سرودهای ماندگار از متن انقلاب برخاستند

یک شاعر گفت: اکثر شعرها و ترانه و تصنیف‌های اجرا شده عملاً همه گویی و کپی برداری‌هایی از یک دیگر است در صورتی که سرودهای انقلابی اوایل انقلاب برخاسته از متن خود انقلاب بود و به همین علت ماندگار شد.

محسن ناصحی در گفت و گو با خبر نگار ایمنا اظهار کرد: شعر انقلاب نشانه‌ها و آثار خود را در شعارهای انقلابی که مردم پیش از انقلاب می‌دادند داشت اما پس از انقلاب با حضور جدی شاعران در این عرصه که در سال‌های اول تحت تأثیر ادبیات دفاع مقدس قرار داشت، نمود و ظهور پیدا کرد.

وی افزود: اما در طول این چهل سال با حمایتی که مقام معظم رهبری از شعر عرصه انقلاب داشتند این ادبیات جای خود را کاملاً در جامعه باز کرد و امروزه مردم در مناسبت‌های انقلابی منتظر سروده‌های شعرا هستند.

این شاعر ادامه داد: رویکرد شعر امروز تحول چشمگیری به خود داشته است و در عرصه‌های جدیدی چون استکبار ستیزی، مبارزه با صهیونیست و ایستادگی در مقابل ظلم نیز ورود پیدا کرده است.

ناصحی در خصوص نوع اشعار انقلابی اضافه کرد: شعر انقلاب در واقع تنه به تنه تعهد در حال حرکت است یعنی شعری است که در قبال سرنوشت کشور و آرمان‌هایی که جمهوری اسلامی دارد خود را متعهد و مسئول می‌داند.

وی افزود: بنابراین مضامینی که در سروده‌های انقلابی وارد می‌شوند با مضامین سایر اشعار کاملاً متفاوت است در اینجا احساس و عاطفه خود را در جلوه‌های دیگری چون ایثار و از خود گذشتگی و فداکاری نشان می‌دهد و از حیث مضمون و محتوا با اشعار غنایی متفاوت شده است.

این شاعر با اشاره به ماندگاری اشعار انقلابی گفت: من معتقد هستم که ماندگاری و تأثیر سرودهای اوایل انقلاب بیشتر بوده است، چراکه زبان شعر امروز به سمت محاوره و ترانه سرایی رفت.

ناصحی اضافه کرد: البته این اشعار با تعداد شاعر و خواننده بیشتری نیز مواجه شد، شعرای زیادی در این عرصه قلم زدند و خوانندگان زیادی در این عرصه ورود پیدا کردند اما اکثر شعرها و ترانه و تصنیف‌های اجرا شده عملاً همه گویی و کپی برداری‌هایی از یک دیگر است در صورتی که سرودهای انقلابی اوایل انقلاب برخاسته از متن خود انقلاب بود و به همین علت ماندگار شد.

کد خبر 409892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.