۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
چه بر سر درختان شهر می‌آید؟

دیده‌های نگران چشم‌انتظار سرنوشت سبزپوشینه‌های شهر است؛ چون گاه تبر جهالت و گاه اجبار، تن خسته آن‌ها را لرزانده و از پس آن شهر و شهرنشینان قربانی آماج سیاهی و آلودگی شده‌اند بی آنکه پناهگاهی امن برای آن‌ها باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اجرای پروژه‌های توسعه شهری با توجه به نیازهای مناطق مختلف اجرا می‌شود. وجود درختان در مسیر اجرای پروژه‌های عمرانی شهری نگرانی‌هایی را برای مدیران شهری، شهروندان و حامیان محیط‌زیست ایجاد می‌کند؛ به همین دلیل مسئله جابجایی یا قطع اجباری درختان در شهرها همواره از چالش‌های فراروی مدیریت شهری بوده است.

این روزها خبر کلنگ‌زنی اجرای پروژه ۵۵ متری اراک در کنار ریل راه‌آهن این کلانشهر منتشر شد. این خبر موجی از بیم و امید را ایجاد کرد، امید به آینده‌ای روشن‌تر که برخواسته از تدبیری راهگشا در عمران شهری است و بیم از آنکه مبادا آنچه در پیش روست به بخشی از محیط زیست شهر آسیب بزند؛ زیرا در طول مسیر این پروژه ۴.۲ کیلومتری، باغات و فضای سبزی وجود دارد که ممکن است قطع شود.

شهروندان نگران سلامت شهر هستند

فرزاد فراهانی از شهروندان اراکی می‌گوید: قطع درختان به محیط‌زیست و سلامت مردم ضربه می‌زند و امیدوارم هرگز شاهد قطع درختان شهر نباشیم و جابجایی درختان در مسیر این پروژه به درستی و واقعی انجام شود.

وی می‌افزاید: اگر قرار است در ازای اجرای پروژه‌ای درختی قطع شود به عنوان یک شهروند با اجرای آن مخالفم، چراکه درختان جان دارند و موجودات زنده‌ای هستند که به پاکیزگی هوای آلوده شهر می‌کنند.

مهری گلستانی از دیگر شهروندان اراکی می‌گوید: اراک شهری صنعتی است و هر اصله درخت آن ارزش حیاتی دارد؛ شهرداری باید به صورت فنی و با استفاده از تکنولوژی‌های روز نسبت به جابجایی درختان اقدام کند تا به محیط زیست شهر آسیبی وارد نشود.

نگرانی شهروندان را درک می‌کنیم

محمدکریم شفیعی، شهردار کلانشهر اراک می‌گوید: با تکنولوژی روز که در شهرها ایجاد شده است دیگر اصلاً مسأله‌ای به نام قطع درختان پیش نمی‌آید و جابجایی درختان به صورت فنی جزو کارهای هر روزه شهرداری‌ها است؛ همانطور که گاهی مشاهده کرده‌اید در خیابان‌های شهر به شکل کاملاً اصولی و با رعایت قواعد مهندسی درختان را جابجا می‌کنیم.

وی می‌افاید: کار جابجایی درختان این منطقه نیز با حضور NGOها، منابع طبیعی و اداره کل محیطزیست و با حضور خبرنگاران انجام خواهد شد و حتی می‌توانیم محلی که می‌خواهیم درختان را به آنجا منتقل کنیم را از طریق خبرنگاران معرفی کنیم.

شهردار کلانشهر اراک ادامه می‌دهد: اعتقاد داریم محلی که درختان را به آنجا منتقل می‌کنیم مناسب است و پس از انتقال حدود ۹۵ درصد از درختان دوباره رشد می‌کند.

شفیعی تاکید می‌کند: برای تعیین محل جابجایی باید این موضوع در کمیسیونی با حضور مسئولان محیط‌زیست و سازمان فضای سبز مطرح شود و آنها بررسی کنند و ببینند همین ساختار دما و اقلیمی که در این منطقه وجود دارد در آن منطقه نیز همین طبیعت وجود داشته باشد.

وی می‌گوید: در حال حاضر نیاز به جابجایی درختان نیست و ۱۰۰ متر فضا در اینجا در اختیار داریم و وقتی به این ۱۰۰ متر رسیدیم می‌توانیم درختان را جابجا کنیم؛ بنابراین فعلاً مشکل جابجایی درختان وجود ندارد.

شهردار کلانشهر اراک اظهار می‌کند: خوشبختانه با مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی مذاکره و قرار شده است که با هماهنگی کارشناسان در زمان مقرر و در فصل مناسب جابجایی درختان انجام شود.

مخالف جابجایی درختان هستیم

مهدی مصطفوی، معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان مرکزی نیز می‌گوید: اداره کل محیط‌زیست استان مرکزی در نامه‌ای رسماً به شهرداری اراک اعلام کرده است که مخالف هرگونه جابجایی درختان و تخریب فضای سبز در آن منطقه است.

وی می‌افزاید: وقتی بحث جابجایی درختان مطرح است باید نظارت کارشناسی انجام شود؛ لذا با توجه به اینکه درختان در آن منطقه به عنوان حایل و پوشش حفاظتی بین منطقه صنعتی و مسکونی اراک در بخش کمربندی عمل می‌کنند و باعث کاهش آلایندگی ناشی از فعالیت صنایع می‌شود؛ بنابراین اداره کل محیط زیست با جابجایی درختان در آن منطقه با توجه به کارکردشان در حفظ هوای سالم مخالف است.

معاون اداره کل محیط‌زیست استان مرکزی ادامه می‌دهد: البته تصمیم در این خصوص نیازمند انجام کار کارشناسی است، شاید با انجام بررسی و کارهای کارشناسی که در آینده صورت خواهد گرفت کار جابجایی درختان در آن منطقه مشکلی نداشته باشد.

مصطفوی می‌گوید: در این حوزه طبق قانون، جابجایی درختان بر عهده شهرداری و شورای اسلامی شهر است و طبق قانون، سازمان محیط زیست جایگاهی ندارد؛ اما امیدواریم کار جابجایی درختان این منطقه در صورت تأیید به شکلی انجام شود که به محیط زیست آسیبی وارد نشود.

وی خاطرنشان می‌کند: درختان به عنوان قلب تپنده شهر صنعتی اراک نقش بسزایی در کاهش آلایندگی‌های ناشی از فعالیت صنعتی دارند؛ لذا هرگونه جابجایی درختان از منطقه‌ای به منطقه دیگر باید با انجام کار کارشناسی و بررسی‌های دقیق مبنی بر وارد نشدن کردن خسارات به محیط زیست و از آن مهم‌تر به هوای سالم شهر انجام شود.

کد خبر 409877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.