احتمال جهش و افزایش بیماریی‌زایی "ویروس کرونا"/افزایش ریسک نارسایی قلبی با داروی دیابت

مصرف ویتامین D در بارداری مانع ابتلای نوزاد به آسم نمی‌شود، دخانیات و الکل موثر در ایجاد تومورهای سر و گردن، افزایش ریسک نارسایی قلبی با داروی دیابت، زنان باردار مبتلا به فشار خون بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با بیان اینکه مرگ و میر ناشی از این کرونا ویروس در مقایسه با بیماری‌های مشابه کمتر است، گفت: احتمال جهش و افزایش بیماریی‌زایی "کروناویروس ۲۰۱۹" وجود دارد، اما از آنجاکه این ویروس جدیداً شناسایی شده، قابل پیش‌بینی نیست که چه اتفاقی برای آن رخ می‌دهد.

دکتر محمدمهدی گویا با اشاره به ساختار و ماهیت "کروناویروس ۲۰۱۹"، اظهار کرد: این ویروس جدید جزو خانواده " ویروس کرونا" بوده که هفت گونه مختلف آن تا کنون شناسایی شده و از این تعداد، کروناویروس سارس و مرس جز خطرناک‌ترین‌ها بودند.

وی با اشاره به میزان مرگ و میر کرونا ویروس‌ها، تصریح کرد: میزان کشندگی سارس ۱۰ درصد، مرس ۳۰ درصد و کروناویروس ۲۰۱۹ یعنی همین ویروس آخر تا الان حدود ۲.۱ درصد بوده که نشان‌دهنده این است که میزان کشندگی ویروس جدید در حد متوسط بوده ولی احتمال دارد این وضعیت ظرف روزها و هفته‌های آینده تغییر کند.

وی با بیان اینکه تا کنون مرگ و میر ناشی از این بیماری در مقایسه با بیماری‌های مشابه کمتر بوده است، گفت: بیماران سن بالا و یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، نارسایی قلبی و عروقی و تنفسی نسبت به سایرین آسیب‌پذیرترند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با بیان اینکه احتمال جهش و افزایش بیماریی‌زایی "کروناویروس ۲۰۱۹" وجود دارد، تصریح کرد: از آنجا که این ویروس جدیداً شناسایی شده بنابراین قابل پیش‌بینی نیست که چه اتفاقی برای آن رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا در حالت نهفتگی هم قابل انتقال است، اظهار کرد: بنابراین شست‌وشوی مرتب دست‌ها یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری است.

گویا با بیان اینکه موارد مشکوک در بیمارستان‌های مشخص شده برای این منظور بستری می‌شوند، گفت: تمام مسائل مرتبط با این بیماری در سطح جامعه اطلاع رسانی می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در رابطه با استفاده از ماسک برای شهروندان عادی، گفت: استفاده اصلی ماسک برای پزشکان و کادر درمانی است. اگرچه شهروندان عادی هم می‌توانند از ماسک استفاده کننند ولی ما توصیه نمی‌کنیم، چراکه کارایی زیادی نداشته و در ضمن استفاده از ماسک نیازمند رعایت توصیه‌های بهداشتی مرتبط با آن است. البته اینکه گفته می‌شود ماسک زدن در بیماران باعث تشدید بیماری می‌شود، به هیچ عنوان مستند و علمی نیست.

مصرف ویتامین D در بارداری مانع ابتلای نوزاد به آسم نمی‌شود

مطالعه جدید نشان می‌دهد مصرف دوز بالاتر ویتامین D در طول بارداری هیچ تضمینی در پیشگیری از بیماری آسم در کودکان را نشان نمی‌دهد.

محققان دانشگاه راچستر نیویورک در مطالعه خود به بررسی کودکان ۶ ساله‌ای پرداختند که مادرشان در طول بارداری ویتامین D بیشتری مصرف کرده بود، این انتظار وجود داشت که مصرف بیشتر ویتامین D در طول بارداری که ریه‌های نوزاد در حال رشد هستند از بیماری آسم پیشگیری نماید.

دکتر "آگوستو لیتونجوآ" سرپرست تیم تحقیق در این باره گفت: "رشد ریه از داخل رحم آغاز می‌شود و مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که ویتامین D برای رشد حائز اهمیت است. "

وی افزود: اگرچه مطالعه ما تأثیر مصرف مکمل D در زمان بارداری را در پیشگیری از ابتلاء به آسم نشان نداد، اما من معتقدم این کار موجب به تأخیر افتادن شروع بیماری آسم در این گروه از کودکان می‌شود.

بیماری آسم، بیماری مزمن مجاری هوا است که موجب ملتهب شدن مجاری هوا شده و در طول حمله آسم، ماهیچه‌های اطراف مجاری هوا تنگ شده و نفس کشیدن را دشوار می‌کند، علائم شایع بیماری آسم شامل خس خس سینه، سرفه، سفتی در ناحیه قفسه سینه، و تنگی نفس است.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که وجود میزان بالاتر ویتامین D در زنان در طول بارداری با کاهش ریسک مشکلات آسم در کودکان‌شان مرتبط است.

نقش دخانیات و الکل مؤثر در ایجاد تومورهای سر و گردن

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: مهمترین عامل درمان توده‌های سرو گردن، تشخیص زودهنگام است.

علیرضا موحدی، با بیان اینکه توده‌های گردنی ممکن است با تیروئید، غدد بزاقی، حنجره، کیست‌های گردنی و یا توده مادرزادی نمایان شود که کم کم بزرگ می‌شوند، توضیح داد: ممکن است این توده‌ها مربوط به عناصر اساسی گردن مثل کف دهان، زبان و یا حلق باشد که تظاهرات آن با توده گردنی مشخص شود.

وی تصریح کرد: عوامل محیطی، استفاده از برخی داروها، رژیم‌های غذایی نادرست، مصرف سیگار، مواد مخدر، الکل و عوامل متعدد ژنتیکی و محیطی در ابتلاء به این بیماری نقش دارند.

این جراح سرو گردن، مهمترین عامل در درمان توده‌های سرو گردن را تشخیص زودهنگام این تومورها دانست و با اشاره به اینکه توده‌هایی که مدت طولانی در گردن ایجاد شده‌اند نیاز به بررسی دقیق دارد، افزود: اگر بیماری با توده‌ای در ناحیه گردن که دو هفته از ایجاد آن گشته ولی هنوز بهبودی حاصل نشده مراجعه کند، باید این توده مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

وی افزود: زخم ناحیه گردن، گرفتگی صدا و بینی (بدون علت و بیش از دو تا سه هفته)، اختلال در بلع، کاهش اشتها و به دنبال ایجاد گرفتگی یا توده در گردن از جمله علائم و نشانه‌هایی است که می‌تواند بیمار را راهنمایی کند که سریعاً به پزشک مراجعه کند.

موحدی با بیان اینکه ابتلاء به توده‌های گردنی بازه زمانی، جنسیت و سن خاصی را در برنمی گیرد، تاکید کرد: به هر میزانی که گسترش تومور در بدن بیشتر باشد، اقدامات درمانی برای کنترل آن بیشتر و پیچیده‌تر خواهد بود.

وی انواع روش‌های درمانی متداول تومورها را تشریح کرد و گفت: برخی تومورها خوش‌خیم هستند، حتی می‌توان این تومورها را از گردن خارج نکرد چرا که وجود این تومورها در بدن مشکلی ایجاد نمی‌کند و گاهی با روش‌های درمانی ساده برطرف می‌شوند ولی نکته اینجاست که باید برای اغلب تومورهای سر و گردن روش‌های جراحی اتخاذ شود تا به سرعت از بدن خارج شوند.

این جراح سر و گردن افزود: به طور کلی درمان هر توموری بسته به نوع، سن بیمار، میزان گسترش و پیشرفت درمان متفاوت دارد، برای مثال برخی از تومورها با اقدامات رادیوتراپی و شیمی درمانی برطرف می‌شوند و برخی دیگر نیاز به جراحی همراه با اقدامات رادیوتراپی دارند.

وی درباره روش‌های نوین درمان تومورهای سر و گردن در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داد: در همه اقدامات درمانی نوین که برای جراحی سر و گردن اختلالات شیمی درمانی یا رادیوتراپی انجام می‌شود از جدیدترین متدها استفاده می‌شود و منعی در دانشگاه برای اجرای این متدها وجود ندارد.

موحدی درباره درمان تومورهای سر و گردن تصریح کرد: اکثر تومورهای گردن قابل درمان هستند یعنی با رادیوتراپی یا شیمی درمانی می‌توان تومورها را درمان کرد و درصد بسیار کمی از تومورها هستند که در هیچ جای دنیا نمی‌توان کاری برای آنها انجام داد.

وی اضافه کرد: برای درمان اکثر تومورها می‌توان درمان مؤثری انجام داد تا طول عمر نسبی بیمار مناسب بماند، مگر اینکه تومور خیلی مهاجم باشد.

افزایش ریسک نارسایی قلبی با داروی دیابت

محققان دریافتند داروی"Rosiglitazone مورد استفاده برای درمان دیابت نوع ۲ با افزایش ریسک مشکلات قلبی، به خصوص نارسایی قلبی، مرتبط است.

داروی "Rosiglitazone " متعلق به گروه داروهای thiazolidinedione ها است که به کنترل قندخون در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می‌کند اما می‌تواند ریسک مشکلات جدی قلبی را هم افزایش دهد.

از سال ۲۰۰۷، مطالعات گوناگونی در مورد احتمال افزایش ریسک حملات قلبی در پی مصرف Rosiglitazone گزارش شده است اما این داده‌ها عمدتاً مبتنی بر نتایج ارائه شده در مقالات و گزارش‌های آزمایشی بالینی بوده است که در زمان تعیین الگوی ایمنی حقیقی دارو قابل استناد نیستند.

محققان نتایج مربوط به ۱۳۰ آزمایش دربرگیرنده بالغ بر ۴۸ هزار بیمار را بررسی کردند، آن‌ها بعد از بررسی این داده‌ها دریافتند Rosiglitazone با افزایش ۳۳ درصدی ترکیبی از مشکلات قلبی (حمله قلبی، نارسایی قلبی، مرگ‌های مرتبط با بیماری قلبی عروقی) مرتبط است. آنها برای شفافیت بیشتر این داده‌ها بر انجام تحقیقات بیشتر تاکید دارند.

زنان باردار مبتلا به فشار خون بیشتر در معرض ابتلاء به بیماری قلبی هستند

به گفته محققان، زنان مبتلا به فشارخون بالا در اولین بارداری خود با ریسک بالاتر حملات قلبی یا مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی مواجه هستند.

تقریباً دو تا هشت درصد زنان باردار در جهان دچار فشارخون بالا در طول بارداری می‌شوند که معمولاً بعد از هفته ۲۰ بارداری در زنان آغاز می‌شود، متخصصان هنوز به یک دلیل واحد در این مورد پی نبرده‌اند، اما تصور می‌شود با عدم تشکیل تعداد کافی عروق خونی در جفت مرتبط است.

فشارخون بالا در دوره بارداری که به آن "پره اکلامپسی" اطلاق می‌شود علت ۱۵ درصد تولدهای زودرس است که در این مطالعه محققان دانشگاه راتجرز نیوجرزی بیماری قلبی عروقی ۶ هزار و ۳۶۰ زن در رده سنی ۱۸ تا ۵۴ سال را بررسی کردند، این زنان اولین بارداری آن‌ها بود و دچار پره اکلامپسی در زمان بارداری شده بودند.

محققان دریافتند این گروه از زنان چهار برابر با احتمال حمله قلبی یا مرگ قلبی عروقی روبرو بودند و بیش از دو برابر با احتمال مرگ ناشی از سایر علل در طول دوره ۱۵ ساله تحقیق مواجه بودند.

این دانشمندان تاکید دارند همه زنان در طول بارداری باید از لحاظ ابتلاء به پره اکلامپسی تحت نظر باشند و تا ۵ سال بعد از زایمان هم تحت درمان قرار گیرند و مصرف داروهایی نظیر آسپرین با دوز پایین ممکن است در پایین نگه داشتن فشارخون در اوایل سه ماهه دوم بارداری مؤثر باشد همچنین آنها تاکید دارند زنان باردار باید حتماً قبل از هرگونه اقدامی در مورد مصرف دارو با پزشک خود مشورت نمایند.

کد خبر 409926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.