اولین منطقه جهان با میزان پسماند صفر

مسئولان جزیره دانمارکی برنهلم واقع در دریای بالتیک، در نظر دارند تا سال ۲۰۳۲ به عنوان بخشی از برنامه اقتصاد چرخه‌ای خود، میزان پسماند را به صفر برسانند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اقتصاد چرخه‌ای بر کاهش، بازیافت، بازسازی و اشتراک تمرکز می‌کند و به صفر رساندن مواد زائد را به عنوان مهم‌ترین هدف خود در پیش می‌گیرد. این نوع اقتصاد به طور مداوم به دنبال ایجاد تغییر است و به علت الگوهای ناپایدار اقتصادی در زمینه تولید و مصرف هر روز ایده جدیدی را برای رونق اقتصادی ارائه می‌دهد. مردم در سراسر جهان نیز در تلاشند با خلاقیت‌های خود جامعه را به سمت اقتصاد پایدار و فراگیر سوق دهند.

مدیران جزیره معروف برنهلم، واقع در آب‌های میانی کشور سوئد و دانمارک، نیز سعی کرده‌اند این منطقه را به یکی از سبزترین مکان‌های اروپا تبدیل کنند تا از این طریق اقتصاد چرخه‌ای جزیره را نیز رونق بخشند. مسئولان به منظور دست یافتن به این هدف بلندپروازانه و درازمدت، بر پایداری به عنوان اساس توسعه و رشد مداوم برنهلم تمرکز کرده‌اند.

موقعیت جغرافیایی خاص جزیره و تمایل ساکنان آن به یادگیری روش‌های جدید حاکی از این واقعیت است که برنهلم مکان مناسبی برای آزمودن تکنولوژی‌ها و سیستم‌های جدید است. به عنوان مثال، در حال حاضر مسئولان در حال پیاده‌سازی پروژه‌ای عظیم هستند که در آن تعداد هزار پمپ حرارتی و رادیاتور در خانه‌های مسکونی نصب شده است و از فاصله دور کنترل می‌شود.

دولت محلی برنهلم با مقامات رسمی این جزیره در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۸ جلسه‌ای برگزار کرد که بر اساس آن قرار شد جنبشی در جهت به صفر رساندن مواد زائد تا سال ۲۰۳۲ در پیش بگیرند. هدف مسئولان از این جنبش تبدیل برنهلم به سبزترین جزیره شمال اروپا بود تا بتواند به عنوان یک نمونه عینی و موفق از چگونگی تبدیل یک سیستم ضایعاتی خطی به مدور از طریق همکاری شهروندان و کمپانی‌ها عمل کند. در این فرآیند، مواد زائد یک منبع به شمار می‌رود که قابلیت استفاده دوباره را به سود جامعه دارد.

دولت برنهلم به منظور به صفر رساندن مواد زائد باید فعالیت‌ها، استراتژی‌ها و قوانین جدیدی را در پیش گیرد. شهروندان نیز در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌کنند؛ آن‌ها با دسته‌بندی ضایعات می‌توانند این مواد را در چرخه‌های جدید به گردش درآورند و مورد استفاده دوباره قرار دهند.

موادی نظیر فلزات، مواد پلاستیکی و مقوا را می‌توان برای کاربردهای مختلف در دسته‌های متفاوت قرار داد و این مواد را بار دیگر به چرخه تولید وسایل مفید درآورد. علاوه بر این، می‌توان از طریق کمپوست و بخار سازی از مواد زائد برای تولید انرژی استفاده کرد. باقیمانده مواد زائدی که از فرآیند استخراج انرژی به دست می‌آید نیز به عنوان کود برای تقویت زمین‌های کشاورزی و فضاهای سبز قابلیت استفاده را دارد.

ساکنان جزیره سبز برنهلم همه چیز، از جمله مبلمان کهنه و لباس کودکان خود را بازیافت می‌کنند و از خدمات اقتصادی محلی بیشترین بهره را می‌برند. برخی از مردم این جزیره کارهای تیمی انجام می‌دهند و به عنوان مثال دوچرخه‌های کهنه و وسایل دورریختنی آشپزخانه را تعمیر می‌کنند و در اختیار همشهریان خود قرار می‌دهند. مدیران مدارس و مراکز نگهداری از کودکان نیز تلاش می‌کنند خلاقیت‌های جالبی را ایجاد کنند تا بچه‌ها را به تولید کم‌تر مواد زائد تشویق کنند. علاوه براین، مسئولان این بخش‌ها کودکان را به استفاده دوباره از مواد بازیافتی برای ساخت کاردستی‌های زیبا ترغیب می‌کنند.

بازدیدکنندگان و گردشگران برنهلم نیز در فرآیند تبدیل این جزیره به مکانی با تولید صفر مواد زائد سهیم هستند؛ مسئولان در هتل‌ها، فضاهای عمومی، رستوران‌ها و مراکز تفریحی امکانات لازم را در اختیار این افراد قرار می‌دهند و امکان تولید کم‌تر مواد زائد را برای آن‌ها فراهم می‌آورند. علاوه بر این، در مدارس و سایر مراکز آموزشی ورکشاپ‌هایی برگزار می‌شود و فواید پایداری و بازیافت مواد زائد به مردم و بازدیدکنندگان جزیره برنهلم آموزش داده می‌شود.

در سال ۲۰۱۴، کشور دانمارک بیش از ۱۲ میلیون تن مواد زائد تولید کرد که بخش اعظمی از این مواد بازیافت شد و حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به کارخانه‌های خاکستر ضایعات فرستاده شد. تعداد ۲۸ کارخانه خاکستر سازی ضایعات در سراسر کشور دانمارک وجود دارد که از این تعداد ۲۲ کارخانه به تبدیل مواد زائد به انرژی و گرما اختصاص داده شده است. انرژی تولید شده از این کارخانه‌ها بیش از ۲۵ درصد از نیاز انرژی شهرهای دانمارک را برآورده و ۵ درصد از الکتریسیته کشور را تولید می‌کند.

کد خبر 409908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.