برترین رژیم‌های غذایی سال   ۲۰۲۰ را بشناسید

سبزیجات مفید برای مقابله با کبد چرب، دلایل گرسنگی مجدد بعد از خوردن غذا، فواید و مضرات گوشت بوقلمون، برترین رژیم‌های غذایی سال ۲۰۲۰ و مصرف ویتامین D در بارداری و عدم ابتلا نوزاد به آسم را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تحقیق جدید محققان دانشگاه پزشکی چانگ کینگ چین نشان می‌دهد ترکیب طبیعی موجود در سبزیجات چلیپایی موسوم به این دول منجر به ایجاد شیوه‌های جدید درمانی یا اقدامات پیشگیرانه در بیماری کبد چرب می‌شود. «چائودونگ وو»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره، اظهار کرد: «ما معتقدیم مواد خوراکی سالم با میزان بالا ترکیب این دول برای پیشگیری از کبد چرب غیرالکلی لازم است و برای بهبود سلامت افراد مبتلا به این عارضه هم مفید است.»

بیماری کبدچرب غیرالکلی زمانی روی می‌دهد که کبد به خاطر تجمع چربی، مرمری شکل می‌شود، گاهی اوقات بروز این بیماری ناشی از تغذیه ناسالم نظیر مصرف بیش از حد چربی‌های اشباع شده است. در صورت عدم توجه به این بیماری، این مشکل می‌تواند جان فرد را تهدید کند و به بیماری‌های خطرناکی نظیر سیروز کبدی یا سرطان کبد تبدیل شود. در این مطالعه، محققان تأثیر این دول را بر ۱۳۷ فرد چینی مبتلا به کبد چرب بررسی کردند. تیم تحقیق دریافت افراد دارای شاخص توده بدنی بیشتر دارای میزان کمتر این دول در خون شأن هستند. محققان متوجه شدند مصرف این دول علاوه بر کاهش میزان چربی در سلول‌های کبد، می‌تواند بر سلول‌های روده هم تأثیرگذار باشد که موجب ارسال سیگنال‌های مولکولی شده و التهاب را متوقف می‌کند.

فواید و مضرات گوشت بوقلمون

بوقلمون یک غذای محبوب ساندویچی و جایگزین مناسب گوشت گاو است. ایالات متحده بزرگترین تولید کننده گوشت بوقلمون در جهان است. گوشت بوقلمون سفید و قرمز حاوی مقادیر مختلفی از مواد مغذی است. گوشت تیره بوقلمون که حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری است، چربی و کالری بیشتری نیز دارد. بوقلمون حاوی اسید آمینه تریپتوفان است که مقدار کافی آن برای ایجاد خواب آلودگی مناسب است. در حالی که تریپتوفان می‌تواند افراد را به اندازه کافی وزیاد بخوابد، در بوقلمون به اندازه کافی تأثیر ندارد و می‌تواند به بهبود خلقی کمک کند.

خوردن غذاهایی مانند بوقلمون که سرشار از پروتئین هستند، به افزایش احساس سیری کمک می‌کنند، به این معنی که باعث می‌شوند فرد در مدت طولانی‌تری احساس سیری کند. دریافت مقدار کافی پروتئین به حفظ توده ماهیچه لاغر و ثابت نگه داشتن سطح انسولین پس از غذا کمک می‌کند. با این حال پروتئین ماده‌ای است که اکثر گوشت خواران در مقادیر کافی از آن استفاده می‌کنند. مقدار پروتئین در هر وعده غذایی اهمیت دارد. باید اطمینان حاصل کنید که در هر وعده غذایی یک منبع پروتئین مناسب و به اندازه داشته باشید و مصرف خود را در طول روز پخش کنید. سایر گزینه‌های خوب پروتئین شامل آجیل، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، سویا و حبوبات است.

محتوای تریپتوفان موجود در بوقلمون ممکن است به حمایت از سطوح سالم سروتونین در بدن کمک کند، که باعث هوشیاری و خلق و خوی خوب می‌شود. در حالی که مقادیر آن کم است، اما این یک مزیت احتمالی خوردن بوقلمون است. بوقلمون حاوی سلنیوم معدنی است. برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف بیشتر سلنیوم ممکن است خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ، پروستات، ریه، مثانه، پوست، مری و معده را کاهش دهد.

اما محصولات بوقلمون فرآوری شده می‌توانند سرشار از سدیم و برای سلامتی مضر باشند بسیاری از گوشت‌های فرآوری شده دودی شده یا با نیترات سدیم ساخته می‌شوند. اینها با آمین‌هایی که به طور طبیعی در گوشت وجود دارند ترکیب می‌شوند و ترکیبات N-nitroso را تشکیل می‌دهند که به عنوان عامل سرطان زا شناخته شده‌اند. مطالعات نشان داده است که گوشت‌های فرآوری شده با پیشرفت سرطان ارتباط دارند. خطرات چاقی، بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، سرطان و ناباروری با میزان مصرف گوشت افزایش می‌یابد. باید مصرف تمام محصولات بوقلمون فرآوری شده را به حداقل رساند.

شناخت برترین رژیم‌های غذایی سال ۲۰۲۰

پایگاه خبری U.S. News هر سال گزارشی مبنی بر بهترین رژیم غذایی منتشر می‌کند. در این رده‌بندی مواردی از قبیل غنی بودن رژیم غذایی از مواد مورد نیاز بدن، ایمنی، کاهش وزن و اثر محافظتی در برابر دیابت و بیماری‌های قلبی مد نظر قرار می‌گیرد. برترین رژیم‌های غذایی ۲۰۲۰ به ترتیب بدین شرح است:

رژیم غذایی مدیترانه‌ای

رژیم مدیترانه‌ای معمولاً شامل چربی‌های اشباع نشده مانند روغن زیتون، آجیل و آووکادو همراه با سبزیجاتی مانند کرفس، اسفناج و هویج است. این سبزیجات غنی از نیتریت و نیترات هستند و ترکیب این دو گروه غذایی باعث تشکیل اسیدهای چرب نیترو می‌شود. در رژیم غذایی مدیترانه‌ای جایی برای گوشت قرمز، غذاهای فراوری‌شده و قندهای مصنوعی وجود ندارد. استفاده از مقادیر زیاد میوه، سبزی، روغن زیتون، لوبیا، غلات و محصولات لبنی کم‌چرب در این رژیم غذایی توصیه شده است.

برخی از مزیت‌های دیگر استفاده از رژیم مدیترانه‌ای به شرح زیر است: جلوگیری از بروز بیماری مزمن کلیه، کاهش فشار خون، از بین بردن سلول‌های سرطانی، جلوگیری از بروز استرس و افسردگی و جلوگیری از ابتلاء به پارکینسون و آلزایمر است. همچنین رژیم غذایی مدیترانه‌ای با وجود روغن زیتون باعث کاهش وزن می‌شود و از بروز دیابت جلوگیری می‌کند.

رژیم غذایی DASH

رژیم غذایی DASH سال‌هاست به عنوان بهترین رژیم برای مبارزه با انواع سرطان، سکته مغزی، سنگ کلیه، دیابت و کاهش وزن انتخاب می‌شود. این رژیم غذایی یک رویکرد مادام‌العمر برای مصرف غذای سالم است که تمرکز عمده آن روی پیشگیری و درمان فشار خون بالاست. این برنامه غذایی افراد را به کاهش مصرف سدیم تشویق می‌کند و در آن مواد غذایی حاوی پتاسیم، کلسیم و منیزیم گنجانده شده است.

یکی از مهمترین مزیت‌های این روش انعطاف‌پذیری آن است و این‌که از هیچ دستور پیچیده‌ای تبعیت نمی‌کند. توصیه محققان در رژیم غذایی DASH، مصرف مقدار زیادی میوه، سبزی، غلات سبوس‌دار، محصولات لبنی کم‌چرب، روغن سبزیجات، آجیل، گوشت سفید و حبوبات است و مصرف نوشیدنی‌های شیرین و چربی‌های اشباع‌شده را ممنوع می‌کند.

مطالعات اخیر با بررسی بیش از چهار هزار و ۵۰۰ نفر نشان می‌دهد پیروی از رژیم غذایی DASH احتمال نارسایی قلبی را در افراد کمتر از ۷۵ سال به میزان ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. نارسایی قلبی یکی از مهم‌ترین دلایل بستری شدن افراد سالمند در بیمارستان است. محققان این رژیم غذایی را مشابه با رژیم غذایی مدیترانه می‌دانند و معتقدند این دو دستور به هم گره خورده‌اند.

رژیم نیمه‌گیاه‌خواری

از ابداع این رژیم غذایی حدود یک دهه می‌گذرد در این رژیم غذایی فرد در بیشتر موارد غذای گیاهی مصرف می‌کند، اما در صورت میل شدید می‌تواند غذاهای گوشتی مانند انواع برگر، استیک یا کباب بخورد. پیروی از این رژیم غذایی در کاهش وزن نقش دارد، باعث طول عمر می‌شود و احتمال ابتلاء به دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش می‌دهد.

رژیم غذایی WW

این رژیم غذایی در واقع یک برنامه کاهش وزن است که می‌تواند به صورت آنلاین یا گروهی باشد و بسیاری از افراد مشهور در سراسر جهان در آن عضو هستند. تمرکز این برنامه بر رژیم غذایی سالم و تحرک زیاد است. پس از ثبت‌نام در برنامه، پشتیبانانی وجود دارد که افراد را در کاهش وزن و مصرف غذای صحیح یاری می‌کنند. این برنامه به هر غذا یک امتیاز می‌دهد، سپس مطابق سن، وزن و جنس استانداردی تعیین می‌کند و امتیاز هر غذا باید مطابق با امتیاز در نظرگرفته شده در برنامه باشد.

رژیم غذایی کلینیک مایو

تاکید این رژیم غذایی بر شیوه زندگی سالم و حذف عادت‌های غلط است و بر مصرف انواع میوه، سبزی و غلات کامل تاکید دارد.

رژیم غذایی MIND

رژیم غذایی MIND تقریباً مشابه رژیم غذایی مدیترانه‌ای است، اما تمرکز آن بر مصرف سبزی، روغن زیتون، آجیل، غلات کامل، لوبیا، ماهی و محصولات خانواده توت (خشک یا تازه) است. مطالعات نشان می‌دهد این رژیم غذایی در سلامت مغز و عملکرد شناختی بسیار مؤثر است و خطر ابتلاء به زوال عقل را کاهش می‌دهد.

مصرف ویتامین D در بارداری و عدم ابتلاء نوزاد به آسم

مطالعه جدید نشان می‌دهد مصرف دوز بالاتر ویتامین D در طول بارداری هیچ تضمینی در پیشگیری از بیماری آسم در کودکان را نشان نمی‌دهد. محققان دانشگاه راچستر نیویورک در مطالعه خود به بررسی کودکان شش ساله‌ای پرداختند که مادرشان در طول بارداری ویتامین D بیشتری مصرف کرده بود. این انتظار وجود داشت که مصرف بیشتر ویتامین D در طول بارداری که ریه‌های نوزاد در حال رشد هستند ممکن است از بیماری آسم پیشگیری کند.

«آگوستو لیتونجوآ»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره، اظهار کرد: «رشد ریه از داخل رحم آغاز می‌شود و مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که ویتامین D برای رشد حائز اهمیت است.»

وی در ادامه افزود: «اگرچه مطالعه ما تأثیر مصرف مکمل D در زمان بارداری را در پیشگیری از ابتلاء به آسم نشان نداد، اما من معتقدم این کار موجب به تأخیر افتادن شروع بیماری آسم در این گروه از کودکان می‌شود.»

بیماری آسم، بیماری مزمن مجاری هوا است که موجب ملتهب شدن این مجاری هوا شده و در طول حمله آسم، ماهیچه‌های اطراف مجاری هوا تنگ شده و نفس کشیدن را دشوار می‌سازد. علائم شایع بیماری آسم شامل خس خس سینه، سرفه، سفتی در ناحیه قفسه سینه، و تنگی نفس است. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که وجود میزان بالاتر ویتامین D در زنان در طول بارداری با کاهش ریسک مشکلات آسم در کودکان شأن مرتبط است.

دلایل گرسنگی مجدد بعد از خوردن غذا

برخی افراد پس از خوردن یک وعده کامل، باز هم احساس گرسنگی می‌کنند بنابراین دوباره به خوردن مواد غذایی روی می‌آورند! عادت خوردن پس از صرف یک وعده کامل، برای بدن مفید نیست. اگر پس از خوردن یک وعده غذایی سالم باز هم احساس گرسنگی می‌کنید، بدانید که سیستم گوارشی تان مشکل دارد. علت گرسنگی بعد از صرف غذا، می‌تواند سریع غذا خوردن باشد که باعث می‌شود احساس گرسنگی باقی بماند. استراحت نکردن و خستگی همیشگی احساس گرسنگی را تشدید می‌کند. با نوشیدن آب به میزان کافی، احساس گرسنگی از بین می‌رود.

نوشابه از جمله نوشیدنی‌هایی است که جریان خون و فعالیت‌هایی که اشتها را تنظیم می‌کند، کاهش می‌دهد. در نتیجه پس از خوردن یک غذای سالم، احساس گرسنگی می‌کنید. مصرف غذاهای آماده یا فرآوری شده ی حاوی مواد نگه دارنده، باعث افزایش لپتین (هورمون گرسنگی) می‌شود به گونه‌ای که حتی پس از خوردن یک غذای کامل باز هم احساس گرسنگی می‌کنید. افرادی که صبحانه نمی‌خورند، پس از ناهار، میان وعده‌های بزرگ‌تری مصرف می‌کنند.

در بسیاری از موارد احساس گرسنگی پس از صرف یک غذای سالم به علت مصرف دارو است. به ویژه داروهایی که حاوی استروئیدهایی مانند کورتیکواستروئید است که احساس گرسنگی را افزایش می‌دهد. بعضی از افراد هنگامی که دچار استرس می‌شوند، وزن کم می‌کنند اما استرس در عده‌ای دیگر باعث افزایش اشتها به هله هوله و خوراکی‌های ناسالم می‌شود.

کد خبر 409919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.