شعب صلحی شورای حل اختلاف در زندان‌های استان تهران افتتاح شد

مدیرکل زندان‌های استان تهران گفت: ۹ مرکز اصلاحی و تربیتی زیر نظر اداره کل زندان‌های استان تهران دایر است که دو مرکز ازآنها یعنی زندان رجایی‌شهر و ندامتگاه قزلحصار در حوزه قضایی استان البرز قرار دارد.

به گزارش ایمنا، به نقل از سازمان زندان‌های کشور، سید حشمت‌اله حیات الغیب در مراسم افتتاح شعبه‌های صلحی شورای حل اختلاف گفت: با تعامل بین شعب صلحی و زندان ها تلاش می‌شود برای جلوگیری از اطاله دادرسی هر پرونده قضایی که یک طرف زندانی است، به این شعبات ارجاع شود و به این ترتیب شاهد کاهش جمعیت کیفری خواهیم بود.

وی افزود: ۹ مرکز اصلاحی و تربیتی زیر نظر اداره کل زندان‌های استان تهران دایر هستند که دو مرکز از این تعداد یعنی زندان رجایی‌شهر و ندامتگاه قزلحصار در حوزه قضایی استان البرز قرار دارد و زندانیان بر اساس سن، جنس و نوع جرم در مراکز مختلف نگهداری می‌شوند.

مدیرکل زندان‌های استان تهران گفت: زندانیان موادمخدر در قزل حصار، زندانیان جرایم خاص در زندان رجایی‌شهر و زندانیان عمدتاَ مالی در بازداشتگاه اوین نگهداری می‌شوند و در آینده نزدیک، اوین به عنوان بازداشتگاه حوزه قضایی تهران بوده، تمام زندانیان محکوم بر اساس نوع جرم به مراکز دیگر منتقل خواهند شد.

وی ادامه داد: قرار است ۱۱ شعبه حل اختلاف را در زندان های استان تشکیل شود، در ندامتگاه تهران بزرگ به دلیل تعدد زندانی بیشتر، ۳ شعبه، در بازداشتگاه اوین ۲ شعبه و مابقی مراکز هرکدام یک شعبه صلحی پیش‌بینی شده است.

سید حشمت‌اله حیات الغیب در ادامه با پیشنهاد ارجاع پرونده‌های زندانی دار به شعب داخل زندان، گفت: با تعامل بین شعبات صلحی و زندان‌ها تلاش می‌شود برای جلوگیری از اطاله دادرسی هر پرونده قضایی که یک طرف زندانی است، به این شعبات ارجاع گردد و به این ترتیب شاهد کاهش جمعیت کیفری خواهیم بود.

در ادامه غلامرضا مهدوی رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران با بیان اینکه فلسفه اصلی شوراهای حل اختلاف بر مبنای صلح و سازش است، تأکید کرد: ۱۵ درصد از کل پرونده‌های وارده مربوط به استان تهران است و در حال حاضر ۳۵ درصد پرونده‌های کیفری به شورا با صلح و سازش مختومه می‌شود و در بعضی از شعبه‌های مستقر در دادسراها بالای ۵۰ درصد سازش داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: مقرر شد شعبه‌های ویژه صلح و سازش در داخل زندان مستقر شود که بنا به دستور رئیس کل دادگستری استان تهران و حجت الاسلام والمسلمین مظفری رئیس مرکز امور شوراهای حل اختلاف، دادستانی و مدیر کل زندان‌های استان با هم تعامل داشته باشند تا شعبه‌های صلح و سازش داخل در زندان‌ها مستقر شود.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران، تصریح کرد: ایجاد شعب صلحی دو هدف اساسی دارد اول کاهش جمعیت کیفری زندانیان و همچنین کاهش ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی است.

کد خبر 409975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.