ذخیره ۶ ماه داروی اساسی در کشور/ دریافت گواهی حذف سرخک از سازمان جهانی بهداشت

وزیر بهداشت گفت: امسال وضعیت دارویی کشور نسبت به سال قبل، به مراتب بهتر است و داروهای اساسی و حیاتی را تا شش ماه آینده ذخیره داریم همچنین امسال گواهی موفقیت در حذف سرخک را از سازمان جهانی بهداشت دریافت کردیم.

به گزارش ایمنا، به نقل از وزارت بهداشت، دکتر سعید نمکی اظهار کرد: قبل از انقلاب اسلامی، از هر ۱۰۰۰ تولد زنده حداقل ۱۲۰ نوزاد به سن یکسالگی نمی رسیدند و از هر ۱۰۰ هزار مادر باردار، بیش از ۲۷۰ مادر به دلیل عوارض بارداری و زایمان، جان خود را از دست می دادند اما امروز تمام این آمارها به یک دهم و در برخی از مناطق کمتر از یک بیستم دوران قبل از انقلاب کاهش یافته است.

وی افزود: پوشش واکسیناسیون در زمان قبل از انقلاب اسلامی در کشور با جمعیت حدود ۱۵ میلیون نفری، ۲۵ درصد بود اما امروز با جمعیتی بالغ بر ۸۳ میلیون نفر در کشور، پوشش واکسیناسیون به ۱۰۰ درصد رسیده است و امسال افتخار داشتیم که گواهی حذف سرخک را از سازمان جهانی بهداشت دریافت کردیم اما گرفتن این گواهی با توجه به وسعت ایران و وجود یک و نیم میلیون نفر از افاغنه در کشور و واکسینه کردن فرزندان آنها به صورت رایگان، کار آسانی نبوده است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در آنفلوآنزای H1N1 در کشور ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند و بدون هیچ کمک خارجی، این افراد را درمان کردیم و مرگ‌ومیر مبتلایان به این بیماری در ایران، از اروپای غربی نسبت به شیوعی که داشتیم، کمتر بود. در سیلاب‌های امسال که ۲۵ استان را گرفتار و شش استان را به شدت گرفتار کرده بود، با تلاش نیروهای بهداشتی و درمانی و بدون هیچ کمک خارجی، حتی یک مورد اپیدمی در کشور، رخ نداد در حالی که در بدترین تحریم‌های پس از انقلاب هستیم و آمریکایی‌ها اجازه ندادند که حتی یک سنت کمک از سوی ایرانیان خارج از کشور برای سیل و زلزله به ایران منتقل شود اما دولت چین با همه اقتدارش، در روز چهارم و پنجم شیوع ویروس کرونای جدید، مجبور شد که از اتحادیه اروپا، تقاضا کمک کند.

وی اظهار کرد: امسال با وجود اینکه در بدترین شرایط اقتصادی و تحریم ها قرار داشتیم، ۱۰۰۰ پروژه بهداشتی و درمانی را در سراسر کشور با اولویت مناطق کمتر برخوردار در قالب پویش ۲۰۵۰ یعنی در ۲۰ هفته هر هفته ۵۰ پروژه را افتتاح می‌کنیم و امسال آمریکایی‌ها تصور می کردند که در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، ما زانو خواهیم زد چون نمی‌توان با کمبود دارو کنار آمد، امسال وضعیت دارویی کشور نسبت به سال قبل، به مراتب بهتر است و کمبودهای دارویی کشور در مقایسه با روز مشابه سال گذشته، یک سوم است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: اینکه برخی از داروهای خارجی تجویز شده در بازار وجود ندارد به این دلیل است که جلوی واردات آن را برای جلوگیری از فروپاشی صنعت داخلی دارو، گرفته‌ایم و اجازه نمی‌دهیم صنعت داروی ایران که یکی از بهترین‌های منطقه است، لگدمال واردات شود اما داروهای اساسی و حیاتی را تا ۶ ماه آینده ذخیره داریم.

دکتر نمکی اضافه کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه دارو، تامین داروی بیماران مبتلا به MPS بود که البته تعداد این بیماران محدود است اما آمریکا در تحریم‌ها، با وجود تامین و ارسال ارز مورد نیاز این دارو، همه راه‌ها را بر ایران بسته بودند که به لطف خدا این دارو تا آخر هفته به دست این بیماران می‌رسانیم.

کد خبر 410006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.