگی شهرداری‌ها در زمان تدوین و تخصیص، همواره قربانی پروژه‌های خرد و کلان عمرانی و هزینه‌های جاری می‌شود. تقریباً در بسیاری از شهرها به ردیف‌های بودجه فرهنگی به چشم منابعی نگاه می‌شود که حتی پس از تخصیص می‌توانند تغییر کنند و کاستی‌های بودجه در سایر حوزه‌ها را پوشش دهند.

اصفهان اگر حتی از این بی‌مهری‌ها نیز در امان باشد، از نبود سیاست مشخص در هزینه‌کردهای حوزه فرهنگی ضربه خورده و تکثر هویت فرهنگی، هنری و ورزشی موجود در شهر باعث شده گاهاً اهالی فرهنگ و هنر این کلانشهر از وضعیت بودجه در این حوزه رضایت کامل را نداشته باشند.

اکنون زمان آن رسیده که با اتخاذ سیاستی مشخص و قابل استدلال، بودجه فرهنگی و هنری شهرداری اصفهان نظام‌مند بسته شود و به گفته مهدی مزروعی، رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان، این امر از زمان پیش از تدوین بودجه بر شورای شهر حاکم بوده است؛ متن پیش رو گفت‌وگوی او با خبرنگار ایمنا درباره جزئیات این بودجه و تفاوت‌هایی است که برای جبران نقایص سال‌های گذشته وجود داشته است که در ادامه می‌خوانید...

بررسی ردیف‌های فرهنگی و ورزشی بودجه سال آینده به چه شکل توسط کمیسیون دنبال شد؟

پیش از تدوین بودجه، کمیسیون‌های هفتگانه شورا تشکیل جلسه داده و نظرات و انتظارات کلی خود را درباره بودجه تهیه و ارائه کردند. ما نیز در کمیسیون فرهنگی پس از تشکیل سه جلسه، سیاست‌های کلی را از طریق رئیس شورای شهر به شهرداری ابلاغ کردیم.

پس از آنکه بودجه سال ۹۹ توسط شهرداری تهیه و تقدیم شورا شد، کمیسیون‌ها در یک هفته به موارد تخصصی خود ورود و بودجه را بررسی کردند. پس از آن و بعد از دو هفته جلسات متعدد در کمیسیون تلفیق نیز منابع و مصارف بودجه، مورد بررسی و تصویب قرار گرفت در پایان بودجه سال آینده شهرداری به‌طور رسمی در صحن علنی به تصویب نهایی خواهد رسید.

این ردیف بودجه‌ها نسبت به سال گذشته چه وضعیتی دارد؟

پس از جلساتی که با معاون فرهنگی شهردار داشتیم و مذاکراتی که وی با معاون برنامه‌ریزی انجام داد، این ردیف بودجه‌ها در قدم اول ۷۵ درصد افزایش پیدا کرد.

پس از مطرح شدن در کمیسیون تلفیق، با اصلاحاتی که در این کمیسیون اتفاق افتاد می‌توان گفت بودجه فرهنگی و ورزشی شهرداری نسبت به سال ۹۸ نزدیک به ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

این افزایش هم ناشی از افزایش ارقام بوده و هم متأثر از تجمیع برخی از ردیف‌های بودجه است. بودجه‌ای که از آن سخن می‌گوییم مربوط به برنامه‌های فرهنگی است که بخشی از آن‌ها را رویدادهای فرهنگی تشکیل می‌دهد.

برای سال ۹۹، تاکید کرده‌ایم که ارقام مورد تصویب شورا به‌طور صددرصدی تخصیص پیدا کرده و به‌صورت مؤثری در اختیار سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری قرار گیرد تا نواقصی که سال‌های پیش شاهد بودیم دیگر تکرار نشود.

در سال‌های قبل برای توسعه صنعت سینما در اصفهان گام‌هایی برداشته شد، در بودجه ۹۹ این مسیر ادامه خواهد داشت؟

موضوع حمایت از سینماگران و مشارکت در تولیدات سینمایی یکی از ردیف‌های بودجه سال آینده است؛ البته نحوه هزینه‌کرد و تخصیص بودجه مربوط به آن براساس یکی از مصوبات سابق شورای شهر خواهد بود و پیش از تخصیص بودجه در رابطه با طرح‌های سینمایی مطرح، داوری‌هایی انجام شده و سپس بودجه تخصیص داده می‌شود.

در حوزه سینما تاکید شورای شهر بیشتر بر تولیدات مستند و کوتاه درباره اصفهان است و در ارزیابی‌ها این موضوع را در نظر خواهیم گرفت.

حمایت از مراکز فرهنگی یکی از وعده‌های شورای شهر برای سال آینده بود، این حمایت با چه شاخصی انجام می‌شود؟

در سال ۹۹ بودجه مراکز فرهنگی افزایش خوبی را تجربه خواهد کرد؛ این بودجه با نظر کمیته مساعدت به مراکز فرهنگی که از قبل وجود داشته و امسال بودجه آن افزایش پیدا کرده، تخصیص داده می‌شود.

سازوکار بدین گونه است که این مراکز، پیشنهادات خود را ارائه می‌دهند و بدنه کارشناسی پس از بررسی، درباره تخصیص بودجه به مراکز تصمیم‌گیری می‌کند. البته بعد از تخصیص بودجه پایش‌هایی نیز صورت می‌گیرد تا حمایت مالی انجام شده، در جای خود هزینه شود.

طرح‌های حمایتی برای بانوان و کودکان چه جایی در بودجه سال ۹۹ دارد؟

بهینه‌سازی و ساماندهی باغ‌های بانوان در بودجه سال آینده مورد توجه است؛ در اصفهان پنج باغ بانوان وجود دارد که به دلایل مختلف آنگونه که باید مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد برای همین بودجه‌ای برای اصلاحات لازم در این مکان‌ها تخصیص داده شده است که امیدواریم به بهبود شرایط کمک کند.

احداث پردیس خانواده محور در برج کبوتر "ردان" با محوریت بانوان نیز از دیگر طرح‌های مرتبط با بانوان است که اتفاق می‌افتد.

ایجاد خانه کودک در پارک قلمستان نیز مطرح شده و نیمی از بودجه آن نیز از سوی شهرداری مرکزی تأمین خواهد شد تا تضمین بیشتری برای تحقق آن وجود داشته باشد.

در حوزه زیرساخت‌های ورزشی چه اقداماتی در سال ۹۹ انجام می‌شود؟

توسعه اماکن ورزشی با محوریت ساماندهی و احداث زمین‌های روباز دنبال خواهد شد؛ این اماکن ورزشی هم به سرزندگی شهروندان در مناطق مختلف کمک می‌کند و هم احداث آن به صرفه‌تر بوده و زمان کمتری می‌خواهد.

با ایجاد چنین فضاهایی در محلات، نشاط اجتماعی ایجاد شده و آسیب‌های اجتماعی کمتری را شاهد خواهیم بود. تقریباً ۷۰ درصد از مکان‌های احداث این فضاها از هم‌اکنون در بودجه مناطق مشخص شده است.

«طرح شهر فعال» نیز در بودجه سال آینده دیده شده است. این طرح در حاشیه زاینده‌رود و در یک مسیری پیش‌بینی خواهد شد که اگر فرد در این فضا وارد شده و حرکاتی را انجام دهد، یک دوره ورزشی کامل را گذرانده است. با ایجاد زیرساخت عمرانی شهر فعال، رفتار فرد هدفمند می‌شود که شورای شهر در بودجه سال ۹۹ با بخشی از آن موافقت کرده است.

چند پروژه در حوزه تئاتر در اصفهان مطرح است، برای به سرانجام رسیدن آن در بودجه چه ردیف‌هایی در نظر گرفته شد؟

از مناطق شهری خواستیم تا فضاهایی که می‌توانند با تغییر کاربری به تماشاخانه و سالن نمایش در مناطق مختلف تبدیل شوند را معرفی کنند، مهم‌ترین مکانی که معرفی شد، بخشی از فضای بدون استفاده یکی از ایستگاه‌های مترو بود که با نام «کراس آور» ایستگاه امام حسین (ع) شناخته شده و در ابتدای خیابان چهارباغ پایین از سمت میدان امام حسین (ع) قرار دارد.

این مکان هزار و ۶۰۰ متر مربع مساحت داشته و قابلیت احداث حداقل چهار فضای بلک باکس و پلاتو در آن وجود دارد تا پس از احداث، در اختیار هنرمندان تئاتر و در مهد تئاتر و سینما اصفهان قرار بگیرد. امیدوارم تا سال آینده بتوانیم شاهد بهره‌برداری از این مکان باشیم.

فضایی در فرهنگسرای باران منطقه هشت نیز وجود دارد که قرار است این مکان هم تبدیل به تماشاخه شود. همچنین تئاتر شهر هم بودجه قابل توجهی گرفت تا بعد از طراحی، فاز اول احداث آن در مساحت هزار و ۷۰۰ متر مربع آغاز شود.

تالار هنر که مرکز تئاتر اصفهان به حساب آمده و از اردیبهشت امسال برای بازسازی تعطیل شده، نهایتاً با بودجه‌ای که هم امسال و هم سال آینده گرفته امیدواریم تا خرداد ۹۹ به چرخه تئاتر اصفهان بازگردد.

در کنار این موارد بودجه‌ای عمومی و بدون تعریف خاص نیز در نظر گرفته می‌شود تا اگر در مناطق، فرهنگسراها و فضاهای قابل استفاده‌ای وجود داشت، آن را به تماشاخانه تبدیل کرده و به امر نمایش و تئاتر اختصاص پیدا کند.

موضوع سینما همایون در چه وضعیتی قرار دارد؟ آیا در بودجه ۹۹ برای آن ردیفی در نظر گرفته شده است؟

مالکیت پردیس فرهنگی هنری همایون در چهارباغ عباسی متعلق به شهرداری و بخش خصوصی است بنابراین قرار است با مذاکراتی که انجام می‌شود یک مدل مشارکتی مناسب به دست آمده و در نهایت این مکان به یک پردیس فرهنگی هنری تبدیل شود.

به سبب آنکه در چهارباغ تئاتر شهر برای اهالی تئاتر پیش‌بینی شده و چهارباغ در خصوص پردیس سینمایی هم کمبودی ندارد، تمایل شورای شهر برای بهره‌برداری از این مجموعه در حوزه موسیقی خواهد بود.

مشکلات این مجموعه به این دلیل شکل گرفت که پیشتر قرار بود سهم بخش خصوصی خریداری شده و تملک کامل برای شهرداری بماند، اما طرف مقابل این پیشنهاد را نپذیرفت. بعد از این روند، موضوع مشارکت پیشنهاد شده که احتمالاً از آن استقبال خواهند کرد و شورای شهر نیز معتقد است چهارباغ بدون مجموعه همایون بخش مهمی را کم خواهد داشت بنابراین شرایط برای این مشارکت وجود دارد.

بودجه سال آینده در خصوص چهارباغ چگونه خواهد بود؟

در چهارباغ مفهوم جدیدی به نام "منظر فرهنگی چهارباغ" ایجاد کرده‌ایم و در این باب اولین قدم تدوین "سند فرهنگی چهارباغ" بود تا هر ایده و محتوایی که قرار است برای این مکان پیش‌بینی شود، در چهارچوب این سند قرار گیرد.  باید مشخص باشد که چه برنامه‌ها و اقداماتی از لحاظ کالبدی و پیرایش شهری قرار است در چهارباغ اتفاق افتد تا بر اساس اهدافی که در نظر داریم آن را دنبال کنیم.

پیشتر بودجه‌ای که برای چهارباغ در نظر گرفته می‌شد در ردیف بودجه بخش‌های مختلف جای می‌گرفت؛ با نگاه تازه‌ای که به چهارباغ شده، اگرچه همچنان بودجه اختصاص یافته به آن عناوین متعددی دارد، اما حداقل در یک ساختار و مسیر واحد هدایت خواهد شد.

مطالعه و تحقیق در رابطه با منظر فرهنگی جلفا نیز در سال آینده انجام می‌شود و هر مشخصه تاریخی و فرهنگی که برای چهارباغ می‌توان در نظر گرفت، برای جلفا قابل پیش‌بینی خواهد بود تا جلفا نیز دارای یک ساماندهی فرهنگی شده و سند فرهنگی برای آن تدوین شود.

به نظر می‌رسد جلفا به اندازه کافی توسعه پیدا کرده است، چه نیازی به این ساماندهی است؟

در یک منظر فرهنگی اتفاقات زیادی خواهد افتاد؛ باید نقشه‌برداری فرهنگی، خواناسازی و تعیین هویت بر مبنای آن انجام شود و برنامه‌ها و اقدامات نرم شهری برایش تدوین شود و طبق این سند برنامه‌ریزی‌ها اتفاق بیفتد.

به‌طور کلی چه مواردی در بودجه سال ۹۹ وجود دارد که در سال‌های قبل نبوده‌است؟

روبه‌روی کتابخانه مرکزی اصفهان یک ساختمان اسکلت فلزی نیمه‌کاره‌ای رها شده وجود دارد که در محور دولتخانه صفوی است، در سال‌های گذشته تصمیم بر این بوده که این مکان تبدیل به ساختمان شهرداری و شورای شهر شود اما موانعی وجود داشت و ساختمان به این شکل باقی ماند تا اینکه سال گذشته این مشکلات و موانع برطرف شد، اما بر سر نوع بهره‌برداری از آن باز هم اختلاف وجود داشت.

در نهایت تصمیم بر این شد که چهار نفر از اعضای شورای شهر به نمایندگی از مدیریت شهری، با صاحب نظران بیرون از شهرداری در این رابطه مشورت کنند که در نتیجه این امر قرار شد این ساختمان به تالار شهر تبدیل و محل تشکیل جلسات علنی و ستاد شورای شهر باشد؛ به‌علاوه اینکه کارکردهای فرهنگی و گردشگری دیگری نیز در کنار آن مورد بهره‌برداری قرار گیرد. طرح معماری این ساختمان مشخص و طرح‌ریزی شده و اصلاحات جزئی آن نیز تا پایان سال انجام خواهد شد و فاز اول این پروژه نیز از سال ۹۹ آغاز می‌شود.

علاوه بر این پروژه، در منطقه پنج شهرداری اصفهان پردیس فرهنگی گل نرگس با محوریت و کاربری‌های مختلف فرهنگی ایجاد می‌شود. در مناطق کمتر برخوردار چند مصوبه خوب داشتیم و تنها در منطقه ۱۴ یک مجموعه فرهنگی ورزشی و یک مرکز مهارت‌افزایی بانوان احداث می‌شود.

بهره‌برداری از سالن اجلاس، ساماندهی گذر ادبی مقابل مقبره کمال‌الدین اسماعیل و مداخلات کالبدی، مرمتی و برنامه‌ای در تخت فولاد از دیگر مواردی است که ردیف بودجه‌های فرهنگی خوبی گرفته است.

ثبت، پردازش و انتشار تاریخ شفاهی اصفهان که در سال‌های گذشته آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته بود، امسال بودجه خوبی گرفته و رویکرد تازه‌ای ایجاد شده تا در خصوص مکان‌ها، افراد و شغل‌هایی که حامل تاریخ شفاهی اصفهان هستند تاریخ‌نگاری صورت گیرد؛ این تاریخ که در حافظه افراد ثبت شده و باقی مانده برای احصاء آن بودجه قابل توجهی بر اساس ردیف جدید پیش‌بینی شده است.

در مجموع از بودجه فرهنگی سال ۹۹ رضایت دارید؟

بودجه سال ۹۹ عملیاتی و مؤثر بسته شده است از طرفی مداخلات بودجه‌ای از پیش از تدوین بودجه آغاز شد، جلساتی برگزار کردیم و به نتایج مشخصی رسیدیم.

اتفاقات خوبی افتاد و از مرحله ابلاغ سیاست‌های شورا تا آمدن بودجه در کمیسیون تلفیق، شورا و شهرداری همراهی خوبی داشتند. با اینکه می‌توانستیم ردیف و موضوعات بسیاری را در بودجه بگنجانیم، اما با شرایط موجود می‌توان گفت حوزه فرهنگ به بیش از ۹۵ درصد از خواسته‌های خود رسید چون خواسته‌ها مشخص و قابل استدلال بودند.

با توجه به تجربه تخصیص بودجه ۹۸، آیا به تخصیص کامل بودجه فرهنگی در سال ۹۹ امید دارید؟

سال ۹۸ به دلایل مختلفی، نحوه هزینه‌کردها قابل قبول نبود، اما با رفع نواقص موجود امید داریم که این رویه اصلاح شود. در زمان تخصیص نیز همانند تدوین باید پیگیری‌ها و مذاکرات ادامه پیدا کند و به نظر می‌رسد با نگرش شهردار اصفهان و معاونان وی، نگرانی چندانی برای تخصیص وجود نخواهد داشت.

گفت‌وگو از:  علی یگانه‌نسب، خبرنگار سرویس پارلمان شهری ایمنا

کد خبر 410029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.