افتتاح نخستین پروژه ملی استفاده صنعتی از فاضلاب شهری در پالایش نفت اصفهان

خط انتقال ایستگاه پمپاژ و تصفیه خانه پساب شهری برای نخستین بار در کشور افتتاح و به صورت رسمی در شرکت پالایش نفت اصفهان به بهره برداری رسید.

به گزارش ایمنا به نقل از شرکت پالایش نفت اصفهان، استاندار اصفهان امروز دوشنبه _۲۱ بهمن ماه_ در حاشیه آئین افتتاح پروژه‌های این شرکت، اظهار کرد: یک پنجم فرآورده‌های نفتی کشور توسط مجموعه پالایشگاه اصفهان تأمین می‌شود، از این رو برداشتن قدم‌های مؤثر برای به‌روزرسانی این مجموعه تأثیر مهمی در کمک به اقتصاد ملی کشور خواهد داشت.

عباس رضایی افزود: حدود ۲۳ درصد فرآورده‌های نفتی کشور توسط شرکت پالایش نفت اصفهان تأمین می‌شود و تمام بنزین تولیدی این مجموعه بنزین یورو ۵ است. این شرکت با تولید ۱۲ میلیون لیتر در روز، سوخت استان اصفهان و ۱۶ استان کشور را تأمین می‌کند.

وی افزود: افتتاح دو پروژه، "سکوهای بارگیری فرآورده‌های سبک و ویژه " و "پروژه تصفیه و استفاده از فاضلاب شهری" دو اقدام مهم در راستای برطرف کردن نیازهای این مجموعه است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه اصفهان در منطقه خشک قرار دارد، تاکید کرد: با توجه به این موضوع وجود صنایع در استان امری اجتناب ناپذیر است، از این رو استفاده از پساب به جای آب، موجب مصرف بهینه و کمک به صرفه‌جویی در مصرف آب است که با افتتاح این پروژه در اصفهان محقق شد.

رضایی تصریح کرد: به کمک این پروژه، ۷۵۰ متر مکعب آب مصرفی این مجموعه از طریق پساب تأمین می‌شود که اقدام مهمی در جهت بهینه سازی مصرف آب است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیشتر مجموعه‌های صنعتی بزرگ به دنبال استفاده از پساب برای تأمین آب مصرفی مجموعه‌های خود هستند، خاطرنشان کرد: مجموعه پالایشگاه اصفهان در استفاده از پساب مشکلاتی دارد که نیاز به همکاری شرکت آب و فاضلاب استان است.

استاندار اصفهان در مورد دومین پروژه شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: تا پیش از این تانکر در پالایشگاه استفاده می‌شد که به جهات مختلف به صرفه و صلاح نبود، اما اکنون با هزینه‌ای بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان، سوخت مورد نیاز با سیستم اتوماتیک بارگیری می‌شود.

به گزارش ایمنا، نخستین پروژه ملی زیست محیطی تصفیه و استفاده صنعتی از فاضلاب شهری در شرکت پالایش نفت اصفهان با رویکرد کاهش مصرف منابع آب شرب با ظرفیت ۷۵۰ متر مکعب در ساعت راه اندازی شد.

در این پروژه بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، انتقال و تصفیه پساب شاهین شهر با همکاری دو شرکت داخلی در سه مرحله ساخت ایستگاه پمپاژ پساب در محل تصفیه خانه، احداث خط انتقال پساب به پالایشگاه و ساخت تصفیه خانه در محل این شرکت انجام گرفته است، به طوری که ۷۵۰ متر مکعب پساب شهری در ساعت را تصفیه می‌کند. این پروژه در مدت ۲۴ ماه و با هزینه بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان در محل شرکت پالایش نفت اصفهان احداث شد.

همچنین شرکت پالایش نفت اصفهان به منظور بارگیری فرآورده‌های ویژه خود، ۱۸ سکوی بارگیری با هدف بارگیری محصولاتی همچون لوب کات، آیزوریسایکل، انواع حلال‌ها و وکیوم باتوم (ته مانده برخ خلأ) طراحی و در مساحت ۱.۵ هکتار با هزینه‌ای بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان احداث کرده است.

این سکوها به صورت دو نازله در ۹ ردیف در نظر گرفته شده است، به طوری که سکوی بارگیری وظیفه ارائه فراورده‌های سبک (مانند انواع حلال‌ها) و شش سکو نیز وظیفه بارگیری فراورده‌های سنگین (مانند لوب کات، وکیوم باتوم و آیزوریسایکل) را برعهده دارد.

کد خبر 409942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.